رابطۀ کمال‌گرایی والدین با سبک‌های فرزندپروری

محمدعلی بشارت؛ کورش عزیزی؛ سیده اسماء حسینی

دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1389، صفحه 9-29

چکیده
  در این پژوهش، رابطۀ کمال‌گرایی پدران و مادران با سبک‌های فرزندپروری آنان مورد بررسی قرار گرفت. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ ابعاد کمال‌گرایی خودمحور، دیگرمحور و جامعه‌محور با سبک‌های فرزندپروری شامل سبک‌های اقتداری، آمرانه و سهل‌گیر در نمونه‌ای از خانواده‌های ایرانی بود. تعداد 800 آزمودنی (400 پدر، 400 مادر) در این پژوهش شرکت کردند. ...  بیشتر

بررسی تحقق اهداف آموزش عالی براساس سند چشم‌انداز بیست‌ سالۀ کشور با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

سیدحسین ابطحی؛ محسن ترابیان

دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1389، صفحه 31-60

چکیده
  سیستم آموزش عالی کشور، با هدف فراهم کردن موجبات اجرای مطلوب کلیۀ برنامه‌ها و تکالیف مربوط به آموزش عالی و افزایش کارایی سیستم آموزش عالی، به عنوان سازمانی تشکیل شده است. با عنایت به چشم‌انداز بیست ‌سالۀ کشور، اهداف تعالی و پیشرفت کشور در صحنۀ علم و فنّاوری و روابط بین‌المللی با ترویج پژوهش و دسترسی به مرزهای دانش و تعمیق ارزش‌های ...  بیشتر

سنجش آمادگی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تبدیل شدن به سازمانی یادگیرنده

محمدرضا حمیدی زاده؛ آزاده اشرفی

دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1389، صفحه 61-82

چکیده
  یادگیری سازمانی و به تبع آن ایجاد سازمان یادگیرنده، پدیده‏ای نو و جدید باعث تحولات عمده در هر سازمان می‏شود که در سه دهۀ اخیر مطرح شده است. از عوامل عمدۀ موفقیت در سازمان‏های امروزی استقرار ویژگی‏های یادگیری در سازمان‏های یادگیرنده است. هدف این پژوهش، سنجش وضعیت آمادگی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تبدیل شدن به سازمانی یادگیرنده ...  بیشتر

بررسی موانع بهره‌گیری از فنّاوری آموزشی در تدریس دانشگاهی از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز

حمیدرضا مقامی

دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1389، صفحه 83-107

چکیده
  به منظور بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده از فنّاوری آموزشی در تدریس دانشگاهی، از میان تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی اهواز، تعداد 180 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. بدین ترتیب، سعی شد تعداد نمونۀ انتخاب‌شده در هر یک از دانشگاه‌های مورد پژوهش با تعداد اعضای هیئت علمی آن متناسب باشد. ...  بیشتر

کاربرد روش‌های هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت و سنتی در محاسبۀ قیمت تمام‌شدۀ آموزش دانشجویان

ابراهیم عباسی؛ محمود صابری

دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1389، صفحه 109-134

چکیده
  این پژوهش، به معرفی و کاربرد روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت[1] برای محاسبۀ قیمت تمام‌شدۀ دانشجویان در نظام آموزش عالی می‌پردازد. هدف از این پژوهش، محاسبه و تخصیص سربار به روش‌های هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت و روش سنتی در تعیین قیمت ‌تمام‌شدۀ آموزش دانشجویان گروه‌های حسابداری و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در ...  بیشتر

تأثیر دورۀ آموزشی مدیریت استرس، بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان

مرتضی طاهری؛ یوسف محب زادگان؛ عنایت اله زمانپور

دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1389، صفحه 135-154

چکیده
  پژوهش حاضر، بررسی تأثیر «دورۀ آموزشی مدیریت استرس» بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان است. روش پژوهش، شبه­آزمایشی با اجرای پیش­آزمون و  پس­آزمون است و جامعۀ آماری این پژوهش را معلمان زن مدارس ابتدایی غیر­انتفاعی منطقۀ 6 تهران  تشکیل می­دهند. به روش نمونه­گیری در دسترس، شش مدرسه شامل سه مدرسۀ پسرانه و سه مدرسۀ ...  بیشتر

بررسی میزان اثربخشی سبک آموزشی مک کارتی(4–MAT) در مقایسه با سبک ‏های سنتی آموزش

جمال سلیمی؛ رضا محمدی

دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1389، صفحه 155-175

چکیده
  در طراحی و ارائۀ آموزش بر اساس دیدگاه سنتی، اغلب این  فرضیه مطرح است که همۀ یادگیرندگان به شیوۀ یکسان و مشابۀ هم یاد می‏گیرند. حاکمیت چنین دیدگاهی بر آموزش و یادگیری، وجود موضوع مهم تفاوت‏ها در سبک‏های شناختی را نادیده می‏گیرد. سبک‌شناختی یک فرد به شکل قابل­ملاحظه‏ای بر شیوه‏ای که اطلاعات در ضمن تفکر و یادگیری عادتاً ...  بیشتر