آموزش از دور، آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی
مدل‏یابی معادلات ساختاری تاب‌آوری تحصیلی از طریق تفکر نوآورانه و سواد رسانه‌ای با نقش میانجی تنظیم هیجان‌های تحصیلی

بهنوش آتش زر؛ عبدالله شفیع آبادی؛ رحیم حمیدی پور

دوره 17، شماره 63 ، دی 1402، صفحه 5-18

https://doi.org/10.22034/jiera.2024.417028.3048

چکیده
  زمینه: تاب‌آوری به‌عنوان ظرفیت انسان برای فائق آمدن یا سازگاری با موقعیت‌های معکوس زندگی به‌طور گسترده در سال‌های اخیر موردتوجه ویژه‌ای قرارگرفته است.هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی الگوی برازش مدل تاب‌آوری تحصیلی بر اساس سواد رسانه‌ای و تفکر نوآورانه با نقش میانجی تنظیم هیجان‌های تحصیلی بود.روش: روش پژوهش حاضر ازنظر راهبرد کمی ...  بیشتر

سیاستگذاری، برنامه ریزی و مدیریت آموزشی
تبیین نقش واسطه‌ای توانمندسازی معلمان در رابطه بین رهبری سطح پنج با تمایل به انجام رفتارهای فرانقشی

جمال حاجی؛ عادل زاهد بابلان؛ گلاویژ وفایی فر؛ پریناز رحمانی باروجی

دوره 17، شماره 63 ، دی 1402، صفحه 19-33

https://doi.org/10.22034/jiera.2024.423986.3072

چکیده
  زمینه: سازمان‌های آموزشی که وظیفه خطیر و مهم تعلیم و تربیت رسمی را به عهده دارند برای ایفای مطلوب نقش خود در اجتماع، نیازمند معلمانی هستند که توانایی انجام رفتارهای فرانقشی را داشته باشند.هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه رهبری سطح پنج و رفتارهای فرانقشی با واسطه‌گری توانمندسازی معلمان انجام شد.روش: مطالعه حاضر ازلحاظ هدف کاربردی ...  بیشتر

آموزش مداوم ، مدیریت آموزشی، تکنولوژی آموزشی و برنامه­ریزی درسی
شناسایی ابعاد و ویژگی‌های برنامه درسی متراکم در دوره ابتدایی

فرزانه عسکری؛ محمد جوادی پور؛ رضوان حکیم زاده؛ کیوان صالحی

دوره 17، شماره 63 ، دی 1402، صفحه 34-48

https://doi.org/10.22034/jiera.2024.420665.3058

چکیده
  هدف: برنامه درسی متراکم، پدیده‏ای نوظهور و پیچیده در حوزه‏ی برنامه درسی است که شناخت آن برای هر نظام آموزشی یک ضرورت محسوب می‏شود. پیشگیری از این مسئله، نیازمند بررسی همه‏جانبه‏ی آن از حیث ابعاد و ویژگی‏ها است؛ بنابراین پژوهش حاضر، با هدف شناسایی ابعاد و ویژگی‏های برنامه درسی متراکم در دوره ابتدایی انجام شد.روش: رویکرد ...  بیشتر

آموزش مبتنی بر نیاز های جامعه
طراحی و اعتباریابی مدل ایجاد جامعه کارآفرینانه در نظام آموزشی ‏پایه با رویکرد جامعه‌شناسانه

فرزاد قلوبی؛ مریم تقوایی یزدی؛ سعید صفاریان

دوره 17، شماره 63 ، دی 1402، صفحه 49-65

https://doi.org/10.22034/jiera.2024.420815.3061

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل ایجاد جامعه کارآفرینانه در نظام آموزشی پایه با رویکرد جامعه‌شناسانه انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی (کمی ‏و کیفی) بوده است، جامعه ‏آماری در بخش کیفی خبرگان آموزشی و پژوهشی و مدیران متخصص در رابطه با نظام آموزشی ‏پایه و کارآفرینی و در بخش کمی مدیران، معلمان، ...  بیشتر

شناسایی شاخص‌های مرجعیت آفرین رشته‌های علوم‌ انسانی در آموزش عالی

نیلوفر مظفری؛ مجتبی حاجیان حیدری؛ هادی خان محمدی

دوره 17، شماره 63 ، دی 1402، صفحه 66-85

https://doi.org/10.22034/jiera.2024.409855.3027

چکیده
  هدف: در حوزه آموزش عالی، مرجعیت علمی رشته‌های دانشگاهی نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌دهی فضای تحصیلی، جذب دانشجویان مستعد و ارتقای دانش دارد. شناخت و ارزیابی مرجعیت علمی حوزه‌های دانشگاهی هم برای دانشگاه‌ها و هم برای افرادی که به دنبال تصمیم‌گیری آگاهانه در زمینه تحقیق، آموزش و مشاوره هستند  ضروری است. پژوهش حاضر مطالعه‌ای کیفی ...  بیشتر

روان‌شناسی آموزشی و یادگیری
نقش واسطه‌ای اضطراب مدرسه در رابطه کمال‏‌گرایی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی با استرس انتظارات تحصیلی در دانش‌آموزان

معصومه اسماعیلی؛ فریبا تابع بردبار؛ زهرا فاطمی حقیقی

دوره 17، شماره 63 ، دی 1402، صفحه 86-101

https://doi.org/10.22034/jiera.2024.409224.3026

چکیده
  هدف: استرس انتظارات تحصیلی، عامل اصلی استرس در بین دانش‌‏آموزان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای اضطراب مدرسه در رابطه کمال‏‌گرایی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی با استرس انتظارات تحصیلی بود.روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی بود.  نمونه‏‌ای مشتمل بر 390 دانش‌‏آموز (289 دختر، 101 پسر) از سه پایه تحصیلی (هفتم، هشتم، نهم) از مدارس ...  بیشتر

روان‌شناسی آموزشی و یادگیری
تبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده و حمایت تحصیلی: نقش میانجی یادگیری خودراهبر

بهرام ملکی

دوره 17، شماره 63 ، دی 1402، صفحه 102-118

https://doi.org/10.22034/jiera.2024.421921.3064

چکیده
  هدف: سرزندگی تحصیلی از عوامل تأثیرگذار بر یادگیری است و می‏تواند به شیوه‌‏های گوناگون، پیشرفت تحصیلی دانش‌‏آموزان را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف تبیین سرزندگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده و حمایت تحصیلی با نقش واسطه‏‌ای یادگیری خود راهبر بود.روش: روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری ...  بیشتر