زهره صیادپور؛ فریبرز درتاج؛ علیرضا کیامنش
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 7-16
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در فرسودگی تحصیلی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تشکیل میدادند. از این جامعه، 393 دانشجو با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سیاهه فرسودگی تحصیلی (نسخه دانشجویان) (شافلی و دیگران، 2002)، مقیاس ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در فرسودگی تحصیلی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تشکیل میدادند. از این جامعه، 393 دانشجو با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سیاهه فرسودگی تحصیلی (نسخه دانشجویان) (شافلی و دیگران، 2002)، مقیاس رضایت از زندگی (دینر و دیگران، 1985) و مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و دیگران، 1988) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان دادند حمایت اجتماعی (131/0- =β،020/0≥ P) و رضایت از زندگی تأثیر معکوس و معنادار (293/0- =β، 000/0≥ P) بر فرسودگی تحصیلی دارند. همچنین یافتهها نشان دادند حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در مجموع، 14 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی را تبیین میکنند. با توجه به یافتهها، با افزایش میزان حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی فرسودگی تحصیلی کاهش مییابد. بنابراین حمایت دانشجویان از سوی خانواده، دوستان و محیط آموزشی، همچنین بکارگیری راهبردهایی که موجب افزایش رضایت از زندگی میشود، میتواند فرسودگی تحصیلی دانشجویان را که عامل مهمی در ترک تحصیل محسوب میشود، کاهش دهد.واژههای کلیدی: حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی، فرسودگی تحصیلی
مهرناز افشار؛ اصغر شریفی؛ مالک میرهاشمی
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 17-32
چکیده
هدف این پژوهش طراحی نظام آموزشی سطوح مدیریتی شعب بانک پارسیان مبتنی بر شایستگی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بود و در آن از رهیافت ترکیبی ( کمی – کیفی) استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در مرحله کیفی شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه آموزشی بانک و دانشگاه و در بخش کمی تمامی رؤسا، معاونین و کاربران ارشد شعب ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی نظام آموزشی سطوح مدیریتی شعب بانک پارسیان مبتنی بر شایستگی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بود و در آن از رهیافت ترکیبی ( کمی – کیفی) استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در مرحله کیفی شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه آموزشی بانک و دانشگاه و در بخش کمی تمامی رؤسا، معاونین و کاربران ارشد شعب بانک پارسیان سراسر کشور در سال 1397 بود. برای نمونه در بخش کیفی 8 نفر مدرس 8 نفر خبره در زمینه طراحی نظام آموزشی و 4 نفر از مدیران و رؤسای بانک پارسیان با روش نمونهگیری هدفمند تا مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. برای محاسبه حجم نمونه در بخش کمی طبق جدول مورگان 294 نفر بدست آمد. در گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختمند استفاده شد و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برای اندازهگیری سطوح شایستگی مدیران استفاده شد. برای تحلیل دادهها در بخش کمی از روش آماری تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. جهت ارائه مدل نهایی تحقیق از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 استفاده شد. نتایج نشان داد مولفههای فردی، بین فردی، سازمانی و محیطی در سطح اطمینان 99 درصد به عنوان مولفههای نظام آموزشی سطوح مدیریتی شعب بانک پارسیان مبتنی بر شایستگی هستند.
هانیه یاوری؛ افسانه لطفی عظیمی
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 33-45
چکیده
هدف از انحام این پژوهش، بررسی پیشبینی بیصداقتی تحصیلی بر اساس مجذوبیت تحصیلی، اهداف پیشرفت و باورهای ضمنی هوش در دوران شیوع کرونا ویروس(کووید-19) بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. حجم نمونه 200 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ، ...
بیشتر
هدف از انحام این پژوهش، بررسی پیشبینی بیصداقتی تحصیلی بر اساس مجذوبیت تحصیلی، اهداف پیشرفت و باورهای ضمنی هوش در دوران شیوع کرونا ویروس(کووید-19) بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. حجم نمونه 200 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ، فیدل و اولمن(2007) و به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به مقیاس بی صداقتی تحصیلی(ADS) ویترسپون، مالدونادو و لاسی(2010)، سیاهه مجذوبیت تحصیلی(SEI) سالملا-آرو و آپادایا(2012)، پرسشنامه تجدیدنظر شده اهداف پیشرفت(AGQ-R) الیوت و مورایاما(2008) و مقیاس باورهای ضمنی هوش(ITIS) عبدالفتاح و یاتس(2006) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین مجذوبیت تحصیلی، اهداف پیشرفت و باورهای ضمنی هوش با بیصداقتی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که 3/64 درصد واریانس بیصداقتی تحصیلی به وسیله مجذوبیت تحصیلی، اهداف پیشرفت و باورهای ضمنی هوش تبیین میشود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مجذوبیت تحصیلی، اهداف پیشرفت و باورهای ضمنی هوش سهم معنادار در پیشبینی بی صداقتی تحصیلی دانشآموزان دارند.
علی شیخ الاسلامی؛ علی رضایی شریف؛ سیده نغمه ترابی پشتمخی
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 46-57
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ادراک از محیط کلاس، خوشبینی تحصیلی و هیجانهای تحصیلی در پیشبینی پیوند با مدرسۀ دانشآموزان دختر انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوّم ناحیۀ یک شهر رشت در سالتحصیلی 99-1398 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ادراک از محیط کلاس، خوشبینی تحصیلی و هیجانهای تحصیلی در پیشبینی پیوند با مدرسۀ دانشآموزان دختر انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوّم ناحیۀ یک شهر رشت در سالتحصیلی 99-1398 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 170 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت 150 پرسشنامۀ سالم وارد تحلیل شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ پیوند با مدرسۀ رضاییشریف و همکاران (1393)، پرسشنامۀ ادراک از محیط کلاس جنتری و همکران (2002)، پرسشنامۀ خوشبینی تحصیلی اسچنن-موران و همکاران (2013) و پرسشنامۀ هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد بین ادراک از محیط کلاس، خوشبینی تحصیلی و هیجانهای تحصیلی مثبت با پیوند با مدرسۀ دانشآموزان دختر رابطۀ مثبت معناداری و بین هیجانهای تحصیلی منفی با پیوند با مدرسۀ دانشآموزان دختر رابطۀ منفی معناداری وجود دارد (01/0). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 73 درصد از واریانس پیوند با مدرسۀ دانشآموزان دختر براساس ادراک از محیط کلاس، خوشبینی تحصیلی و هیجانهای تحصیلی قابل پیشبینی است که با توجه به ضرایب بتا، نقش هیجانهای تحصیلی در کنار دو متغیر دیگر، معنادار نیست. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ادراک از محیط کلاس، خوشبینی تحصیلی و هیجانهای تحصیلی از متغیرهای مرتبط با پیوند با مدرسۀ دانشآموزان هستند.
سجاد جلایی فر؛ بیژن عبدالهی؛ حسن رضا زینآبادی؛ حسین عباسیان
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 58-72
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شد. این پژوهش به لحاظ رویکرد کیفی و از حیث روش اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان دانشگاهی اعم از مدیران گروههای آموزشی، روسای دانشکدهها، روسای دفتر برنامه ریزی، معاونین آموزشی، دفتر نظارت، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شد. این پژوهش به لحاظ رویکرد کیفی و از حیث روش اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان دانشگاهی اعم از مدیران گروههای آموزشی، روسای دانشکدهها، روسای دفتر برنامه ریزی، معاونین آموزشی، دفتر نظارت، اساتید خبره و اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده در دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 1398 و کلیه متون مرتبط با موضوع تحقیق شامل کتابها، مقالات و پایان نامهها اعم از داخلی و خارجی بود. 12 نفر از متخصصان دانشگاهی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه مورد مطالعه در بخش منابع شامل 80 عنوان مقاله، کتاب و سایت بود. 24 عنوان فارسی و 34 عنوان انگلیسی که ارتباط موضوعی بیشتری با عنوان تحقیق داشتند به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون در پنج مرحله انجام شد. در نهایت شایستگیهای آموزشی، پژوهشی، سازمانی، فردی، اخلاقی، ارزشی، خدماتی و بین الملل به عنوان شایستگیهای بالندگی حرفهای اعضای هیئت علمی تازه استخدام شده شناسایی شدند. مسئله بالندگی در دانشگاه ها بسیار مهم و ضروری است. اگرچه نیاز به ایجاد و راه اندازی مرکزی منظم و رسمی تحت عنوان مرکز بالندگی در دانشگاه ها حس می شود، ولی مسئول بالندگی حرفه ای در درجه اول خود فرد بوده و باور قلبی به لزوم بالندگی از مهمترین مسائل در این خصوص می باشد.
دیمن خسروی؛ محمد آزاد عبداله پور
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 73-87
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر پیش بینی رضایت تحصیلی از طریق ویژگیهای مثبت شخصیتی با میانجیگیری خودتنظیمی هیجانی در دانشآموزان دختر دورهی متوسطه دوم شهر مهاباد بود روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی بود و بر اساس نحوه جمع آوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر در مقطع متوسطه دوم شهرستان مهاباد در سال تحصیلی ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر پیش بینی رضایت تحصیلی از طریق ویژگیهای مثبت شخصیتی با میانجیگیری خودتنظیمی هیجانی در دانشآموزان دختر دورهی متوسطه دوم شهر مهاباد بود روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی بود و بر اساس نحوه جمع آوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر در مقطع متوسطه دوم شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 99-98 بود وحجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 348 نفر تعیین شد و به صورت الکترونیکی پرسشنامه ها بین نمونه ها توزیع شد. همچنین روش نمونه گیری در پژوهش حاضر بصورت در دسترس بوده است. از پرسشنامههای رضایت از تحصیل شیخ الاسلامی و احمدی (1390) ، پرسشنامه ارزشهای فعال در عمل پترسون و سلیگمن (2004) و پرسشنامه سبکهای عاطفی هافمن و کاشدان(۲۰۱۰) برای گردآوری داده ها استفاده شد از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان در سطح معناداری 0/05 و همچنین آزمون سوبل تجزیه و تحلیل داده ها انجام گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ویژگیهای مثبت شخصیتی(فضیلت خرد، شجاعت، تعالی، عدالت، انسانیت و میانهروی) و ابعاد خودتنظیمی هیجانی(پنهان کاری، سازش کاری و تحمل) با رضایت تحصیلی رابطه مثبت و معنی داری دارند ( 0/05≥P). همچنین خودتنظیمی هیجانی نیز با رضایت تحصیلی رابطه مثبت و معنی داری را نشان داد ( 0/05≥P)، از طرفی مشخص شد که رضایت تحصیلی از طریق ویژگیهای مثبت شخصیتی با میانجیگیری ابعاد خودتنظیمی هیجانی(پنهان کاری، سازش کاری و تحمل) به صورت مثبت و معنی داری پیش بینی می شود.
مهدی برزگر بفرویی؛ عزتاله قدمپور؛ سیمین غلامرضایی
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 88-99
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تواناییهای شناختی و ذهنآگاهی با خردمندی معلمان با نقش واسطهای هیجانهای مثبت بود. روش پژهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش همة معلمان مدارس ابتدایی شهرستان میبد به تعداد 600 نفر بود. به این منظور 375 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میبد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تواناییهای شناختی و ذهنآگاهی با خردمندی معلمان با نقش واسطهای هیجانهای مثبت بود. روش پژهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش همة معلمان مدارس ابتدایی شهرستان میبد به تعداد 600 نفر بود. به این منظور 375 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان میبد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه تواناییهای شناختی نجاتی (1392)، پرسشنامه ذهنآگاهی براون و ریان (2003)، پرسشنامه هیجانهای مثبت چن (2016) و مقیاس سه بعدی خرد آردلت (2003) را تکمیل کردند. پس از گرداوری دادهها، مدلیابی معادلات ساختاری برای آزمون مدل پیشنهادی و فرضیهها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد مدل مطرح شده از برازش خوبی برخوردار است (91/0= NFI و 068/0= SRMR). نتایج تحلیلها نشان داد تواناییهای شناختی، ذهنآگاهی و هیجانهای مثبت بر خرد تأثیر مثبت معنادار دارد. همچنین نقش واسطهای هیجانهای مثبت در رابطه بین تواناییهای شناختی و ذهنآگاهی با خرد تأیید شد. یافتهها نشان میدهد با افزایش متغیرهای تواناییهای شناختی، ذهنآگاهی و هیجانهای مثبت میتوان افزایش خرد در معلمان را انتظار داشت.
سیدامین عظیمی؛ نسیم سلیمانی
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 100-110
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی میزان توجه به مهارتهای فرایندی در کتابهای علوم پایه اول تا سوم ابتدایی ایران و روسیه بود که در سال 1399-1400 انجام شده است. این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کتابهای"علوم تجربی" ایران و "دنیای اطراف ما" روسیه در پایه اول، دوم و سوم تشکیل دادند. ابزار تحلیل محتوای کتاب چک لیست ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی میزان توجه به مهارتهای فرایندی در کتابهای علوم پایه اول تا سوم ابتدایی ایران و روسیه بود که در سال 1399-1400 انجام شده است. این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کتابهای"علوم تجربی" ایران و "دنیای اطراف ما" روسیه در پایه اول، دوم و سوم تشکیل دادند. ابزار تحلیل محتوای کتاب چک لیست محقق ساخته مهارتهای فرایندی بود و دادههای گردآوری شده بر اساس مدل جرج بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد در کتابهای درس علوم ابتدایی ایران به مولفههای مقایسه و طبقهبندی، مهارت کاربرد ابزار و مهارت برقراری ارتباط بیشتر تاکید شده است. در کتابهای درس علوم کشور روسیه به مولفههای مشاهده، پیش بینی و تخمین، تفسیر یافتهها و نتیجهگیری بیشتر توجه شده است. همچنین نتایج به دست آمده نشان میدهد مولفههای کشف و برقراری روابط عددی، فرضیهسازی، مهارت اندازهگیری و انجام تحقیق در هر دو کشور کمتر مورد توجه واقع شده است. بررسیهای انجام شده نشان میدهد میزان توجه به مهارتهای فرایندی به نسبت حجم مطالب کتاب در سه پایه ابتدایی هر دوکشور کم است. به اینترتیب لازم است در تدوین کتابهای علوم سه پایه در دو کشور به مولفههای مهارتهای فرایندی بیش از پیش توجه شود. پیشنهاد میشود در کشور ایران مثالها و مباحث درس با فعالیتهای روزمره زندگی مرتبط گردد. همچنین در کتابهای درسی روسیه مبحث گفتگو و برقراری ارتباط مورد توجه قرار گیرد.
مهدیه ستایش مهر؛ آزاده عسکری؛ محمدحسن پرداختچی
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 111-126
چکیده
این پژوهش باهدف، شناسایی مؤلفههای اصلی شایستگی مدیران ارشد وزارت آموزشوپرورش، جهت ارائه مدل شایستگی مطلوب و بنا به درخواست وزارت آموزشوپرورش ایران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-اکتشافی و برحسب روش اجرا از نوع تحقیقهای کیفی محسوب میشود. جامعه آماری ...
بیشتر
این پژوهش باهدف، شناسایی مؤلفههای اصلی شایستگی مدیران ارشد وزارت آموزشوپرورش، جهت ارائه مدل شایستگی مطلوب و بنا به درخواست وزارت آموزشوپرورش ایران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-اکتشافی و برحسب روش اجرا از نوع تحقیقهای کیفی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان سازمانی و استادان دانشگاهی که در زمینۀ شایستگیهای مدیریتی فعالیت داشتهاند هست. برای نمونهگیری از جامعه آماری از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل هم تحلیل مضمون بود. با بررسی پژوهشهای صورت گرفته در حوزه شایستگی و اجرای مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان این حوزه، تعداد 15 شایستگی برای مدیران ارشد آموزشوپرورش مورد تأیید قرار گرفت. 15 شایستگی مهم در سه محور جهتگیری وظیفهای، شناختی و تعاملی شناسایی و دستهبندی گردید. اولین بعد شناساییشده، جهتگیری وظیفهای و به ترتیب اهمیت مشتمل بر 6 شایستگی، جهتگیری تعاملی در 5 شایستگی و جهتگیری شناختی در 4 شایستگی خلاصه و دستهبندی گردید. مدل نهایی ارائهشده میتواند در نظام مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی، در وزارت آموزشوپرورش جهت امور آموزش، استخدام، ارزیابی عملکرد و کانونهای ارزیابی به کار گرفته شود.
جلوه امامی؛ محمد صالحی؛ فرشیده ضامنی
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 127-146
چکیده
هدف این پژوهش، ارائه مدل استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیلگرا و علتگرا جهت کارایی دانشگاه بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) و با طرح اکتشافی بود که در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید خبره در زمینه موضوع پژوهش که با ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائه مدل استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیلگرا و علتگرا جهت کارایی دانشگاه بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) و با طرح اکتشافی بود که در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید خبره در زمینه موضوع پژوهش که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع، 10 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی، تمامی اساتید تمام وقت دانشگاه آزاد مازندران بود که بر اساس رتبه علمی تعداد 308 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استقلال دانشگاهی با 73 سوال و پرسشنامه کارایی سازمانی پین پریانگ و سینگ سای با 21 سوال استفاده شد. روایی پس از تایید اساتید و پایایی ابزارها رویکرد (دلیل گرا 85/0 ، علت گرا 82/0 و کارایی سازمان 89/0 ) محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از تحلیل مضمون و جهت تجزیه و تحلیل دادههای کمی از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف، t ، تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که؛ استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیل گرا و علت گرا بر کارایی دانشگاه تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد .
کامران شیوندی چلیچه
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 147-156
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف تحلیل محتوای کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس نظریه خرد وبستر در جهت ارزیابی میزان آمادگی دانش آموزان برای رویارویی یا جهان متاثر از پاندمی کروناویروس انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری شامل کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم تا ششم بود. به ...
بیشتر
پژوهش پیش رو با هدف تحلیل محتوای کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس نظریه خرد وبستر در جهت ارزیابی میزان آمادگی دانش آموزان برای رویارویی یا جهان متاثر از پاندمی کروناویروس انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری شامل کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم تا ششم بود. به منظور گردآوری دادهها از روش تمامشماری استفاده شد. واحد تحلیل، صفحات (متن، عناوین فصول، تصویر، پرسشها یا فعالیتها) بود. ابزار پژوهش شامل فرم وارسی مبتنی بر ابعاد پنج گانه نظریه وبستر (2007) بود. یافته ها نشان داد که در طراحی کتب مطالعات اجتماعی فقط بعد گشودگی به تجربه به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته؛ در حالی که بعد شوخطبعی و مرور خاطرات و تأمّل تقریبا در تمام پایهها مغفول مانده و تنظیم هیجانی بجز در پایه سوم در دیگر پایهها چندان مورد توجه قرار نگرفته است. توجه به بعد تجارب چالشی بجز پایه چهارم، در دیگر پایه ها در سطح مناسب بود. آنتروپی شانون بیانگر بار اطلاعاتی بالا برای تمام ابعاد و توجه ویژه به مؤلفه های مرور خاطرات و تأمّل، تنظیم هیجانی و تجارب چالشی بود. نتایج پژوهش گویای نشان داد که پر کردن شکاف میان پایه ها در توجه به ابعاد خرد و طراحی محتوای کتب در جهت پرورش دانش آموزان خردمند، نواندیش و همدل در جهت زندگی در جهان پرتلاطم کنونی رسالتی بزرگ برای نهادهای آموزشی است که در کتب مطالعات اجتماعی تا اندازهای مورد غفلت قرار گرفته است.
محمد زرین جویی؛ محمد علی نعمتی؛ حمیده رشادت جو
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، صفحه 157-168
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناسایی نقش های دانشگاه در ایجاد اکوسیستم نوآوری درسال 97-96 انجام شد. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی از نوع ساخت ابزار بود. در بخش کیفی، جامعه آماری متخصصان حوزه های دانشگاه، صنعت و دولت بودند. مشارکت کنندگان برابر20 نفر با نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. در بخش کمی، جامعه آماری 440 نفر از مدیران میانی و اجرایی چهار حوزه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف شناسایی نقش های دانشگاه در ایجاد اکوسیستم نوآوری درسال 97-96 انجام شد. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی از نوع ساخت ابزار بود. در بخش کیفی، جامعه آماری متخصصان حوزه های دانشگاه، صنعت و دولت بودند. مشارکت کنندگان برابر20 نفر با نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. در بخش کمی، جامعه آماری 440 نفر از مدیران میانی و اجرایی چهار حوزه دانشگاه، صنعت، دولت و نهادهای واسط بودند که با نمونه گیری طبقه ای به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 205 نفر بود. دادههای بخش کیفی با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و بخش کمی با پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. داده های کیفی با روش تحلیل مضمون و کمی با روش حداقل مربعات جزئی تحلیل گردید یافتهها نشان داد نقشهای دانشگاه در ایجاد کوسیستم دانشگاه، صنعت، دولت؛ آموزشی، پژوهشی، خدمات اجتماعی هر یک با کارکرد خود هستند. این عوامل مجموعاً حدود 90 درصد تغییرات اکوسیستم دانشگاه، صنعت، دولت را تبیین نمودند. شاخص پیشبینیکنندگی(64/0) حاکی است نقشهای دانشگاه از قدرت پیشبینی کنندگی بالایی در ایجاد اکوسیستم برخوردارند.