نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی»، یک فصلنامه علمی دسترسی آزاد است که با حمایت مالی و معنوی، و پشتوانه علمی «انجمن پژوهشهای آموزشی ایران» منتشر میشود؛ و مقالههای علمی، پژوهشی و مروری در حوزههای نظامهای آموزشی، تحقیقات آموزشی، و روانشناسی تربیتی به زبان فارسی به همراه چکیده انگلیسی منتشر میکند. این نشریه محفلی و محملی ارتباطی برای بحث و تبادل نظر علمی در حوزه نظام آموزشی ایران و جهان است. نخستین شماره این نشریه در بهار 1386 با همت متخصصان حوزه روانشناسی و علوم تربیتی منتشر شد و در همان سال از سوی کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور موفق به اخذ درجه علمی-پژوهشی شد. در حال حاضر این نشریه علمی تحت مدیر مسئولی و سردبیری جناب آقای دکتر فریبرز درتاج، و با مدیریت دکتر افسانه لطفی عظیمی منتشر می شود. امید آنکه این مجله علمی همچنان با دسترسپذیری آزاد گزارشهای علمی، نظام آموزشی کشور را بهبود بخشد. نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» با هدف ارائه آخرین و تازهترین نظریات و یافتههای آموزشی و به منظور تبادل افکار و اندیشهها در راستای نیازهای گوناگون فردی و اجتماعی به نشر مقالات، تحقیقات علمی و کاربردی، افکار و اندیشههای صاحبنظران آموزش مبادرت مینماید. در جهت افق برنامه 1404 مبنی بر تلاش در جهت رشد و توسعه علمی کشور و همسو با تأکید بر اتخاذ راهبردهای پژوهشمحور در برنامه پنجم توسعه کشور، سعی در بررسی موضوعات و چالشهای نظام آموزشی کشور و ارائه راهحلهای مناسب؛ نشر نظریهها، یافتهها، الگوها و دستاوردهای نظری و کاربردی در زمینه دانشهای مرتبط با آموزش بر پایه روشهای پژوهشی معتبر و توسعه شبکه تعاملی میان پژوهشگران و استادان داخل و خارج از کشور میکند.
نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» مقالاتی که درک و فهم نظری، تجربی، و روششناختی در زمینه نظام آموزشی و یادگیری و آموزش و پرورش را ارتقاء میبخشند، پس از داوری و پذیرش منتشر میکند. این نشریه پژوهشهای اصیل و تجزیه و تحلیلها در زمینه نظامهای آموزشی را منتشر میکند که شامل همه حوزههای تحقیقات آموزش و پرورش در همه رشتهها و زیرشاخهها و همه سطوح تجزیه و تحلیل را دربرمیگیرد. همچنین، مقالات و تحقیقات در زمینه تمام سطوح آموزش در طول عمر و همه اشکال یادگیری را تشویق میکند. نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» از مقالات باکیفیت استقبال میکند که منعکسکنندۀ طیف وسیعی از دیدگاهها، موضوعات، زمینهها و روشها، از جمله کارهای بینرشتهای و چندرشتهای باشند.
نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» مقالات تحقیقات تجربی و آزمایشی اصیل، مقالات پژوهشی، مقالات فراتحلیل انتقادی، بررسیها و مطالعات نظاممند یکپارچه ادبیات پژوهشی مرتبط با آموزش را منتشر میکند. چنین مقالاتی باید شامل مفهومسازی، تفسیر نتایج، و ترکیب ادبیات و کارهای علمی در زمینهای باشد که به طور گسترده با آموزش و پژوهش و نظام آموزشی مرتبط است. نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» ارسال مقالات و نتایح تحقیقات مرتبط با آموزش از هر رشتهای را تشویق میکند، مانند مطالعات و تحقیقات در حوزه روانشناسی تربیتی، روانشناسی مدرسه، جامعهشناسی آموزش و پرورش، جامعهشناسی تربیتی، تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، سیاستهای آموزش و پرورش، اقتصاد نظام آموزش و پرورش، کاربردهای رایانه، ریاضیات و آمار در نظام آموزش و پرورش، و مردمشناسی و بومشناسی نظام آموزش و پرورش، مشروط بر اینکه بر مسائل آموزشی تأکید و تمرکز داشته باشند.
نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» یک مجله معتبر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای چاپ مقالات استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران در زمینه نظام آموزش و پرورش است. این نشریه از نظر رویکرد میانرشتهای است و شامل تحقیقات تجربی، تحقیقات پیمایشی، ارزیابی، قومنگاری، تحقیقات روایی و تکرار، تحقیق تکموضوعی، پژوهش علّی-مقایسهای، پژوهش همبستگی، فراتحلیل، قومنگاری، پژوهش پدیدارشناسی، پژوهش تاریخی، اقدامپژوهی، ارزیابی برنامه، گزارش مطالعات موردی، بحث در مورد مسائل مفهومی و روششناختی و مفروضات و نظریات اساسی در تحقیقات آموزشی، و گزارشهای تحقیقات در حال انجام است.
نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» خطاب به استادان، پژوهشگران و سازمانهای مختلف علاقهمند به بررسی مطالعات و مقالات نظری در نظام آموزش و پرورش در هر سطحی است. این نشریه مقالات باکیفیتی را میپذیرد که با استفاده از رویکرد علمی، پژوهشی و نظاممند مسائل و مشکلات نظام آموزشی را حل کنند که ممکن است شامل بررسی موضوعی یا روششناختی یا فراتحلیل باشد. این نشریه، ارسال مقالات در مورد طیف وسیعی از محیطهایی که افراد در آن یاد میگیرند و آموزش میبینند (مکانهای مدرسه، محیطهای رسمی یا غیررسمی، آموزش سازمانی و غیره) دعوت میکند. این نشریه دامنه مقالات خود را به هیچ گروه سنی محدود نمیکند. این مجله منبع ارزشمندی برای معلمان، مشاوران آموزشی، مدیران آموزشی، برنامهریزان و سیاستگذاران درسی و پژوهشگران حوزۀ نظام آموزشی است؛ زیرا مسائل و ساختار برنامههای درسی فردا را در نظر میگیرند. موضوع تحقیقات جاری روششناسی آموزشی، انگیزه آموزشی و سواد است. نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» توجه خاصی به مقالاتی دارد که بر متغیرهایی تمرکز دارند که میتوانند در محیطهای آموزشی دستکاری و اجراء شوند.
تمامی مقالات ارسال شده به نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» پس از بررسی اولیه و طی کردن فرایند داوری تخصصی توسط حداقل دو داور به صورت محرمانه و دو سو ناشناس، و پذیرش نهایی منتشر خواهند شد. مقالات ارسالی پس از بررسی کامل توسط داوران و تأیید اعضای هیئت تحریریه منتشر خواهد شد. از نویسندگان و پژوهشگران محترم خواهشمند است مقالات خود را بر اساس راهنمای نویسندگان نشریه تنظیم فرمایند و مقاله را از طریق سامانه نشریه ارسال نمایند و تا حد امکان از مراجعه حضوری یا تماس تلفنی با دفتر نشریه خودداری شود. تمامی مکاتبات با نویسندگان و داوران از طریق وبگاه و سامانه نشریه انجام میشود.
ویژگیهای برجسته مجله
- به نامههای نویسندگان ظرف 48 ساعت پاسخ داده میشود.
- هیئت تحریریه معروف دارد.
- مجله داوری تخصصی و همترازخوانی به صورت دوسو ناشناس و گمنام میشود.
- مقالههای پذیرفته شده خیلی زود به صورت دسترسی آزاد منتشر میشوند.
- نویسنده ظرف 2-3 ماه از ارسال مقاله، اعلان پذیرش یا رد آن را دریافت میکند.
- کلیه نویسندگان نسخهای از گواهی و نامه پذیرش مقاله را دریافت میکنند.
- مجله از شمار خوانندگان خیلی خوبی برخوردار است و جزو مجلههای طراز اول حوزه خود است.
- مجله در پایگاههای اطلاعاتی ملی و بینالمللی نمایهسازی میشود.
- کلیه مقالههای پذیرفته شده در قالب پی.دی.اف. قابل مشاهده، بارگیری و چاپ هستند.
- مجله از ضریب استنادی و ضریب تأثیر بالایی برخوردار است.
- مجله پشتوانه سازمانی و آرشیو کامل مقالهها را دارد.
اطلاعات کتابشناختی مجله |
|
عنوان فارسی نشریه |
پژوهش در نظامهای آموزشی |
عنوان انگلیسی نشریه |
Journal of Research in Educational Systems |
عنوان تحتاللفظی نشریه |
Pizhūhish dar niẓām/hā-yi āmūzishī |
شاپا (ISSN) |
شاپا چـــــاپی: 23831324 شاپا الکترونیکی: 27832341 |
حوزه موضوعی نشریه |
علوم انسانی -- علوم تربیتی. |
دامنه و زمینه موضوعی نشریه |
- نظام آموزش و پرورش. - تحقیقات آموزشی. - آموزش تطبیقی. - ارزشیابی آموزشی. - تجربیات آموزشی. - تحقیقات برنامهریزی درسی. - تحقیقات تربیتی. - شاخصهای آموزشی. - مدلهای آموزشی. - روانشناسی آموزشی. - روانشناسی مدرسه. - تحقیقات مربوط به مطالعه و خواندن. |
زبان |
فارسی (به همراه چکیده مبسوط و منابع به انگلیسی برای هر مقاله) |
سال شروع انتشار |
1386، سال 1، شماره 1 - |
فاصله انتشار |
فصلنامه |
سردبیر |
دکتر فریبرز درتاج |
مدیر مسئول |
دکتر فریبرز درتاج |
مدیر داخلی |
دکتر افسانه لطفی عظیمی |
محل انتشار |
ایران، تهران |
صاحب امتیاز |
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران |
ناشر |
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران |
انجمن علمی حامی |
انجمن پژوهشهای آموزشی ایران |
وضعیت انتشار |
فعال |
نوع داوری |
دوسو ناشناس، گمنام و محرمانه برای نویسنده و داور |
میانگین بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی |
حداقل 10 روز |
مدت زمان داوری |
12 هفته؛ حداقل دو داور. |
درصد پذیرش مقالات |
20 درصد |
شیوه استناددهی |
شیوهنامه استنادی APA |
شناساگر نویسنده (ORCID) |
الزامی و اجباری |
سرعنوانهای موضوعی فارسی کتابخانه ملی |
نظامهای آموزشی-- نشریات ادواری. تحقیق-- ایران-- نشریات ادواری. ایران. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری-- فعالیتهای پژوهشی-- نمونه پژوهی-- نشریات ادواری. |
شماره ردهبندی دیویی (DDC) |
370 9 / 370 ۳۷۸/۱۷۰۵ |
شماره ردهبندی کنگره (LC) |
L11 L91 LB1028 LB1028.35 |
شماره OCLC |
-- |
نوع ماده |
پیایند (ادواری) |
توصیف نشریه |
نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی»، یک فصلنامه علمی دسترسی آزاد است که با حمایت مالی و معنوی، و پشتوانه علمی «انجمن پژوهشهای آموزشی ایران» منتشر میشود؛ و مقالههای علمی، پژوهشی و مروری در حوزههای نظامهای آموزشی، تحقیقات آموزشی، و روانشناسی تربیتی به زبان فارسی به همراه چکیده انگلیسی منتشر میکند. این نشریه محفلی و محملی ارتباطی برای بحث و تبادل نظر علمی در حوزه نظام آموزشی ایران و جهان است. |
نوع دسترسی |
دسترسی آزاد، عمومی |
سیاست دسترسی آزاد |
نشریه تعریف دواج در خصوص نشریه دسترسی آزاد را میپذیرد. |
نوع مجوز انتشار |
مجوز کرییتیو کامنز (CC-BY-NC) |
بیانیه دسترسی آزاد |
«انجمن پژوهشهای آموزشی ایران» به عنوان ناشر نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی»، بیانیه دسترسی آزاد بوداپست را به طور کامل میپذیرد و از آن پیروی میکند. این مجله، یک نشریه ادواری کاملاً دسترسی آزاد است. به این معنا که تمامی مقالهها پس از پذیرش (به صورت زودآیند) و پس از چاپ (به صورت دسترسی آزاد و رایگان) بلافاصله از طریق اینترنت در دسترس همه کاربران قرار میگیرد. استفاده، توزیع و بهاشتراکگذاری مقاله در هر رسانه، شبکه و وبگاهی مجاز است، مشروط بر اینکه به نویسنده و مجله به درستی استناد و ارجاع داده شود. مزایای دسترسی آزاد برای نویسندگان عبارتند از: - حفظ حقمؤلف توسط نویسندگان مقاله؛ - دسترسی رایگان و آزاد برای کلیه خوانندگان و کاربران در سراسر جهان؛ - افزایش دسترسپذیری، رؤیتپذیری، مشاهدهپذیری و خوانایی مقالهها؛ - افزایش استناد به مقالهها؛ - فقدان محدودیت مکانی برای دسترسی؛ و - انتشار سریع و بهموقع. |
سیاست مقابله با سرقت ادبی |
متن فارسی مقالات ارسالی به نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» با استفاده از نرمافزارهای همانندجو ایرانداک (https://tik.irandoc.ac.ir) و سمیمنور (www.samimnoor.ir) و چکیده انگلیسی مقالات به وسیله نرمافزار تشخیص سرقت ادبی iThenticate (www.ithenticate.com) و Grammarly (www.grammarly.com) چک میشوند. در صورت تشخیص سرقت ادبی در متن فارسی یا چکیده انگلیسی، بلافاصله دفتر مجله مقاله دریافتی را رد کرده و نام نویسندگان را برای مدت پنج سال در لیست سیاه قرار میدهد. بنابراین، به همه نویسندگان پیشنهاد میشود که قبل از ارسال مقاله خود، متن کامل آن را با استفاده از نرمافزارهای تشخیص سرقت ادبی چک کنند. سرقت علمی شامل اقتباس از افکار و الفاظ نویسندگان دیگر، تناظر یک به یک در بیان اندیشهها و شباهتهای ساختاری در نوشتار یا انتساب ایدهها و کلمات دیگران به خود بدون ارجاع مناسب است. در مواردی که مطالب با جملهبندی نویسنده دیگری آورده میشود، لازم است مطلب نقل شده داخل گیومه آورده شود و شماره صفحه مشخص شود. دفتر مجله مقالات دریافتی را که مرتکب سرقت ادبی یا خودسرقت ادبی شده باشند، به محض اطلاع فوراً رد میکند. در طول روند پذیرش مقاله، هرگاه مشخص شود که مقالهای قوانین سرقت ادبی، حقمؤلف یا اخلاق نشر را رعایت نکرده است، رد میشود (قبل از پذیرش برای انتشار) و در صورت انتشار به دلیل سرقت ادبی «سلب اعتبار» میشود. |
سیاست سلب اعتبار |
اعتبار مقاله زمانی ممکن است سلب شود که یافتههای آن به دلیل سوءرفتار پژوهشی یا اشتباه علمی دیگر قابل اعتماد تلقی نشود، آثار منتشر شده قبلی را سرقت ادبی کرده باشد، یا مشخص شود که دستورالعملهای اخلاق نشر را نقض کرده است. هنگامی که اصالت و یکپارچگی کار منتشر شده به دلیل اشتباهات در انجام، تجزیه و تحلیل و یا گزارش تحقیق به طور قابل ملاحظهای تضعیف یا خدشهدار شده باشد، ممکن است یک مقاله سلب اعتبار شود. نقض اصول اخلاقی در انتشار یا تحقیق نیز ممکن است منجر به سلب اعتبار مطالعه شود. مقاله اصلی به عنوان «سلب اعتبار» علامتگذاری میشود، اما یک نسخه پیدیاف آن در دسترس خوانندگان باقی میماند، و بیانیه سلب اعتبار به صورت دو طرفه به مقاله منتشر شده اصلی پیوند داده میشود. اظهارات سلب اعتبار معمولاً شامل بیانیهای از موافقت یا مخالفت نویسندگان است. |
نوع انتشار (هزینههای داوری و هزینههای چاپ و انتشار) |
نوع انتشار: دسترسی آزاد، رایگان. هزینه داوری مقاله: مبلغ 200 هزار تومان. هزینه پذیرش نهایی و انتشار: بعد از پذیرش نهایی مقاله بایستی مبلغ 3800000 تومان جهت هزینههای صفحهآرایی و چاپ واریز شود؛ و در سامانه نشریه بارگذاری نماید. جمعاً هزینه داوری و چاپ برابر است با: 4000000 تومان. |
مالک حقمؤلف / دارنده حقمؤلف |
نویسندگان دارندۀ حقمؤلف مقالۀ خود بدون محدودیت هستند. نویسنده کنترل کاملی بر اثر علمی خود دارد (به عنوان مثال، حق استفاده مجدد، توزیع، انتشار مجدد و غیره را حفظ میکند). |
منبع درآمد مجله |
پشتیبانی سازمان مادر، کمکهای مالی خیریه |
کوپ |
نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی» با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) است و از آییننامۀ اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید. |
رضایت آگاهانه مشارکتکنندگان در پژوهش |
در نشریه «پژوهش در نظامهای آموزشی»، کلیه مشارکتکنندگان در مطالعه و پژوهش موضوعات انسانی حق حفظ حریم خصوصی را دارند و پژوهشگران نباید بدون رضایت آگاهانه آن را نقض کنند. اطلاعات هویتی و شناسایی مشارکتکنندگان، مانند نام و نام خانوادگی، و غیره، نباید به صورت نوشتاری، عکس یا شجرهنامه منتشر شود؛ مگر اینکه این اطلاعات برای مقاصد علمی ضروری باشد و مشارکتکنندگان (یا والدین یا سرپرست) رضایت آگاهانه کتبی برای انتشار را ارائه کرده باشند. رضایتنامه مشارکتکنندگان باید مطابق مقررات ملی یا قوانین محلی در دفتر مجله، در محل کار پژوهشگران یا در هر دو جا مکتوب، مضبوط و بایگانی شود. |
رعایت اصول اخلاقی و رضایت آگاهانه |
پژوهشگر موظف است سلامتی و آسایش جسمانی و ذهنی شرکتکنندگان در پژوهش را حفظ نماید و نهایت مراقبت را به عمل آورد و اصول اخلاقی پژوهش را در این زمینه رعایت کند. رعایت موازین اخلاق پژوهشی، گمنام ماندن و حفظ اسرار بیمار از جمله مواردی است که بایستی به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود. در این زمینه، بایستی کد حفاظت از آزمودنیهای انسانی که برگرفته از بیانیه هلسینیکی است، مورد توجه قرار گرفته و لازم است تأییدیه کمیته اخلاق دانشگاه/پژوهشگاه ضمیمه مقاله ارسالی باشد. در مواردی که مطالعه بر روی انسان صورت گرفته است باید از افراد بالغ و والدین یا سرپرست قانونی افراد نابالغ تحت مطالعه رضایتنامه آگاهانه تهیه شده باشد. چنانچه در آزمایشهای مربوطه از حیوانات استفاده شده است، نحوه مراقبت و دستورالعمل چگونگی استفاده از حیوانات آزمایشگاهی رعایت شود. |
نشانی نشریه |
تهران، خیابان ولیعصر(ع)، خیابان نظامی گنجوی، نبش کوچه هفت پیکر، پردیس دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه ششم، دفتر پژوهش در نظامهای آموزشی |
تلفن دفتر نشریه |
09197731877 | پنج شنبه ساعت 9 تا 12 صبح |
آدرس وبگاه نشریه |
https://www.jiera.ir |
رایانامه |
info@jiera.ir |
رایانامه پشتیبان |
jres.ir@gmail.com |