نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2 دکترای علوم تربیتی دانشگاه فدرال کازان کشور روسیه
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی میزان توجه به مهارتهای فرایندی در کتابهای علوم پایه اول تا سوم ابتدایی ایران و روسیه بود که در سال 1399-1400 انجام شده است. این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کتابهای"علوم تجربی" ایران و "دنیای اطراف ما" روسیه در پایه اول، دوم و سوم تشکیل دادند. ابزار تحلیل محتوای کتاب چک لیست محقق ساخته مهارتهای فرایندی بود و دادههای گردآوری شده بر اساس مدل جرج بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد در کتابهای درس علوم ابتدایی ایران به مولفههای مقایسه و طبقهبندی، مهارت کاربرد ابزار و مهارت برقراری ارتباط بیشتر تاکید شده است. در کتابهای درس علوم کشور روسیه به مولفههای مشاهده، پیش بینی و تخمین، تفسیر یافتهها و نتیجهگیری بیشتر توجه شده است. همچنین نتایج به دست آمده نشان میدهد مولفههای کشف و برقراری روابط عددی، فرضیهسازی، مهارت اندازهگیری و انجام تحقیق در هر دو کشور کمتر مورد توجه واقع شده است. بررسیهای انجام شده نشان میدهد میزان توجه به مهارتهای فرایندی به نسبت حجم مطالب کتاب در سه پایه ابتدایی هر دوکشور کم است. به اینترتیب لازم است در تدوین کتابهای علوم سه پایه در دو کشور به مولفههای مهارتهای فرایندی بیش از پیش توجه شود. پیشنهاد میشود در کشور ایران مثالها و مباحث درس با فعالیتهای روزمره زندگی مرتبط گردد. همچنین در کتابهای درسی روسیه مبحث گفتگو و برقراری ارتباط مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژهها