ابراهیم خلیلی؛ علی خورسندی طاسکوه؛ سعید غیاثی ندوشن؛ حمیدرضا آراسته
چکیده
در بررسی و تحلیل ماهیت استقلال دانشگاهی در نظامهای آموزش عالی، ارزیابی و تبیین رابطه میان دو نهاد دولت و دانشگاه از اهمیت ویژهای برخوردار بود. به میزانی که دولت بر سیاستگذاریهای آموزش عالی دخالت و کنترل دارد، به همان تناسب اصل استقلال دانشگاه با چالش روبرو شد. پژوهش حاضر با هدف فهم و تبیین چگونگی حضور و اثرگذاری نهاد قدرت ...
بیشتر
در بررسی و تحلیل ماهیت استقلال دانشگاهی در نظامهای آموزش عالی، ارزیابی و تبیین رابطه میان دو نهاد دولت و دانشگاه از اهمیت ویژهای برخوردار بود. به میزانی که دولت بر سیاستگذاریهای آموزش عالی دخالت و کنترل دارد، به همان تناسب اصل استقلال دانشگاه با چالش روبرو شد. پژوهش حاضر با هدف فهم و تبیین چگونگی حضور و اثرگذاری نهاد قدرت بر آموزش عالی ایران انجام شده است. روش این پژوهش متأثر از رویکرد نورمن فرکلاو، «تحلیل گفتمان انتقادی» بود. اسناد و متون موردمطالعه این پژوهش شامل کلیه متون و منابع نوشتاری و گفتاری است که پیرامون شرایط استقلال دانشگاهی در ایران و در ابعاد چهارگانه استقلال سازمانی، علمی، مالی و استخدامی مطرح بود. با توجه به رویکرد تحلیل گفتمان، روش عملی جمعآوری دادهها، مرور اسناد است. یافتههای پژوهش نشان داد، نهاد دولت از طریق عوامل مختلفی بر هر چهار نوع استقلال دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران تأثیر میگذارد. این عوامل به سه دسته «نظارتی و کنترلی»، «اداری و حقوقی» و «مالی و آموزشی» تقسیم و طبقهبندی شدهاند. با استناد به یافتههای این پژوهش، مطالبه صنفی و تلاش اجتماع علمی برای غلبه بر سیاستها و رویههای کنونی اعمال قدرت از سوی نهاد دولت بر استقلال دانشگاهی در ایران اکیداً پیشنهاد میشود. علاوه بر آن، «تعدیل نگرشهای سیاسی»، «بازنگری دیدگاه سنتی و دولتگرا در حکمرانی آموزش عالی» و «تلاش برای احیای استقلال استخدامی دانشگاهها» سه پیشنهاد سیاستی اصلی در احیای استقلال دانشگاهی در ایران قلمداد میشود.
جواد مقدسی؛ کامران محمدخانی؛ امیرحسین محمدداودی
چکیده
توسعه کارکنان به شناسایی و نیازسنجی ابعاد و مؤلفهها خلاصه نمیشود بلکه روشهای توسعه نیز در موفقیت این برنامهها بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای توسعه کارکنان در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1395 (3812 N=) و حجم نمونه ...
بیشتر
توسعه کارکنان به شناسایی و نیازسنجی ابعاد و مؤلفهها خلاصه نمیشود بلکه روشهای توسعه نیز در موفقیت این برنامهها بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای توسعه کارکنان در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1395 (3812 N=) و حجم نمونه 203 نفر بر اساس فرمول کوکران تعیین گردید که به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته با ضریب آلفای کرونباخ 96/0 استفاده شد. دادهها پس از گردآوری با روش «تحلیل عاملی اکتشافی» تحلیل گردید. یافتهها نشان داد پنج روش در توسعه کارکنان مؤثر بوده و شامل: دروندانشگاهی، بروندانشگاهی، رسمی، غیررسمی و روش گروهی است و درمجموع 625/67 از کل واریانس دادهها را تبیین مینمود. بیشترین قدرت تبیین مربوط به روش غیررسمی (02/18) و کمترین آن مربوط به روش رسمی (92/10) بود. به نظر میرسد مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی لازم است بهمنظور توسعه کارکنان از روشهای مختلف استفاده نمایند.
عباس صدری
چکیده
این پژوهش با دو هدف اصلی شامل اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاهها در جهت استقرار مدیریت دانش و شناسایی مؤلفههایی برای استقرار مدیریت دانش از طریق ارائه یک مدل است. تحقیق پیشرو از نوع کیفی و نظریه دادهبنیاد است. برای گردآوری دادهها سه روش مورداستفاده قرار گرفته است: پژوهش اسنادی، گروههای کانونی و مصاحبه عمیق. جامعه آماری این ...
بیشتر
این پژوهش با دو هدف اصلی شامل اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاهها در جهت استقرار مدیریت دانش و شناسایی مؤلفههایی برای استقرار مدیریت دانش از طریق ارائه یک مدل است. تحقیق پیشرو از نوع کیفی و نظریه دادهبنیاد است. برای گردآوری دادهها سه روش مورداستفاده قرار گرفته است: پژوهش اسنادی، گروههای کانونی و مصاحبه عمیق. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و متخصصان مدیریت دانش بود که بهصورت هدفمند و به شیوه موارد خاص یا یگانه، یک گروه کانونی متشکل از 6 نفر از اساتید دانشگاه انتخاب گردید. همچنین برای انجام مصاحبه عمیق، 4 نفر از اعضاء هیئتعلمی و دو نفر از متخصصان حوزه مدیریت دانش بهصورت هدفمند (موارد خاص و یگانه) انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش کوربین و اشتراوس برای کدگذاری استفاده شد که شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که چالشهای متعددی برای استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای ایران وجود دارد که در این پژوهش به 10 مورد اشاره شده است. بیشتر چالشها را میتوان به عدم وجود فرهنگسازمانی مناسب، عدم وجود نیروی انسانی آموزشدیده، ضعفهای مدیریتی و عدم وجود زیرساختهای مناسب مربوط دانست. همچنین سه مؤلفه اصلی در استقرار مدیریت دانش شناسایی شد: مدیریت، فرهنگسازمانی و زیرساخت (منابع انسانی و تجهیزاتی) که زیر مؤلفههای گوناگونی برای هر یک تدوین شد. برآیند گروه کانونی در پژوهش، تدوین مدلی است که میتواند در استقرار مدیریت دانش در دانشگاهها راهگشا باشد. همچنین برنامههایی پیشنهادی عنوان شدهاند که دانشگاهها بنا به مأموریت خود میتوانند از این برنامهها استفاده کنند.
مریم شایان؛ نرگس یافتیان
چکیده
هدف تحقیق توصیفی-پیمایشی حاضر بررسی سواد ریاضی دانشآموزان و معلمان ریاضی بوده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه دهم و معلمان ریاضی متوسطه اول یکی از شهرستانهای استان اصفهان و نمونه در دسترس 56 دانشآموز و 14 معلم بود. ابزار اندازهگیری آزمونی محقق ساخته در حوزه فضا و شکل بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط صاحبنظران تأیید ...
بیشتر
هدف تحقیق توصیفی-پیمایشی حاضر بررسی سواد ریاضی دانشآموزان و معلمان ریاضی بوده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه دهم و معلمان ریاضی متوسطه اول یکی از شهرستانهای استان اصفهان و نمونه در دسترس 56 دانشآموز و 14 معلم بود. ابزار اندازهگیری آزمونی محقق ساخته در حوزه فضا و شکل بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط صاحبنظران تأیید شده است. بر اساس یافتههای این تحقیق دانشآموزان، مسائل ریاضی را جدای از جهان پیرامون خود میدانند و هر چه سطح مسائل از مفاهیم کتب درسی دورتر میبود، عملکرد دبیران کاهش مییافت. درمجموع، نتایج عملکرد دانشآموزان و معلمان در آزمون مطلوب نبود. همچنین با استفاده از آزمون کای اسکور مشخص شد که صحت پاسخگویی دانشآموزان به صحت پاسخگویی معلمان وابسته است. امید است یافتههای این پژوهش، به بازنگری در منابع آموزشی و شیوه تدریس معلمان بیانجامد.
فریبا تابع بردبار؛ مریم شفیعی سروستانی؛ سید روح الله موسوی پور
چکیده
یکی از وظایف اصلی مراکز آموزشی، تربیت نیروهای انسانی مجهز به دانش آینده است که علاوه بر حل مسئله و رفع مشکلات روزمره زندگی بتوانند به نوآوری و اختراع نیز بیندیشند. هدف از این پژوهش، بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم سبکهای یادگیری و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان بر قابلیت آیندهپژوهی آنان بود. بدین منظور تعداد 220 دانشجوی دانشگاههای ...
بیشتر
یکی از وظایف اصلی مراکز آموزشی، تربیت نیروهای انسانی مجهز به دانش آینده است که علاوه بر حل مسئله و رفع مشکلات روزمره زندگی بتوانند به نوآوری و اختراع نیز بیندیشند. هدف از این پژوهش، بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم سبکهای یادگیری و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان بر قابلیت آیندهپژوهی آنان بود. بدین منظور تعداد 220 دانشجوی دانشگاههای دولتی شهر شیراز به شیوه خوشهای انتخاب و از طریق پرسشنامههای سبکهای یادگیری وارک (1998)، خودکارآمدی پژوهشی (صالحی، 1390) و قابلیت آیندهپژوهی (پارسا و همکاران، 2011) مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. ضرایب همبستگی بهدستآمده نشان داد که بین ابعاد سبکهای یادگیری بهعنوان متغیرهای برونزای مدل با خودکارآمدی پژوهشی و قابلیت آیندهپژوهی همبستگی وجود دارد. سبک شنیداری و سبک خواندنی- نوشتنی تأثیر مستقیم و معنادار در افزایش قابلیت آیندهپژوهی داشت. خودکارآمدی پژوهشی علاوه بر اثرات مستقیم توانست رابطه بین سبکهای یادگیری و قابلیت آیندهپژوهی را مورد واسطهگیری قرار دهد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که سبکهای یادگیری و خودکارآمدی پژوهشی میتواند پیامدهای یادگیری دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین شناسایی متغیرهای پیدا و پنهان در کلاس درس میتواند به ارتقاء سطح دانش یادگیرندگان کمک کرده و آنها را به خلق دانش و توانایی پیشبینی آینده هدایت نماید.
طالب زندی؛ سید عدنان حسینی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تلفیق الگوی طراحی انگیزشی کلر با آموزش درس علوم تجربی بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان ابتدایی بود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه دو شهر سنندج در سال تحصیلی 97- 1396 بود ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تلفیق الگوی طراحی انگیزشی کلر با آموزش درس علوم تجربی بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان ابتدایی بود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه دو شهر سنندج در سال تحصیلی 97- 1396 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، یک کلاس با 32 دانشآموز بهعنوان گروه آزمایش و کلاس دیگری با 31 نفر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سنجش هیجانهای تحصیلی دانشآموزان ابتدایی (پکران و همکاران، 2007) استفاده گردید. برنامه آموزش با تلفیق عناصر الگوی انگیزشی کلر طی 8 جلسه 45 دقیقهای برای دانشآموزان گروه آزمایش برگزار گردید، درحالیکه گروه گواه تحت آموزش با شیوه رایج در کلاس درس قرار داشتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و در سطح 05/0> p نشان داد بین دو گروه، ازلحاظ متغیر وابسته ترکیبی (هیجانهای تحصیلی کلاس) تفاوت معنیدار آماری وجود دارد. نتایج تحلیل کوواریانس در متن مانکووا نیز نشان داد بین گروههای آزمایش و گواه ازلحاظ نمرات پسآزمون هیجانهای مختلف کلاس درس تفاوت معنیدار وجود دارد و آموزش با تلفیق عناصر انگیزشی سبب افزایش هیجان مثبت لذت و کاهش هیجانهای منفی اضطراب و خستگی در دانشآموزان شده است.
سمیه هاشمی؛ زهرا هاشمی؛ زهرا نقش
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای هیجانات پیشرفت در رابطه میان جو روانی- اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی در راستای ارائه یک مدل علّی برای روابط بین متغیرهای پژوهش بود. جامعه پژوهشی شامل تمامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به تعداد ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای هیجانات پیشرفت در رابطه میان جو روانی- اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی در راستای ارائه یک مدل علّی برای روابط بین متغیرهای پژوهش بود. جامعه پژوهشی شامل تمامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به تعداد 300 نفر انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانهای پیشرفت پکران، گوئتز و پری (2005)، پرسشنامه جو روانی اجتماعی کلاس فریزر، گیدینگز و مک روبی (1995)، و سیاهه فرسودگی تحصیلی سالملاـ آرو و همکاران (2009)، استفاده شد. برای پردازش دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. شاخصهای حاصل از نتایج، حاکی از برازش بسیار خوب در مدل بود. و تمامی اثرهای مستقیم و غیرمستقیم معنادار و 42% واریانس فرسودگی تحصیلی و 36% واریانس هیجانات مثبت و 38% واریانس هیجانات منفی تبیین شد.
مهناز مسعودی تفرشی؛ ارسلان ایرجی راد
چکیده
اشتراک هدفمند دانش در سازمانها به یادگیری سریعتر فردی منجر گشته، خلاقیت را توسعه میدهد و درنهایت به بهبود عملکرد فرد در سازمان میانجامد. هدف از این پژوهش، بررسی نقش واسطهای اعتماد شناختی و تعهد عاطفی بر رابطه رضایتمندی شغلی و قصد اشتراکگذاری دانش بر کارکنان آموزشوپرورش منطقه 3 تهران در سال 1395 بود. جامعه آماری 200 تن از ...
بیشتر
اشتراک هدفمند دانش در سازمانها به یادگیری سریعتر فردی منجر گشته، خلاقیت را توسعه میدهد و درنهایت به بهبود عملکرد فرد در سازمان میانجامد. هدف از این پژوهش، بررسی نقش واسطهای اعتماد شناختی و تعهد عاطفی بر رابطه رضایتمندی شغلی و قصد اشتراکگذاری دانش بر کارکنان آموزشوپرورش منطقه 3 تهران در سال 1395 بود. جامعه آماری 200 تن از کارکنان سازمان آموزشوپرورش منطقه 3 شهر تهران بودند و با استفاده از فرمول کوکران 130 تن از آنان با روش تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه قصد اشتراکگذاری دانش چرجی (2001)، پرسشنامه رضایتمندی شغلی بلاستین (2008)، پرسشنامه تعهد عاطفی کیم، چوی، کوال و هان (2008) و سرانجام، پرسشنامه اعتماد ین (2009)، استفاده شده است. روایی (محتوی، همگرا و واگرا) و پایایی (بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن بودند که ابرازهای اندازهگیری پژوهش از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند. نتایج تجزیهوتحلیل به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SMART-PLS نشان داد که هر سه متغیر برونزای رضایتمندی شغلی، اعتماد شناختی و تعهد عاطفی، تأثیر مثبت و معناداری بر قصد اشتراکگذاری دانش دارند. علاوه بر این، هر دو متغیر تعهد عاطفی و اعتماد شناختی، اثر میانجی بر رابطه بین رضایتمندی شغلی و قصد اشتراکگذاری دانش ایفا میکنند؛ ضمن اینکه تعهد عاطفی در مقایسه با اعتماد شناختی، تأثیر بیشتری بهعنوان متغیر میانجی بر قصد اشتراکگذاری دانش دارد.
سید علی مدنی؛ الهام کاویانی؛ بهمن سعیدی پور؛ سوسن لایی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف تبیین مدل پویندگی و تحرک نظام آموزش عالی صورت گرفت. روش پژوهش، کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد بود. بهمنظور گردآوری اطلاعات و با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند، با 18 نفر از خبرگان آشنا به مباحث آموزش عالی مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. تجزیهوتحلیل داده در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف تبیین مدل پویندگی و تحرک نظام آموزش عالی صورت گرفت. روش پژوهش، کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد بود. بهمنظور گردآوری اطلاعات و با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند، با 18 نفر از خبرگان آشنا به مباحث آموزش عالی مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. تجزیهوتحلیل داده در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج 390 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها و 40 مفهوم و 23 مقوله را در قالب مدل پارادایمی شامل توسعه ظرفیتها و قابلیتهای چندگانه آموزش عالی بهعنوان مقوله محوری و شرایط علی (کادر هیات علمی مجرب، تنوع برنامههای آموزشی و پژوهشی، گسترش پژوهشهای کاربردی، ظرفیت آموزش ترکیبی، تعامل دانشگاه با صنایع، برنامه درسی انعطافپذیر و کاربردی)، عوامل زمینهای (امکانات آموزشی متعدد، انگیزه اساتید، جذب دانشجو در تمامی مقاطع، ارتباطات مناسب اجتماعی، توسعه سامانههای آنلاین)، شرایط مداخلهگر (جذب و ارتقاء، توانمندسازی دانشجویان، سیاستهای توسعهای، تصویر مناسب از دانشگاهها)، راهبردها (دانشجویان خارجی، توانمندسازی منابع انسانی، ظرفیتهای آموزشی جدید) و عوامل پسآیندی (در سطوح فردی-سازمانی) مطرح ساخت.
ولی محمد درینی؛ احسان نامدار جویمی
چکیده
این پژوهش به دنبال بررسی استراتژیهای تدوین و اجرای سیاستهای خصوصیسازی آموزش عالی است. ازاینرو استراتژیها و برنامهها و سیاستهای این بخش (تدوین و اجرا) بر اساس مصاحبه و اسناد و مدارک (ادبیات و پیشینه پژوهش) مرور شد و برای هرکدام راهکارهای پیشنهادی و اصلاحی آورده شده است. این پژوهش، بهصورت مروری (انتزاعی) و کتابخانهای ...
بیشتر
این پژوهش به دنبال بررسی استراتژیهای تدوین و اجرای سیاستهای خصوصیسازی آموزش عالی است. ازاینرو استراتژیها و برنامهها و سیاستهای این بخش (تدوین و اجرا) بر اساس مصاحبه و اسناد و مدارک (ادبیات و پیشینه پژوهش) مرور شد و برای هرکدام راهکارهای پیشنهادی و اصلاحی آورده شده است. این پژوهش، بهصورت مروری (انتزاعی) و کتابخانهای به همراه مصاحبههای نیمه ساختاریافته است که با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی (تحلیل محتوا) از نوع تحلیل مضمون انجامشده است. در این راستا ابتدا عوامل دخیل رشد خصوصیسازی (تدوین و اجرا) آموزش عالی در جهان و ایران شناسایی شد و در 22 محور دستهبندی شدند و برای هرکدام پیشنهادها و راهکارهایی اصلاحی آورده شده است. سپس الزامات خصوصیسازی آموزش عالی در ایران در بخش تدوین و اجرا آورده شد و در 8 محور کلی قرار گرفتند و متناسب با هر بخش الزامی در تدوین و اجرا (الزامات سیاستگذاری و راهبردی- الزامات قانونی- الزامات مالی و اقتصادی- الزامات آموزشی و پژوهشی- الزامات مدیریتی و سازمانی- الزامات اجتماعی و فرهنگی- الزامات زیرساختی- الزامات ارتباطی) بخشی بهعنوان اجرا و پیشنهادها و راهکارهای اصلاحی اجرایی برای بخش تدوین و اجرا آورده شده است. در ادامه نیز موانع تدوین و اجرا در 6 محور (موانع قانونی- موانع اقتصادی- موانع سیاسی- موانع ساختاری اداری- موانع آموزشی- موانع فرهنگی و اجتماعی) دستهبندی شدند و پیشنهادها راهکارهای اصلاحی در جهت برخورد با موانع به تفکیک هر بخش آورده شده است.
محسن باقری؛ سمیه عبدلی بزچلویی؛ سعید موسوی پور
چکیده
این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی موجوار بر مهارتهای حل مسئله دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه اراک انجام شده است. بدین منظور، از روش تحقیق شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعهی تحقیق، شامل 170 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی- گرایش تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک، ...
بیشتر
این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی موجوار بر مهارتهای حل مسئله دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه اراک انجام شده است. بدین منظور، از روش تحقیق شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعهی تحقیق، شامل 170 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی- گرایش تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک، در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها 30 نفر که درس آموزش مبتنی بر سیستمها را برگزیده بودند، بهصورت هدفمند انتخاب شده و بهطور تصادفی، در دو گروه آزمایش، 15 نفر و کنترل، 15 نفر جای گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی حل مسئلهی هپنر و پترسون (1982) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتههای آماری نشان داد که روش آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی موجوار بر مهارت حل مسئلهی دانشجویان تأثیر معنادار نداشته است (0.05<P). بااینحال گروه آزمایش در متغیر مهارتهای حل مسئله نسبت به گروه کنترل نسبتاً بهتر عمل کردند.
جواد کیهان؛ سارا محمد مرادی نقده
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه عوامل مؤثر بر استفاده و پذیرش فنآوری رایانه توسط معلمان در امر تدریس با استفاده از نقشههای شناختی فازی است. طرح پژوهش حاضر کیفی بوده که با توجه به ساختار پیچیده و مبهم عوامل مؤثر بر استفاده و پذیرش فنآوری رایانه توسط معلمان، بر اساس نقشههای شناختی فازی صورت گرفت. با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، این روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعه عوامل مؤثر بر استفاده و پذیرش فنآوری رایانه توسط معلمان در امر تدریس با استفاده از نقشههای شناختی فازی است. طرح پژوهش حاضر کیفی بوده که با توجه به ساختار پیچیده و مبهم عوامل مؤثر بر استفاده و پذیرش فنآوری رایانه توسط معلمان، بر اساس نقشههای شناختی فازی صورت گرفت. با توجه به ماهیت اکتشافی تحقیق، این روش دربرگیرنده نظرات خبرگان در مورد یک واقعیت ذهنی است. بر این مبنا، نمونه پژوهشی تحقیق را 30 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه بر اساس اصل اشباع دادهها تشکیل دادند. برای گردآوری دادهها، از ابزار مصاحبه استفاده شد. بنابراین از معلمان خواسته شد که روی یک کاغذ پدیده اصلی و عوامل مؤثر بر آن را در مرکز صفحه بهصورت دایره ترسیم کرده و مسیرهایی را برای نحوه تأثیرگذاری این عوامل بر پدیده و مثبت و منفی بودن آن را مشخص کنند. نقشههای طراحی شده تبدیل به ماتریس شدند که با نرمافزار FCMmapper مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که استفاده معلمان از فنآوری رایانهای در کلاس درس بیشترین مرکزیت را دارد. آموزش معلمان در زمینه رایانه بیشترین درجه بیرونی و پسازآن به ترتیب مهارت رایانه معلمان، استفاده از رایانه در امر تدریس، سودمندی رایانه در امر تدریس بیشترین تأثیرگذاری را داشتند. نتایج این تحقیق تلویحات مهمی در زمینه توجه به عوامل مؤثر بر استفاده و پذیرش فنآوری رایانه توسط معلمان در تدریس و انجام اقدامات لازم بهمنظور پیشرفت معلمان در استفاده از رایانه در تدریس جهت پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان در عصر اطلاعاتی کنونی را به دنبال دارد.