بربری، م.؛ راغفر، ح.؛ کلانتری، ع. و غفاری، غ. (1396). بررسی تطبیقی تأثیر توسعه آموزشی بر توسعه ایران و کشورهای منتخب. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 11(38)، 88-100.
بشیر، آ. (1394). فاصله بین ریاضی و زندگی واقعی. مجله رشد آموزش ریاضی، 122، 32-36.
خاکباز، ع. و موسی پور، ن. (1378)، بهرهگیری از ریاضیات غیررسمی برای طراحی فرصتهای یادگیری در برنامه درسی ریاضی. نشریه مطالعات برنامه درسی، 3(11). 44-65.
دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش. (1392). مجموعه مصوبات شورای عالی آموزشوپرورش. شرکایی اردکانی، ریاحینژاد و رزاقی (گردآورندگان). تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
رضاپورمیرصالح، ی.؛ دلاوری، م. و سلیمانی، م. (1395). اثربخشی آموزش تفکر ریاضی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 35، 163-186.
رفیعپور، ا. و گویا، ز. (1389). ضرورت و جهت تغییر در برنامه درسی ریاضی مدرسهای از دیدگاه معلمان. مجله نوآوریهای آموزشی، 33، 91-120.
زندی گوهرریزی، ب. و رفیعپور، ا. (1395). استفاده از رویکرد انتقادی در حل یک مسئله مدلسازی. مجله رشد آموزش ریاضی، 125، 6.
سلطانی، س. (1393)، درک دانشآموزان ریاضی از ارتباط ریاضی با دنیای واقعی. ارائه شده در سیزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی، تهران.
سلطانینژاد، م. و محمودی، ک. (1397)، نقش ارزش تکلیف در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(40). 81-100.
شایان، م. و یافتیان، ن. (1395)، ارزیابی عملکرد دانش آموزان پایه دهم در آزمون سواد ریاضی. ارائه شده در دومین همایش آموزش علوم پایه، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
غلامآزاد، س. (1386). موضوعات مطالعاتی در آموزش ریاضی ایران، مجله رشد آموزش ریاضی، 89، 28-33.
کریمیانزاده، ا. و رفیعپور، ا. (1390). نادیده گرفتن عقل سلیم در حل مسائل دنیای واقعی. مجله رشد آموزش ریاضی، 107، 37-44.
کیامنش، ع.؛ محسنپور، م.؛ صفرخانی، م و اقدسی، س. (1391). بررسی روند تغییرات عملکرد ریاضی دانشآموزان سوم راهنمایی در فاصله 1386- 1378 بر اساس یافتهها مطالعات بینالمللی تیمز در ایران و کشورهای منطقه با توجه به هدفهای سند چشمانداز بیستساله. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران؛ ویژه مقالات برنامه درسی ریاضی، 6(24)، 59-82.
گویا، ز. (1375). ضرورت تغییر برنامه درسی، مجله رشد آموزش ریاضی، 46، 8-12. دفتر تألیف و برنامهریزی کتب درسی. وزارت آموزشوپرورش. سازمان پژوهش و برنامهریزی.
گویا، ز. و مرتاضی مهربانی، ن. (مترجمان). (1383). پروژه 2061. (1997). ماهیت ریاضی. مجله رشد آموزش ریاضی، 76، 4-11.
مرتاضی مهربانی، ن. (1395). آموزش معلمان ریاضی: حوزهای نیازمند پژوهشهایی عمیق. مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی، 58، 135-158.
مولوی قلعهنی، م.؛ قادری، م. و عزیزی، ن. (1392). بررسی سواد ریاضی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر سنندج و ارتباط آن با سبکشناختی ویتکین. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 5(1)، 87-102.
Basten, S., & Cuarsma, J. C. (2014). Modelling the macroeconomic impact of future trajectories of educational development in least developed countries. International Journal of Educational Development, 36, 44-50.
Committee for Economic Development. (2003). Learning for the future: changing the culture of math and science education to ensure a competitive workforce, New York: Author.
De Lange, J. (2003). Mathematics for literacy. Quantitative literacy: Why numeracy matters for schools and colleges, 80.
De Lange, J. (2006). Mathematical literacy for living from OECD-PISA perspective.
Hassan, G., & Cooray, A. (2015). Effects of male and female education on economic growth: Some evidence from Asia. Journal of Asian Economics, 36, 97-109.
Hoyles, C., Wolf, A., Molyneux-Hodgson, S., & Kent, P. (2002). Mathematical skills in the workplace: final report to the Science Technology and Mathematics Council.
National Council of Teachers of Mathematics (Ed.). (1989). Principles and standards for school mathematics (Vol. 1)
National Council of Teachers of Mathematics (Ed.). (2000). Principles and standards for school mathematics (Vol. 1)
Niss, M. Blum, W. & Galbraith, P. (2007). Introduction. In W. Blum, P. Galbraith, H. W. Henn and M. Niss (Eds.), Modeling and applications in mathematics education, the 14th ICMI study, 3-32. New York: Springer.
Ojose, B. (2011). Mathematics Literacy: Are We Able To Put The Mathematics We Learn Into Everyday Use? Journal of Mathematics Education, 4(1), 89-100.
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2000). Measuring student knowledge and skills: The PISA 2000 assessment of reading, mathematical and scientific literacy. Paris: OECD Publishing.
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2012). PISA 2012 assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264190511-en.
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2013b).
PISA 2012 released mathematics items.
http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/ pisa2012-2006-rel-items- maths-ENG.pdf. Accessed 8 Oct 2013.
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2015). PISA 2015 assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264190511-en.
Ozkan, Y. O., & Ozaslan, N. (2018). Student Achievement in Turkey, According to Question Types Used in PISA 2003-2012 Mathematic Literacy Tests. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 7(1), 57-64.
Romer, D. (2001). Endogenous growth. Advanced macroeconomic. Fourth ed. New York. McGraw-Hill, 101-149.
Sari, Y. M., & Valentino, E. (2017). An Analysis of Students Error In Solving PISA 2012 And Its Scaffolding. (JRAMathEdu) Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 1(2), 90-98.
Sari, R. H. N., & Wijaya, A. (2017). Mathematical literacy of senior high school students in Yogyakarta. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 100-107.
Stacey, K. (2015). The real world and the mathematical world. (pp. 57-85). Springer International Publishing.
Stacey, K., & Turner, R. (2015). The evolution and key concepts of the PISA mathematics frameworks in assessing mathematical literacy (pp. 5-33). Springer International Publishing.
Turner, R. (2012). Mathematical literacy: Are we there yet. ICME-12, Topic Study Group, 6.
Turner, R., & Adams, R. J. (2012). Some drivers of test item difficulty in mathematics: an analysis of the competency rubric.