نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی(
2 دانشآموخته دانشگاه آزاد اسلامی
3 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای اثربخشی مدیران مدارس متوسطه دولتی شهر تهران
میباشد. روش این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از منظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع
پیمایشی است. جامعه آماری، مدیران زن و مرد مدارس متوسطه دولتی شهر تهران میباشد و نمونه آماری
آن بر اساس جدول مورگان و گریج 135 نفر از مناطق آموزشوپرورششهر تهران بهصورت خوشهای
چندمرحلهای انتخاب شد که تعداد 170 پرسشنامه توزیع و 130 پرسشنامه جمعآوری گردید و نرخ
بازگشت پرسشنامهها حدود 76 % به دست آمد؛ نتایج پژوهش نشانگر آن است که: ویژگیهای شخصیتی
بهطور معناداری با اثربخشی مدیران رابطه دارد و روابط انسانی، شوق تغییر و واقعبینی به ترتیب بیش از
سایر ویژگیهای شخصیتی با اثربخشی مدیران مرتبط است. ویژگیهای رهبری بهطور معناداری با
اثربخشی مدیران رابطه دارد و برنامهریزی آموزشی، تمرکز بر یادگیری و بهرهگیری از مشارکت والدین،
دانش آموزان و کارگزاران آموزشی بیش از سایر ویژگیهای رهبری با اثربخشی مدیران در ارتباط است.
بین دیدگاههای کارشناسان و صاحبنظران آموزشوپرورش و مدیران مدارس متوسطه در مورد
ویژگیهای شخصیتی و رهبری با اثربخشی مدیران تفاوت معناداری وجود دارد و مدیران مدارس بیش از
صاحبنظران معتقدند این ویژگیها با اثربخشی مدیران رابطه دارند.
کلیدواژهها
barbey, r. j(1972). an introduction to basic supervision of people. (addison
wesley publishing company).
daft, r. l(2010). organization theory and design. new york. west publishing
company
drucker. peter(1954). the practice of management. new york.
dolan,trevor. grosin, lennart(2008). school effectiveness research- finding and
reflections. stockholm university.
hansman, erin m.(2007). multifactor leadership questionnaire (mlq) as on
potential interest in higher education. ph.d. capella university.
hoy, w. k. and miskel, c. g. (1996). educational administration theory.
research and practice. new york. random honse
smith. wilma. & andrews. richard. l (1989). instructional leadership. (usa:
ascd).
manasse. a.l. (1986). vision and leadership: paying attention to intention.
peabody journal of education. 63(1): 150- 173
robbins, stephen.p.(1990). organization theory: structure, design organization.
nj: prentice hall.