TY - JOUR ID - 51997 TI - بررسی ویژگی های اثربخشی مدیران مدارس متوسطه دولتی شهر تهران و ارائه استراتژی مناسب JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - بختیاری, ابوالفضل AU - سلیمی, الهه AU - نجف بیگی, رضا AD - عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی( AD - دانشآموخته دانشگاه آزاد اسلامی AD - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 7 IS - 23 SP - 155 EP - 178 KW - اثربخشی KW - مدیریت آموزشی KW - ویژگی های شخصیتی KW - ویژگی های رهبری KW - مدارس متوسطه DO - N2 - هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای اثربخشی مدیران مدارس متوسطه دولتی شهر تهرانمیباشد. روش این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از منظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوعپیمایشی است. جامعه آماری، مدیران زن و مرد مدارس متوسطه دولتی شهر تهران میباشد و نمونه آماریآن بر اساس جدول مورگان و گریج 135 نفر از مناطق آموزشوپرورششهر تهران بهصورت خوشهایچندمرحلهای انتخاب شد که تعداد 170 پرسشنامه توزیع و 130 پرسشنامه جمعآوری گردید و نرخبازگشت پرسشنامهها حدود 76 % به دست آمد؛ نتایج پژوهش نشانگر آن است که: ویژگیهای شخصیتیبهطور معناداری با اثربخشی مدیران رابطه دارد و روابط انسانی، شوق تغییر و واقعبینی به ترتیب بیش ازسایر ویژگیهای شخصیتی با اثربخشی مدیران مرتبط است. ویژگیهای رهبری بهطور معناداری بااثربخشی مدیران رابطه دارد و برنامهریزی آموزشی، تمرکز بر یادگیری و بهرهگیری از مشارکت والدین،دانش آموزان و کارگزاران آموزشی بیش از سایر ویژگیهای رهبری با اثربخشی مدیران در ارتباط است.بین دیدگاههای کارشناسان و صاحبنظران آموزشوپرورش و مدیران مدارس متوسطه در موردویژگیهای شخصیتی و رهبری با اثربخشی مدیران تفاوت معناداری وجود دارد و مدیران مدارس بیش ازصاحبنظران معتقدند این ویژگیها با اثربخشی مدیران رابطه دارند. UR - https://www.jiera.ir/article_51997.html L1 - https://www.jiera.ir/article_51997_502d849ca7f98550c0ee4f9753a7422a.pdf ER -