نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

2 استادیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه توانایی حل مسئله اجتماعی با حافظه کاذب در نوجوانان بزهکار و سالم بود. این مطالعه از نوع تحقیقات همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه این پژوهش را تعداد 53 نفر از نوجوان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران و 48 نوجوان غیر بزهکار شاغل به تحصیل در دبیرستآن‌های شهر تهران که با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند، تشکیل داد. از فرم کوتاه پرسشنامه مهارت‌های حل مسئله اجتماعی و ابزار بررسی حافظه کاذب (الگوی DMR) جهت جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر روش های آمار توصیفی از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ساده در نرم‌افزار آماری SPSS  استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که در نوجوانان بزهکار، جهت‌گیری مثبت حل مسئله و سبک منطقی حل مسئله با حافظه کاذب همبستگی مثبت و معناداری دارد. در نوجوانان سالم، جهت‌گیری منفی حل مسئله و سبک تکانشی-بی دقتی حل مسئله با حافظه کاذب همبستگی منفی و معناداری دارد. همچنین یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد که حافظه کاذب، ابعاد سازگارانه حل مسئله را به صورت مثبت (352/0=β) و ابعاد ناسازگارانه حل مسئله را به صورت منفی (368/0-=β) پیش‌بینی می‌کند.
 

کلیدواژه‌ها

دلاور، علی (1380). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش. صالحی، مهدیه؛ کوشکی، شیرین؛ سپاه منصور، مژگان و تقی لو، صادق( 1388). تعیین ساختار عاملی مقیاس سـنجش حـل
مسئله اجتماعی: فرم کوتاه تجدیدنظر شده. مجله تحقیقات روانشناسی، شماره 4، 40-25 .
Belli, R. F., Lindsay, D. S., Gales, M. S., & McCarthy, T. T. (١٩٩٤). Memory impairment andsource misattribution in post event misinformation experiments with short retention intervals. Memory And Cognition, ٢٢, ٤٠-٥٤.
Brainerd, C. J., Reyna, V. F., & Forrest, T. J. (٢٠٠٢). Are Young children susceptible to the false – memory illusion? ChildDevelopment, ٧٣(٥), ١٣٦٣-١٣٧٧.
Brainerd, C. J., Reyna, V. F., &Ceci, S. J. (٢٠٠٨). Developmental reversals infalse memory: A review of data and theory. Psychological Bulletin, ١٣٤,٣٤٣–٣٨٢.
Bruck, M., Ceci, S. J., Francoeur, E., & Barr, R. (١٩٩٥). I hardly cried when I got my shot:Influencing children’s reports about a visit to their pediatrician. Child Development, ٦٦,١٩٣–٢٠٨
De-Prince A, Allard CB, Oh H, Freyd JJ.(٢٠٠٤). Whatsin  a  name  for  memory  errors?  Implications andethical issues arising from the use of the term “falsememory” for errors in memory for details. Ethics &Behavior;١٤(٣):٢٠١-٣٣.
D’Zurilla, T. J., Nezu, A. M., &Maydeu-Olivares, A. (٢٠٠٢). Manual for the social problem solving inventory-revised(pp.٢١١-٢٤٤). North Tonawanda, TY: Multi-Health Systems
Elliott, T.  (١٩٩٩). Social problem solving abilities and adjustment to recent-onset physical disability.Rehabilitation Psychology, ٤٤, ٣١٥-٣٣٢.
Elliott, T., &Marmarosh, C. (١٩٩٤).  Problem solving appraisal, health complaints, and health-related expectancies.  Journal of Counseling and Development, ٧٢, ٥٣١-٥٣٧
Geraerts, E., Smeets, E., Jelicic, M., Van-Heerden, J., &Merckelbach, H. (٢٠٠٥). Fantasy proneness, but not self-reported trauma is related to DRM performance of women reporting recovered memories of childhood sexual abuse. Consciousness and Cognition, ١٤, ٦٠٢-٦٠١٢.
Goodman, G. S., Ghetti, S., Quas, J. A., Edelstein, R. S., Alexander, K. W., Redlich, A. D.,Cordon, I. M., & Jones, D. P. H. (٢٠٠٣). A prospective study of memory for childsexual abuse: New findings relevant to the repressed-memory controversy. Psychological Science, ١٤, ١١٣-١١٨.
Graf, P., Shimamura, A. P., & Squire, L. R. (١٩٨٥). Priming across modalitiesand across category levels: Extending the domain of preservedfunction in amnesia. Journal of Experimental Psychology: Learning,Memory, and Cognition, ١١, ٣٨٥–٣٩٥
Hanson, K. M., mintz, L. B (١٩٩٧). Psychological health and problem-solving self- appraisal in older adults. Journal of counseling psychology. ٤٤, ٤٣٣ – ٤٤٢.
Howe  ML,  Wimmer  MC,  Gagnon  N,  PlumptonS.(٢٠٠٩).  An associative-activation theory of children and adults memory illusions. Journal  of  Memory  andLanguage;٦٠:٢٢٩-٥١
Howe, M. L., Garner, S. R., Dewhurst, S. A., & Ball, L. J. (٢٠١٠). Can false memories prime problem solutions? Cognition, ١١٧, ١٧٦-١٨١.
Howe, M. L., Garner, S. R., Charlesworth, M., & Knott, L. M. (٢٠١١). Abrighter side to memory illusions: False memories prime children’sand adults’ insight-based problem solving. Journal of ExperimentalChild Psychology, ١٠٨, ٣٨٣–٣٩٣.
Howe, M. L. (٢٠١١). The adaptive nature of memory and its illusions. Current Directionsin Psychological Science, ٢٠, ٣١٢-٣١٥.
Lindsay DS, Hagen L, Read JD, Wade KA, GarryM.(٢٠٠٤). True photographs and false memories.Psychological Science;١٥:١٤٩-٥٤.
Myers DG. (٢٠٠٧). Do what you feel, maybe: The powers and perils of relying on intuition. In Character; ٢٨:٣٠-٣٩.
Nairne, J. S. (٢٠١٠). Adaptive memory: Evolutionary constraints on remembering. Psychology of Learning and Motivation, ٥٣, ١-٣٢.
Nejati  V,  Kamari  S,  Radfar  F,  Shiri  E.(٢٠١٢).Determining semantic network for Persian selectedword  and  designing  false  memory  based  on  it.Quarterly Journal of Psychological Studies;In press. [Persian]
Roberts, P. (٢٠٠٢). Vulnerability to False Memory: The Effects of Stress, Imagery, TraitAnxiety, and Depression. Current Psychology. Developmental, Learning, Personality, Social, ٢١, ٢٤٠-٢٥٢
Roediger, H. L., III, & McDermott, K. B. (١٩٩٥). Creating false memories: remembering words not presented in lists. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, ٢١, ٨٠٣٨١٤.
Schacter, D. L., Guerin, S. A., & St. Jacques, P. L. (٢٠١١). Memory distortion: An adaptive  perspective. Trends in Cognitive Sciences, ١٥, ٤٦٧-٤٧٤.
Stadler  MA,  Roediger  HL,  McDermott  KB.(١٩٩٩).Norms for word lists that create false memories.Memory & Cognition; ٢٧:٤٩٤-٥٠٠
Sugrue, K., & Hayne, H. (٢٠٠٦). False memories produced by children and adults in the DRM paradigm. Applied CognitivePsychology, ٢٠, ٦٢٥-٦٣.
Wade  KA,  Sharman  SJ,  Garry  M,  Memon  A,Mazzoni  G,  Merckelbach  H,  et  al.(٢٠٠٧).  False claimsabout false memory research. Consciousness andCognition;١٦(١):١٨-٢٨.
Weinstein  Y. (٢٠٠٩). Rapid Induction of False Memory for Picture [dissertation]. University College London
Weinstein, Y., & Shanks, D. R. (٢٠١٠). Rapid induction of false memory or pictures. Memory, ١٨, ٥٣٣-٥٤٢.