@article { author = {., . and ., .}, title = {Relation of the ability to solve social problem with false memory in juvenile and normal teenagers}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {10}, number = {33}, pages = {33-50}, year = {2016}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between the ability to solve social problem and false memory in delinquent and healthy adolescents. This study was a correlation research. A sample of this study was conducted on 53 adolescent offenders from Tehran's correctional center and 48 non-delinquent adolescents working in high schools in Tehran who were selected by random method. A short form of social problem solving skills questionnaire and a false memory check tool (DMR pattern) were used for data collection. In order to analyze the data, in addition to descriptive statistics, Pearson correlation and simple regression analysis were used in SPSS software. The results of this study showed that there is a positive and significant correlation between problem solving problem solving and problem solving in delinquent adolescents. In healthy teens, negative orientation of problem solving and impulsivity-carelessness style, there is a negative and significant correlation between problem solving and false memory. Also, the findings of this study showed that false memory predicts the compatibility dimensions of problem solving positively (β = 0.342) and maladaptive dimensions of problem solving negatively (β = -368.3).}, keywords = {social problem solving,false memory,Delinquent Adolescents}, title_fa = {رابطه‌ی توانایی حل مسئله اجتماعی با حافظه کاذب در نوجوانان بزهکار و عادی}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه توانایی حل مسئله اجتماعی با حافظه کاذب در نوجوانان بزهکار و سالم بود. این مطالعه از نوع تحقیقات همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه این پژوهش را تعداد 53 نفر از نوجوان بزهکار مقیم کانون اصلاح و تربیت شهر تهران و 48 نوجوان غیر بزهکار شاغل به تحصیل در دبیرستآن‌های شهر تهران که با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند، تشکیل داد. از فرم کوتاه پرسشنامه مهارت‌های حل مسئله اجتماعی و ابزار بررسی حافظه کاذب (الگوی DMR) جهت جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر روش های آمار توصیفی از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ساده در نرم‌افزار آماری SPSS  استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که در نوجوانان بزهکار، جهت‌گیری مثبت حل مسئله و سبک منطقی حل مسئله با حافظه کاذب همبستگی مثبت و معناداری دارد. در نوجوانان سالم، جهت‌گیری منفی حل مسئله و سبک تکانشی-بی دقتی حل مسئله با حافظه کاذب همبستگی منفی و معناداری دارد. همچنین یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد که حافظه کاذب، ابعاد سازگارانه حل مسئله را به صورت مثبت (352/0=β) و ابعاد ناسازگارانه حل مسئله را به صورت منفی (368/0-=β) پیش‌بینی می‌کند.  }, keywords_fa = {توانایی حل مسئله اجتماعی,حافظه‌ی کاذب,نوجوانان بزهکار}, url = {https://www.jiera.ir/article_49506.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_49506_48151433a91ff77f125fab862f5724c0.pdf} }