نویسنده = بی بی عشرت زمانی

ارتباط بین نگرش و کاربرد ابزارهای الکترونیکی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان

دوره 7، شماره 20، بهار 1392، صفحه 97-121

سید مجید عبداللهی، بی بی عشرت زمانی، زهرا بابادی عکاشه

چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و چگونگی کاربرد اعضای هیأت علمی دانشگاه های
دولتی استان اصفهان نسبت به استفاده از منابع الکترونیکی انجام گرفته است . روش پژوهش
توصیفی همبستگی است. 132 نفر از اعضای هیئت علمی سه دانشگاه اصفهان، صنعتی و
علوم پزشکی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهشپرسشنامه
استاندارد سنجش نگرش معلمان بود. نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معنی دار بین نگرش
استادان نسبت به به کارگیری منابع الکترونیکی و میزان به کارگیری آنها از این فناوری ها در
آموزش وجود داشت. استادان زن و رشتههای علوم انسانی نسبت به سایرین به میزان کمتری
از منابع الکترونیکی در آموزش استفاده میکردند. در هر سه دانشگاه، رابطه معکوسی بین سن
و نگرش نسبت به کارگیری منابع الکترونیکی وجود داشت . نگرش و کاربرد ابزارهای
الکترونیکی توسط استادان به ویژگیهای دموگرافیک آنها هم بستگی دارد. با شناسایی عوامل
تأثیرگذار و رفع موانع موجود میتوان گامهای بیشتری در جهت توسع ه به کارگیری این
فناوریها برداشت.

ارزیابی و مقایسۀ توانمندی دانشجو ـ معلمان با مدرسان آنان در بهره‌گیری از اینترنت در مراکز تربیت معلم

دوره 6، شماره 16، بهار 1391، صفحه 65-90

بی بی عشرت زمانی، عفت جعفری، امین محمدی

چکیده هدف نوشتار حاضر ارزیابی و مقایسه توانمندی‌های دانشجو ـ معلمان و مدرسان مراکز تربیت معلم در بهره‏گیری از اینترنت در زمینه‏های گوناگون آموزشی و تربیتی است. هدف دیگر این نوشتار، شناسایی دلایل تفاوت‌های احتمالی توانمندی‌ها در این دو گروه و  شناسایی موانع موجود برای استفاده از نوآوری‌های نوین در مراکز تربیت معلم است. این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی و نمونۀ آماری شامل 180 نفر از دانشجو ـ معلمان و مدرسان آنان بود. داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق‏ساخته، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و همچنین مشاهده‏نامه گردآوری شدند. داده‏های کمی با استفاده از فراوانی، میانگین، آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس آنوا و داده‏های کیفی با کدگذاری، سازماندهی و استخراج مقوله‌ها تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانشجو ـ معلمان از مهارت‌های کافی در بهره‏گیری از اینترنت برخوردار نبودند و مهارت‏شان در حیطه‏های گوناگون بهره‏گیری از اینترنت از مدرسان‏شان کمتر بود. مهارت هر دو گروه در زمینۀ آموزشی کمتر از حد متوسط بوده است.  تحلیل یافته‏های کیفی نشان داد که مهم‌ترین موانع به کارگیری اینترنت از سوی مدرسان و دانشجویان در مراکز تربیت معلم: عدم تلفیق فنّاوری در برنامه‏های درسی مراکز تربیت معلم، عادت به شیوه‏های سنتی یاددهی و یادگیری، عدم اعتقاد به نقش فنّاوری در بهبود کیفیت تدریس، کمبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مراکز تربیت معلم بود.