سعید غیاثی ندوشن؛ محمد حسن پرداختچی؛ بهروز دری؛ مقصود فراستخواه
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، صفحه 7-49
چکیده
منابع انسانی نیازهای سازمان را در طی یک دورۀ طولانی برآورده میکنند و جانشینپروری فرایندی برای آمادهسازی و نوسازی این منابع است. این پژوهش فرایند استقرار نظام جانشینپروری مدیریت در دانشگاه را با استفاده از طرح نظامدار نظریۀ داده بنیاد کاوش کرده است. بدین منظور از 17 نفر از سیاستگذاران در عرصۀ آموزش عالی، مدیران فعلی و سابق ...
بیشتر
منابع انسانی نیازهای سازمان را در طی یک دورۀ طولانی برآورده میکنند و جانشینپروری فرایندی برای آمادهسازی و نوسازی این منابع است. این پژوهش فرایند استقرار نظام جانشینپروری مدیریت در دانشگاه را با استفاده از طرح نظامدار نظریۀ داده بنیاد کاوش کرده است. بدین منظور از 17 نفر از سیاستگذاران در عرصۀ آموزش عالی، مدیران فعلی و سابق دانشگاه در سطوح مختلف علمی و اجرایی، صاحبان اثر در موضوع مذکور، متخصصان در حوزۀ منابع انسانی و اعضای هیئت علمی مطلع در زمینۀ تحقیق مصاحبه به عمل آمد و دادهها از مصاحبهها استخراج شد. نتایج تحلیل دادهها طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از دوازده مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (گفتمانسازی، بینشمندی علمی، بلوغ و نظام پاسخگویی)؛ مقولۀ کانونی (شایستهگرایی)؛ راهبردهای استقرار (توانمندسازی و مدیریت استعداد)، زمینه (جوّ و محیط حمایتی، مشارکت ذینفعان و ثبات)؛ شرایط مداخلهگر (استقلال دانشگاهی) و پیامدها (توانمندسازی)، فرایند استقرار نظام جانشینپروری مدیریت در دانشگاه و روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس میکنند.
دکتر یبژن عبدالهی؛ علی اکبر سادین
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، صفحه 51-74
چکیده
این مقاله به بررسی رابطه بین کارکردهای رهبری آموزشی مدیران مدارس با تدریسمؤثر معلمان میپردازد و با توجه به اینکه به توصیف وضع موجود میپردازد، در زمره تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل معلمان و مدیران مدارس ابتدایی نواحی چهارگانۀ کرج که به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای و طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای ...
بیشتر
این مقاله به بررسی رابطه بین کارکردهای رهبری آموزشی مدیران مدارس با تدریسمؤثر معلمان میپردازد و با توجه به اینکه به توصیف وضع موجود میپردازد، در زمره تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل معلمان و مدیران مدارس ابتدایی نواحی چهارگانۀ کرج که به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای و طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش اطلاعات پرسشنامۀ محققساخته کارکردهای رهبری آموزشی و پرسشنامۀابعاد تدریس مؤثر بودند که برای تعیین روایی صوری آنها از نظرات متخصصان و برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای ضریب پایایی و محاسبۀ همسانی درونی گویهها از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که کارکردهای رهبری آموزشی مدیران عبارتاند از: کمک مستقیم به معلمان، رشد حرفهای معلمان، رشد حرفهای معلمان به صورت گروهی، برنامهریزی درسی و اقدامپژوهی و مؤلفههای تدریسمؤثر معلمان عبارتاند از: تسلط بر محتوی، برنامهریزی درسی(طرح درس)، استفاده از روشهای متنوع تدریس، ارزشیابی، مدیریت کلاس، درک تفاوتهای فردی، رشد حرفهای معلم و ارتباط با اولیاء. همچنین بین کارکردهای رهبری مدیران با تدریس مؤثر معلمان رابطه معناداری وجود دارد و در نهایت، به منظور پیشبینی تدریس مؤثر معلمان از طریق کارکردهای رهبری آموزشی از رگرسیون خطی با روش همزمان استفاده شد. نتایج بیانگر تبیین 28 درصد از واریانس تدریس مؤثر معلمان از طریق کارکردهای رهبری آموزشی بوده است.
سید جواد صالحی؛ احمدرضا روشن؛ داوود حاتمی
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، صفحه 75-100
چکیده
در مطالعۀ حاضر، علاوه بر مرور ادبیات مربوط به خصوصیسازی آموزش عالی، عملکرد آن با استفاده از متون نظری و نیز پرسش از رؤسا و مدیران دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ـ غیر انتفاعی کشور بررسی شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که به طور کلی روند خصوصیسازی آموزش عالی در ایران بسیار شبیه سایر بخش هاست و دارای ویژگیهای ...
بیشتر
در مطالعۀ حاضر، علاوه بر مرور ادبیات مربوط به خصوصیسازی آموزش عالی، عملکرد آن با استفاده از متون نظری و نیز پرسش از رؤسا و مدیران دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ـ غیر انتفاعی کشور بررسی شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که به طور کلی روند خصوصیسازی آموزش عالی در ایران بسیار شبیه سایر بخش هاست و دارای ویژگیهای زیر است: بدون حضور بخش خصوصی واقعی در کنار نقش گسترده بخش دولتی و شبه دولتی در آن، بدون رقابت، بدون آزادسازی بازار، بدون چارچوبهای نظارت و ارزیابی کیفیت، بدون حضور مؤسسات خارجی، بدون حمایتهای مالی و قانونی از بخش خصوصی واقعی، بدون مبانی نظری و نیز استفاده از خصوصیسازی به عنوان ابزار گسترش آموزش عالی تنها در جهت پاسخگویی به فشارهای ناشی از تقاضای اجتماعی ورود به آموزش عالی. در پایان نیز پیشنهادهایی برای اجرای صحیح خصوصیسازی آموزش عالی در کشور ارائه شده است.
روشن احمدی؛ غلامعلی احمدی؛ گلریز زامیاد
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، صفحه 101-126
چکیده
هدف از این تحقیق، ارائه این عوامل در قالب یک مدل و بیان ارتباط میان این عوامل است. تحقیقات گوناگونی در مورد عوامل تأثیرگذار بر تمایل دانشجویان به ادامۀ به کارگیری این سیستمها انجام شده است که در هر یک از این تحقیقات، عوامل مختلفی در نظر گرفته شده است. پس از مطالعه ادبیات موضوع و مدلهای ارائه شده در تحقیقات قبلی، عوامل مهمتر، استخراج ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، ارائه این عوامل در قالب یک مدل و بیان ارتباط میان این عوامل است. تحقیقات گوناگونی در مورد عوامل تأثیرگذار بر تمایل دانشجویان به ادامۀ به کارگیری این سیستمها انجام شده است که در هر یک از این تحقیقات، عوامل مختلفی در نظر گرفته شده است. پس از مطالعه ادبیات موضوع و مدلهای ارائه شده در تحقیقات قبلی، عوامل مهمتر، استخراج شده و مدلی ارائه شده است. مدل حاصل در طی چند مرحله و با در نظر گرفتن نظر تعدادی از خبرگان، تغییر یافته و در نهایت، مدل نهایی ارائه شده است. به منظور اعتبار سنجی مدل پیشنهادی تحقیق، پرسشنامهای طراحی شد. دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. پرسشنامۀ طراحی شده بین دانشجویان دوره های یادگیری الکترونیکی این دانشگاه توزیع شد. نتایج حاصل نشان میدهد که ارتباطی بسیار قوی بین رضایت و تمایل به ادامۀ به کارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی وجود دارد. همچنین، به نظر میرسد در کشور ما در حال حاضر فنّاوری، بعدی است که بیشترین اهمیت را داشته و رضایت از آن بیشترین تأثیر را بر تمایل افراد به ادامه به کارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی دارا است.
عبدالله معتمدی؛ راضیه لطفی
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، صفحه 127-145
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی و مقایسۀ تأثیر آموزشهای شناختی و فراشناختی در یادگیری درس آمار توصیفی با توجه به رویکردهای مطالعه در دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی انجام شد. طی یک مطالعۀ آزمایشی به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر عملکرد حل مسئله در درس آمار توصیفی به روش نمونهگیری تصادفی تعداد 80 دانشجوی رشتههای ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی و مقایسۀ تأثیر آموزشهای شناختی و فراشناختی در یادگیری درس آمار توصیفی با توجه به رویکردهای مطالعه در دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی انجام شد. طی یک مطالعۀ آزمایشی به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر عملکرد حل مسئله در درس آمار توصیفی به روش نمونهگیری تصادفی تعداد 80 دانشجوی رشتههای روانشناسی ـ علوم تربیتی که برای نخستین بار اقدام به اخذ این درس کرده بودند، انتخاب شدند. از این تعداد، 40 نفر در گروه گواه و40 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. پرسشنامۀ رویکردهای مطالعه نیز توسط هر یک از خردهگروهها تکمیل شد. پس از پایان این مدت آزمونی با سؤالات یکسان از مباحث تدریس شده از هر دو گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSبا روش آماری تحلیل واریانس یک راهه و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آموزش فراشناختی به خصوص به شکل گروهی (0005/0>pو235/39F=) و کنترل وجود دارد و همچنین مشخص شد، افرادی که سبک مطالعۀ راهبردی دارند، صرف نظر از نوع گروهی که در آن قرار گرفته بودند، همبستگی بالاتری با نمرۀ درس آمار به دست آوردند.
پروین رضایی؛ فتانه درتاج
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، صفحه 147-166
چکیده
روند روزافزون مهاجرت و به ویژه مهاجرت متخصصان، مسئله ای است که بسیاری از کشورهای جهان را به خود مشغول ساخته است. بررسی و شناخت این موضوع به ویژه برای کشور ایران (از نظر گستردگی شاخص مهاجرت متخصصان) بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه دلایل مهاجرت متخصصان ایرانی به خارج از کشور را از دید اعضای هیئت علمی دانشگاههای کرمان مورد بررسی قرار ...
بیشتر
روند روزافزون مهاجرت و به ویژه مهاجرت متخصصان، مسئله ای است که بسیاری از کشورهای جهان را به خود مشغول ساخته است. بررسی و شناخت این موضوع به ویژه برای کشور ایران (از نظر گستردگی شاخص مهاجرت متخصصان) بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه دلایل مهاجرت متخصصان ایرانی به خارج از کشور را از دید اعضای هیئت علمی دانشگاههای کرمان مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور، پرسشنامههای حاوی عوامل دموگرافیک و 40 سؤال مربوط به دلایل مهاجرت تهیه و در اختیار 118 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای کرمان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاههای کرمان، دلایل اقتصادی، دلایل اجتماعی، دلایل سیاسی، دلایل شغلی و دلایل علمی ـ پژوهشی از انگیزههای مهاجرت متخصصان به خارج از کشور محسوب میشود اما دلایل شخصی از این انگیزهها محسوب نمیشود. همچنین یافتههای این مطالعه در مورد ترتیب و اولویت دلایل مهاجرت متخصصان نشان داد، از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاههای کرمان، دلایل مهاجرت متخصصان در اولویت اول، دلایل شغلی، دلایل اجتماعی و دلایل اقتصادی و در اولویت دوم، دلایل سیاسی و دلایل علمی و پژوهشی و در اولویت سوم (آخر)، دلایل شخصی بوده است.
شهرزاد بارانی؛ سیده مریم حسینی لرگانی؛ کیومرث زرافشانی؛ علیرضا پورسعید
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، صفحه 167-194
چکیده
هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر فضای کارآفرینی ایجادشده از سوی دانشگاه آزاد بر تمایل دانشجویان کشاورزی نسبت به راه اندازی کسب و کارهای خلاق است. جامعۀ آماری تحقیق، دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد ایلام بودند (320) که 169 نفر آنان از طریق جدول بارتلت به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. بر اساس نتایج، تمایل کارآفرینانه دانشجویان در حد ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر فضای کارآفرینی ایجادشده از سوی دانشگاه آزاد بر تمایل دانشجویان کشاورزی نسبت به راه اندازی کسب و کارهای خلاق است. جامعۀ آماری تحقیق، دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد ایلام بودند (320) که 169 نفر آنان از طریق جدول بارتلت به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. بر اساس نتایج، تمایل کارآفرینانه دانشجویان در حد متوسطی برآورد شد. مهمترین حمایتهای دانشگاه از دیدگاه فراگیران، ارائۀ دروس مربوط به کارآفرینی، جلب اعتبار، بازاریابی یا جلب مشتری، تأمین حمایت مالی مورد نیاز فراگیران در راهاندازی یک کسب و کار جدید و حفظ و گسترش آن بود. موارد اخیر به علاوهٔ برگزاری بازدیدهای علمی از کسب و کارهای کارآفرینانه و دعوت از کارآفرینان موفق، کمترین میزان توجه را در دانشگاه از دیدگاه دانشجویان به خود اختصاص داده بودند. با این حال، دانشگاه بیشترین حمایت خود را بر ارائهٔ دروس مربوط به کارآفرینی در سرفصل های آموزشی متمرکز کرده است. نتایج مدلسازی نشان داد که حمایتهای کارآفرینانه دانشگاه از طریق نگرش نسبت به کارآفرینی و مهارتهای عمومی اثر غیر مستقیم معنیداری بر تمایل دانشجویان به راهاندازی کسب و کار دارد. یافته های مطالعهٔ حاضر میتواند دستاوردهایی برای نظام آموزش عالی کشاورزی داشته باشد. بدین صورت، راهکارهایی به منظور ایجاد یک فضای کارآفرینی مساعد برای تقویت زمینۀ راهاندازی کسب و کارهای خلاق از سوی دانشجویان کشاورزی، پیشنهاد شد.
هدایت تیرگر
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، صفحه 196-208
چکیده
نظام آموزش عالی مغز متفکر جامعه و اردوگاه علم جدید است. بدون تردید دانشگاه آزاد اسلامی نقش غیر قابل انکاری در توسعۀ علمی و پژوهشی کشور ایفا کرده است، اما در سالهای اخیر این دانشگاه با کاهش تقاضای ورود دانشجو مواجه شده است، این طرح پژوهشی با هدف یافتن نقش عوامل (آموزشی، پژوهشی، رفاهی، علاقه خود دانشجویان، شهریه، منزلت اجتماعی، فرصتهای ...
بیشتر
نظام آموزش عالی مغز متفکر جامعه و اردوگاه علم جدید است. بدون تردید دانشگاه آزاد اسلامی نقش غیر قابل انکاری در توسعۀ علمی و پژوهشی کشور ایفا کرده است، اما در سالهای اخیر این دانشگاه با کاهش تقاضای ورود دانشجو مواجه شده است، این طرح پژوهشی با هدف یافتن نقش عوامل (آموزشی، پژوهشی، رفاهی، علاقه خود دانشجویان، شهریه، منزلت اجتماعی، فرصتهای کاریابی دانشآموختگان، منابع کالبدی) در روند کاهش دانشجو به این دانشگاه انجام پذیرفت. تعداد 525 نفر دانشجو و عضو هیئت علمی از منطقه هفت دانشگاه آزاد انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و با (آزمون های دو جمله ای و فریدمن) مورد تحلیل آماری قرار گرفت، نتایج نشان داد که عوامل شهریه و بیعلاقهگی خود دانشجویان و شانس کمتر کاریابی درس آموختگان از دیدگاه گروه نمونه (دانشجویان) به عنوان عوامل عمده کاهش دانشجو به این دانشگاه ارزیابی شده در حالیکه از دیدگاه متخصصان (اعضاء هیئت علمی) عامل شهریه، امکانات آموزشی، جایگاه اجتماعی و توان علمی استادان این دانشگاه در مقایسه با دانشگاههای دولتی نامطلوب ارزیابی شده در حالیکه امکانات کالبدی (زیر بنایی) و امکانات رفاهی این دانشگاه بسیار مطلوب تلقی شده است. به منظور افزایش دانشجویان ورودی به این دانشگاه استراتژیهای توسعة امکانات آموزشی و پژوهشی، متعادلسازی شهریه، انطباق با نیازهای بازار کار پیشنهاد شده است.
محمد امین زارعی
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، صفحه 209-228
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ مدیریت اطلاعات و ابعاد سازمانی با بهرهوری در شبکۀ مشاوران بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شده است. جامعۀ این پژوهش کلیۀ مشاوران مشغول به کار در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدارس شاهد شیراز هستند که در سال تحصیلی 1389 در محل خدمت خود در حال فعالیت بودند و تعداد آنها 102 نفر است برای تحلیل و پاسخ گویی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ مدیریت اطلاعات و ابعاد سازمانی با بهرهوری در شبکۀ مشاوران بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شده است. جامعۀ این پژوهش کلیۀ مشاوران مشغول به کار در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدارس شاهد شیراز هستند که در سال تحصیلی 1389 در محل خدمت خود در حال فعالیت بودند و تعداد آنها 102 نفر است برای تحلیل و پاسخ گویی به سؤالات پژوهش از روشهای آماری کای اسکور، فریدمن و تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد. بین اهمیت مؤلفههای بعد ساختاری در افزایش بهرهوری تفاوت معنیدار در سطح p<0/0001 مشاهده شد. بین اهمیت مؤلفههای بعد محتوایی در افزایش بهرهوری نیز تفاوت معنیدار در سطح p<0/0001 مشاهده شد. اهمیت مدیریت اطلاعات در افزایش بهرهوری در سطح در p<0/0001 معنیدار نشان داد. همچنین ضریب تعیین به دست آمده برای متغیرهای ابعاد سازمانی و مدیریت اطلاعت در پیشبینی بهرهوری شبکۀ مشاوران در سطح p<0/0001 معنیدار شد. در نهایت، پیشنهاد شد تغییرات ابعاد سازمانی با توجه به اولویتهای مشخص شده پیادهسازی شوند و همچنین سیستم مدیریت اطلاعات نیز در این شبکه اعمال شود.
سید محمد طباطبایی نسب؛ سیدمیثم طباطبایی نسب؛ محمد علی خاصی؛ علیرضا سروش محمدآبادی
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، صفحه 229-246
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ بین خستگی ذهنی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در بین دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر یزد است. جامعهٔ آماری این تحقیق، کلیهٔ دانشآموزان دبیرستانهای پسرانۀ شهر یزد است. از این جامعه نمونه ای به حجم 154 دانشآموز انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامهٔ هوش هیجانی بار-ان، مقیاس خستگی فیسک و همکاران ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ بین خستگی ذهنی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در بین دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر یزد است. جامعهٔ آماری این تحقیق، کلیهٔ دانشآموزان دبیرستانهای پسرانۀ شهر یزد است. از این جامعه نمونه ای به حجم 154 دانشآموز انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامهٔ هوش هیجانی بار-ان، مقیاس خستگی فیسک و همکاران و معدل دانشآموزان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی، اطلاعات مربوط به متغیرهای مورد مطالعه جمعآوری شد. سپس چارچوب مفهومی تحقیق بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری، آزمون شد و مدل پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که بین ابعاد هوش هیجانی، مهارت های اجتماعی و هشیاری اجتماعی با خستگی ذهنی رابطۀ معنادار و معکوس وجود دارد.