اعتمادی، مژگان(1377). بررسی رابطه نگرشهای نظارتی معلمان راهنما و اثر بخشی آنها در مدارس ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
الیوا، پیتر(1996). نظارت و رهبری آموزشی در مدارس امروز، (ترجمه منوچهر جواهری،1379). تهران: وزارت آموزش و پرورش، دفتر همکاری های بین المللی.
خورشیدی، عباس(1382). نظارت و راهنمایی تعلیماتی. تهران: یسطرون.
دیویس، کیت(2008). اصول و مبانی رهبری مدرسه(ترجمه بیژن عبدالهی و رضا ساکی،1388). تهران: پژوهشگاه تعلیم و تربیت.
زین آبادی، حسن (1389). بررسی نقش سبک رهبری تحولی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تهران، پایان نامه دکتری. دانشکده علوم تربیتی :دانشگاه تربیت معلم.
سانتراک، جان دبلیو(2008). روانشناسی تربیتی،(ترجمه سعیدی، عراقچی و دانشفر1387). تهران، رسا.
قاضی طباطبایی، محمود(1377). "روشهای لیزرل و ساختار آن". نشریه دانشکده علوم انسانی واجتماعی دانشگاه تبریز، شماره169، صص43-76.
قورچیان، خدیوی(1386). نظارت حمایتی، نظارت کلاسهای درس در هزاره سوم. فصل نامه تعلیم و تربیت،شماره 86.
نولان، جیمز و هوور، لیندا، ای(2008). نظارت آموزشی و ارزشیابی عملکرد معلم: نظریه و عمل(ترجمه بیژن عبدالهی 1388). تهران: آثار معاصر.
نیکنامی، مصطفی (1388). نظارت و راهنمایی آموزشی.تهران: انتشارات سمت.
هومن، حیدر علی(1388). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
وایلز جان و باندی(2004). مدیریت نظارت و راهنمای آموزشی: راهنمای عملی برنامه ریزی آموزشی( ترجمه محمد رضا بهرنگی1388). تهران:کمال تربیت.
وایلز، کیمبل(1388). مدیریت و رهبری آموزشی(ترجمه محمد علی طوسی). تهران: بازتاب.
Alweshahi, y. Cook, d.(2009). domains of effective teaching process students perspectives in tow medical schools , university of alberta, usa. 31(2),125-130.
Baneks,.a (2005). approaches to multicultural curriculum reform. Journal ofmulticultural education. 25(9), 242-264.
Bush, t. (2008). From management to leadership: semantic or meaningful change? Journal ofEducational management administration leadership, 36(2), 271-288.
Blase, j., &blase, j. (1999).Micro political strategies used by administrators and teachers in instructional conferences.journal of Educational Administration, 42, 345-360.
Davenoport, j. &smetana,.l (2004). helping new teacher achiveexcellaence. The delta kappa gamma bulletin, 70(2),18-22.
Dufour, r ( 2002). how deep is your support system? Journal ofstaff development, 23(2), 72-73.
Donnell, robert j. O and white.p(2005). within the accountability era:principals' instructional leadership behaviors and student achievement. journalofEducational administration quarterly. Vol. 38, no. 5.643-670.
Glickman, carl d(2002). Leadershipforlearning : how to help teachers succeed. Association for supervision and curriculum development.
Glickman,carel&gordon , stephen. P & ross – gordon ,jotiva(2007).Supervision and instructional ledership. Pearson instructional edition.
Hallinger, P. & Murphy, J. (1985).Assessing the Instructional Management Behaviors of Principals.The Elementary School Journal, 86 (2), 217-247.
Hunter, M. (1984).Knowing, teaching and supervising. In P. L. Hosford (Ed.), Using what we know aboutteaching (pp. ). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Harris, a.(1998). effective teaching: a review of the literature. journal of leadership and management, vol. 18, no. 2, pp. 169-183.
Hallinger, P. & Murphy, J. (1985).Assessing the Instructional Management Behaviors of Principals.The Elementary School Journal, 86 (2), 217-247.
Jazzar ,michael (2004). university of north carolina at charlotte educational leadership and student achievement.the elusive search for an association, vol. 39, no. 3: 398-425.
Leithwood, k., harris, a., &hopkins, d. (2008). Seven strong claims about successful school leadership, journal of school leadership & management, 28(1), 27-42.
Leithwood, K., &Jantzi, D. (2006). Transformational school leadership for large-scale reform: Effects on students, teachers, and their classroom practices. School Effectiveness and School Improvement.17(2), 201- 227.
Muijs, daniel, hrris(2003). teacher leadership-improvement through empowerment? Educational management &administration31(4): 437- 448.
Pajak, f. (2000).Approaches to clinical supervision: alternatives for improving instruction . Norwood, ma: christopher-gordon.
Quinn, m. David(2004). The impact of principal leadership behaviors on instructional practice and student engagement.Emerald.
Southworth, g. (2002).instructional leadership in schools: reflections and empirical evidence, journal of school leadership and management, 22: 73–92.
Strongejames ,tucker pamela&hindmanjennifer(2004). handbook for qualities of effective teachers. Association for supervision and curriculum development.
Scott nelson ,barbara and annettesassi(2000). shifting approaches to supervision: the case of mathematics supervision. Educational administration quarterly, Vol. 36, no. 4.553-584.
Sulivan, susan and jeffreyglanz(2005). supervision that improves teaching. Thousand oaks: corwin pres.
Wahlstrom .l, louis, karen seashore (2008).How teachers experience principal leadership:the roles of professional community, trust, efficacy, and shared responsibility. Jornalfeducational administration quarterly, vol. 44, no. 4 458-495.
Witziers ,bob, bosker.r, krüger.l(2003). instructional or managerial leadership: the principal role! Journal of cases in educational leadership 2004; 7; 28.