نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

4 کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی

چکیده

چکیده هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابط ۀ بین خستگی ذهنی و هوش هیجانی با عملکرد تحصـیلی در بـین دانشآموزان دبیرستانهای پسرانه شهر یزد است. ٔ جامعه آماری این تحقیق، هیکل ٔ دانشآموزان دبیرستان- های پسران ۀ شهر یزد است. از این جامعه نمونه ای به حجم 154 دانشآموز انتخاب شدند و با اسـتفاده از ٔ پرسشنامه هوش هیجانی بار-ان، مقیاس خستگی فیسک و همکاران و معدل دانشآموزان بـه عنـوان شاخص عملکرد تحصیلی، اطلاعات مربوط به متغیرهای مورد مطالعه جمعآوری دش . سپس چارچوب مفهومی تحقیق بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری، آزمون شد و مـدل پـژوهش مـورد ت أییـد قـرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که بین ابعاد هوش هیجانی، مهارت هـای اجتمـاعی و هشیاری اجتماعی با خستگی ذهنی رابط ۀ معنادار و معکوس وجود دارد

کلیدواژه‌ها

حسینی، حسین(1383) .بررسی اثربخشی  آموزش سبک سالم زندگی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان مشروط و غیر مشروط دانشگاه کاشان. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی، دانشگاه اصفهان.
رهنما،اکبر و عبدالملکی، جمال (1388) " بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شاهد"اندیشه های نوین تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا.دوره 5.شماره 2 . ص 55-78
زهراکار، کیانوش(1386)" بررسی رابطه مولفه های هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی" روان شناسی کاربردی، دورهٔ دوم، شماره 5.ص 89-98.
سجادی،س.م. صبا،م.ص و عامری،ا.(1372)." مقایسه نتایج امتحان جامع علوم پایه دوره های چهارم و ششم دانشگاه علوم پزشکی همدان و بررسی علل تغییرات کیفی آن ها. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان؛1(1):63-67
غنائی،زیبا؛ فراهانی، محمد تقی؛ عبدالهی، محمد حسین(1383) " اثر خستگی شناختی و هوش هیجانی بر حل مسایل شناختی". تازه های علوم شناختی.سال 6، شماره 3و4، ص.63-75.
قهرمانیاوچقاز،مریم(1382)" بررسیرابطهویژگیهایشخصیتیوهوش هیجانی".پایاننامه کارشناسیارشدچاپنشده،ودانشگاهآزاداسلامیواحدکرج
همایی،ر.حیدری،ع.بختیارپور،س.برنا،م(1389)" رابطه انگیزه پیشرفت، هوش شناختی، هوش هیجانی، سوابق تحصیلی و متغیر های جمعیت شناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان" یافته های نو در روان‏شناسی. ص 49-63
Bar-on, R (2006). The bar-on model of emotional intelligence skills development traning , program and student achievement and retention. Unpublished raw data ,texas A & M university-kingsville
Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): a test of emotional intelligence. Toronto: Multi-Health Systems.
Bar-on, R. (1999). The emotional quotient inventory (EO,-i):A test of emotional intelligence. Torent: multi-health system.
Boekaerts, M. (1995).The interface between intelligence and personality as determinants of classroom learning.In D. Saklofske& M. Zeidner (Eds), International handbook of personality and intelligence. New York: Plenum.
Bourgeois-Bourgine, S., Carbon, P., Gounelle, C., Mollard, R. &Coblentz, A. (2003).  Perceived fatigue for short- and long-haul flights: A survey of 739 Airline pilots. Aviation, Space and Environmental Medicine, 74(10), 1072-1077.
Brake Dj. Bates Gp. (2001) Fatigue in industrial workers under thermal stress on extended sgiftlenght, occup Med ( London)., 51(7):456-63.
Brown, R., &Schutte, N. (2006).Direct and indirect relationships between emotional intelligence and subjective fatigue in university students. Journal of Psychosomatic Research, 60, 585–593.
Butler S, Chalder T, Ron M, Wessley S. (1991) Cognitive behaviour therapy in chronic fatigue syndrome. J NeurolNeurosurg Psychiatry; 54:153– 8.
Canada safety Council.Fatigue. 2004. Available at: www.safety-council.org/Info/NosH/fatigue .htm
Chen MK. (1986)The epidemiology of self-perceived fatigue among adults. Prev Med;15:74 –81.
Chua,D.Cheng,c(2000) "  Development of A self-Report Fatigue Questionnaire for rsafairckew"    Aeromedical Centre, Republic of Singapore Air Force.
Cope H, David A, Pelosi A, Mann A.(1994) Predictors of chronic bpostviralQ fatigue. Lancet;344:864– 8.
Dijk F JH, Swean GMH. Fatigue at work.(2000) Occupational Environment Medicine, Vol.60, p. 20-23.
Fisk JD, Ritvo PG, Ross L, Haase DA, Marrie TJ, Schlech WF.(1994) Measuring the functional impact of fatigue: initial validation of the Fatigue Impact Scale. Clin Infect Dis;18:S79– S83.
Furnham, A., &Chamoro-Premuzic, T. (2004).Personality and intelligence as predictors of statistics examination grades. Personality and Individual Differences, 37, 943-955.
Gange, F., & St Pere, F. (2002). When IQ is controlled, does motivation still predict achievement? Intelligence. 30, 71-100.
Grandjeam E.(1990) General fatigue, Encyclopedia of occupational Health and safety British, 29 (39): 29-38.
Henker B, Whalen CK, Jamner LD, Delfino RJ.(2002) Anxiety, affect and activity in teenagers: monitoring daily life with electronic diaries. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry;41:660– 70.
Hockey, G. (1997). Compensatory control in the regulation of human performance under stress and high workload: A cognitive-energetical framework. Biological Psychology, 45, 73–93.
HosseinJamil H. Renish LW.(2004) Subjective and objective evaluation of sleep and performance. Journal of Occupational and Environmental Medicine, 46(3):212-226.
Jensen, A. R. (1998). The g factor. Westport, CT: Praeger.
Kim JP, Chung H K, Hisanaga N.(2001) Long working hours and subjective fatigue symptoms. Industrial Health, 39, 250-254.
Lindemann, R, Duek J. L., (2001). A comparison of changes in dental students and medical students approaches learning during professional training; Eur J Dent Educ ; 5(4): 162-7.
Linsey M, Barker.(2009) "Measuring and Modeling the Effects of Fatigue on Performance:Specific Application to the Nursing Profession".Virginia Polytechnic Institute.
Lubinski, D. (2004). Introduction to the special on cognitive abilities: 100 years after Spearmans (1904) 'General intelligence', objectively determined and measured. Journal of Personality and social psychology, Vol 86(1): PP.96-111.
Matthews, G., & Desmond, P.A. (2002). Task-induced fatigue states and simulated driving performance. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 55 (2), 659-686.
Mayee, J.D, (2001), A field guide for emotional intelligence. Emotional intelligence in everday life (pp: 3-24) New York, psychology press.
Merikangas K, Angst J.(1994) Neurasthenia in a longitudinal cohort study of young adults. Psychol Med;24:1013–24.
Miller.N.L, Matsangas.P,Shattuck.L.G,(2007)," Fatigue and its Effect on Performance in Military Envivonments".pp.321-243
Nelson, D.& Low , G . (2003). Emotional intelligence : achieving academic and career excellence . upper saddle river , New jersey : prantic- Hall
Nicola S. Schutte, John M. Malouff, Rhondu F (2008) " Efficacy of an Emotion-focused Treatment for Prolonged Fatigue".Behavior Modification.Vol.32.No.5.pp.699-713
Petrides, K. V., Chamoro-Premuzic, T., Frederickson, N., &Furnham, A. (2006).Explaining individual differences in scholastic behavior and achievement. British Journal of Educational Psychology, 75, 239-255.
Phares , E.S.T trull, T.J. ( 1997 ) clinical psychology: concepts, metnods and profession. Pacific grove, CA: Brook // coleSalovey, P.&mayer , J.D ( 1990 ) emotional intelligence imagination , cognition andpersonality,9,185-211
Ray C, Jefferies S, Weir WR.(1997) Coping and other predictors of outcome in chronic fatigue syndrome: a 1-year follow up. J Psychosom Res;43:405–15.
Rhonda F. Brown, Nicola S. Schutte(2006)" Direct and indirect relationships between emotional intelligence and subjective fatigue in university students".Journal of Psychosomatic Research 60 (2006) 585– 593.
Roach,G.D.Petrilli,M.R.Dawson,D.Matthew,J.w.(2004)."The Effects of Fatigue on the Operational Performance of Flight crew in a B747-400 simaualtor". Centre for Sleep Research, University of South Australia.
Smith A, Thomas M, Borysiewicz L, Llewelyn M.(1999) Chronic fatigue syndrome and susceptibility to upper respiratory tract illness. Br J Health Psychol;4:327–35.
Sturm L, et al.(2009)." The Effect of Fatigue on Surgeon Performance and Surgical Outcomes". Report No. 68. Adelaide, South Australia.
Surawy C, Hackman A, Hawton K, Sharpe M.(1995) Chronic fatigue syndrome: a cognitive approach. Behav Res Ther;33:535– 44.
Van der Linden G, Chalder T, Hickie I, Koschera A, Sham P, Wessely S.(1999) Fatigue and psychiatric disorder: different or the same? Psychol Med;29:863– 8.
Vigil-Colet, A., & Morales-Vives, F. (2005). How impulsivity is related to intelligence and academic achievement? The Spanish Journal of Psychology, 8, 199-204.
Wessely,S. Wright.O&bWallace.E.P(1993)" Development of A Fatigue Scale" Journnl ,of Psychosomatic  Research. Vol. 37, No. 2, pp 147-153.
Zijlstra, F., &Sonnentag, S. (2006).After work is done: Psychological perspectives on recovery from work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 15(2), 129–138.