جوادی، مرضیه؛ کیوان آرا، محمود؛ یعقوبی، مریم؛ حسن زاده، اکبر. عبادی، زهرا(1389). رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، پاییز 1389 ;10(3)3254:تا246.
سیف، علی اکبر. (1376). روشهای یادگیری و مطالعه، چاپ دوم، تهران : انتشارات دوران
سیف، علی اکبر؛ فتح آبادی، جلیل. (1387). رویکردهای مطالعه و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی،جنسیت و مدت تحصیل دانشجویان در دانشگاه. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار/دانشگاه شاهد/اسفند1387/سال پانزدهم/شماره33.
صالحی، رضا; فرزاد، ولی الله '' مطالعه رابطه فراشناخت و ادراک یادگیری با عملکرد یادگیری زبان انگلیسی " مجله روانشناسی 27/سال هفتم، شماره 3 /پاییز 1382.
صالحی ،رضا '' مطالعه رابطه فراشناخت و ادراک یادگیری با عملکرد یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان مراکز پیش دانشگاهی شهرستان یزد در سال تحصیلی 79-1388 " پایان نامه کارشناسی ارشد .
فولادچنگ، محبوبه و رضویه، اصغر (1376). تأثیر پردازش فراشناختی بر عملکرد حل مسئله، ارائه شده در پنجمین کنگره پژوهشهای روان شناسی و روان پزشکی در ایران، اسفندماه.
کارشکی،حسین(1381).تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بردرک مطلب دانش آموزان.مجله روانشناسی21/سال ششم،شماره1.
متولی ، محمد حسین. (1376). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
Atkinson, R.C. & R.M. Shiffrin (1968)., " Human Memory : EProposed System and its Control Processes" In K.E.Spence & I.T. Spence (Eds), Psycology of Learning and Motivation, New York : Academic, Vol.2, pp.89-195.
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall.
Belmont, I.M. & E.C. Butterfild(1969)., " The Relations of Short-Term Memory to Development and Behavior ; New York : academic, Vol.4, pp 28-82.
Bransford, J.D., A.L. Brown & R.R. Cocking (Eds.) (۱۹۹۹); How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School; Washington, D.C: National Research Council, Committee on Developments in the Science of Learning National Academy Press.
Cai, J. (1992). A Protocol analytic of metacognitin in mathematical problem solving. Paper presented at the 1992 annual meeting of the American Educational Research Assocoation.
Cross,D.R. & Pariss , S.G. (1988). Developmental and instructional analyses of childrens metacognition and reading comprehention. Journal of Educational Psychology, 80, 131- 142.
Schneider, W. (2008). The development of metacognitive knowledge in children and adolescents: Major trends and implications for education. Mind, Brain, and Education 2(3), 114-121.,
Eisenberg, N. (2010). Self-Regulation and School Readiness. Early Educationand Development, 21(5), 681-698.
Entwistle, N.J,& Ramsden, P. (1983). Understanding student learning. London: Croom Helm.
Entwistle, N., Tait, H., & McCune ,V. (2000). Patterns of response to an approaches to studying inventory across contrasting groups and contexts. European Journal of Psychology of Education, 15(1), pp:33-48.
Flavell, J. H., & Miller, P. (1998). Social cognition. In W. Doman (Series Ed.) & D. Kuhn & R. Siegler (Vol. Eds.), Handbook of child psychology : Vol. 2 Cognition. Perception and language (5th ed., pp. 951 - 898). New York : Wily.
King , A. (1991). Effects of training in strategic questioning on childrens problem solving performance. Journal of Educational Psycology, 317-330.
Lai.R Emily Metacognition: A Literature Review ,Research Report April 2011.
Livigston J.A .(1997).Meta cognition:An overview.journal of Reading Vol.15, 110-123.
Marton,F., and Saljo,R.(1976). On qualitative differences in learning: Outcome and process. British Journal of Educational Psychology, 46: 4-11.
Mc Care,R.R., &Costa,P.T.Jr.(1987). Validation of the five–factor model of personality across instruments and observers. Journal of personality and social psychology, 52,pp:81-90.
Mevarech, Z.R., & Kramarski, B. (1997). IMPROVE : A multidimentional method for teaching mathematics in heterogenous classrooms. Educational Research Journal, 34, 365-394.
Montague, M. (1996). Assessing mathematical problem solving. Learning Disabilities : Research & Practice, 11, 238-248.
Newstead, S.E. (1992). A study of two "quick – and – easy" methods of assessing individual differences in student learning. British Journal of Educational psychology, 62, pp:299-312.
Palinscar, A. S. & Brown, A. L. (1984). Reciprdcal teaching of comprehention fostering and comprehention monitoring activities. Cognition and Instruction, 1, 117 – 175.
Perkins, D. (۱۹۹۵); Outsmarting IQ: The Emerging Science of Learnable Intelligence; New York: Free Press.
Ray, K, & Smith, M. C. (2010). The kindergarten child: What teachers and administrators need to know to promote academic success in all children. Early Childhood Education Journal, 38(1), 5-18.
Sadler–smith,E. (1997). "Learning style": Frame Works and instruments. Educational psychology, 17 (1&2), pp:51-63.
Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem solving. Academic press, Orlando, Florida.
Smith,S.N., &Miller,R.J.(2005). Learning Approaches: Examination type, discipline of study, and gender. Educational psychology, vol.25,No.1, pp:43-53.
Smith, B.L., J. MacGregor, R.S. Matthews & F. Gabelnick (۲۰۰۴); Learning Comminities; San Fransico: Jossey- Bass, pp. ۹۷-۱۲۸.
Schraw, G., Crippen, K. J., & Hartley, K. (2006). Promoting self-regulation in science education: Metacognition as part of a broader perspective on learning. Research in Science Education, 36, 111-139.
Vaidya. S.R. (1999). Metacognitive learning strategies for students with learning disabilities. Education, v. 120, il, p186.