نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

2 دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات، سمنان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مربیگری شناختی رفتاری بر کمال‌گرایی منفی و خود ناتوان‌سازی تحصیلی دانش‌آموزان  دبیرستانی انجام شد.  طرح پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیش­آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان متوسطه شهر سمنان تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها تعداد 56 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله­ای به‌عنوان نمونهانتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش روانی با برنامه مربیگری شناختی رفتاری قرار گرفت. فرایند جمع‌آوری داده­ها در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با خرده­مقیاس کمال‌گرایی منفی‌تری شورت و همکاران (1995) و مقیاس خود ناتوان‌سازی جونز و رودوالت (1982) برای همه شرکت‌کنندگان در دو گروه انجام گرفت. داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق تحلیل کوواریانس س مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که بین کمال­گرایی منفی و خود ناتوان‌سازی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و مربیگری شناختی-رفتاری به‌طور قابل‌توجهی، کمال‌گرایی منفی و خود ناتوان‌سازی دانش‌آموزان را کاهش می­دهد.

کلیدواژه‌ها

بشارت، م. ع. (1382). قابلیت اعتماد و درستی مقیاس کمال‌گرایی مثبت و منفی. مجله علوم روان‌شناختی، 8، 346-395.
حیدری، م.، خداپناهی، م. ک.، و دهقانی، م. (1388). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خود ناتوان‌سازی. تحقیقات علوم رفتاری، 7(2)، 97-106.
ذبیح الهی، ک.، یزدانی ورزنه، م. ج.، و غلامعلی لواسانی، م. (1391). خودکارآمدی تحصیلی و خود ناتوان‌سازی در دانش‌آموزان دبیرستانی. روان‌شناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9(34)، 203-212.
زرگر، ی.، مردانی، م و مهرابی‌زاده هنرمند، م. (1391). اثربخشی مداخله شناختی- رفتاری بر کمال‌گرایی و احساس گناه در دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 6(4)، 85-71.
عباسی، م.، پیرانی، ذ. و صالحی، ا. (1396). بررسی رابطه کمال­گرایی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 6، 447-454.
عبدخدایی، م. س.، مهرام، ب.، و ایزانلو، ز. (1390). بررسی رابطه‌ی بین ابعاد کمال‌گرایی و اضطراب پنهان در دانشجویان، پژوهش‌های روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 1(1)، 47-58.
References
Abbasi, M., Pirani, Z., & Salehi, A. (2017). Investigate the relationship between positive and negative perfectionism with emotional well-being and academic engagement in nurse’s students.Education Strategies Medical, 10(6), 447-454.
Abdkhodaei, M. S., Mahram, B., & Isanloo, Z. (2012). The relationship between dimentions of perfectionism and silence anxiety in students. Research in Clinical Psychology and Counsuling, 1(1), 47-58.
Besharat, M. A. (2004). Reability and validity of the positive and negative perfectionism scale. Psychological Science, 8, 33-42.
Heidari M, Khodapanahi MK, Dehghani M. (2009). Psychometric examination of self-handicapping scale. Journal of Research in Behvioral Science, 7, 2, 97-106.
Zabiholahi, K., Yazdani Warzaneh, M. J.,& Gholamali Lavasani, M. (2012). Academic selfefficacy and self handicapping in high school students. Developmental Psychology, 9, 34, 203-212.
Zargar, Y., Mardani, M., & Mehrabizadeh Honarmand, M. (2013). Effectiveness cognitive behavioral intervention on perfectionism and gualt. Journal of Applied Psychology, 6, 4(24), 71-85.
Akin, A.,& Akin, U. (2014). Examining the relationship between authenticity and self-handicapping. Psychological Reports, 115(3), 795-804.
Arkin, R. M., & Oleson, K. C. (1998). Self-handicapping, In J.M. Darley & J. Cooper (Eds.). Attribution and Social interaction: The legacy of Edward E. Jones. Washington DC: American Psychological Association.
Bal, A. P, & Demir, Ö. (2011). Cognitive Coaching approach in view of pre-service teachers. Ahi Evran Üniversitesi Kirsehir Egitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12(4), 325-340.
Batt, E. G. (2010). Cognitive coaching: A critical phase in professional development to implement sheltered instruction. Teaching and Teacher Education, 26, 997-1005.
Brand, S., Kirov, R., Kalak, N., Gerber, M., Pühse, U., Lemola, S., et al. (2015). Perfectionism related to self-reported insomnia severity, but not when controlled for stress and emotion regulation. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 11, 263–271.
Bücker, S., Nuraydin, S., Simonsmeier, B. A., & Schneider, M. (2018). Subjective well-being and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 74, 83–94.
Burnam, A., Komarraju, M., Hamel, R., &Nadler, D. R. (2014). Do adaptive perfectionism and self-determined motivation reduce academic procrastination? Learning Individual Difference, 36, 165-172.
Callan, M. J., Kay, A. C., & Dawtry, R. J. (2014). Making Sense of Misfortune: Deservingness, Self-Esteem, and Patterns of Self-Defeat. Journal of Personality and Social Psychology, 107(1), 142–162.
Carvalho, M. (2018). Cognitive-Behavioral Coaching: Applications to Health and Personal Development Contexts. EC Psychology and Psychiatry7, 119-129.
Chang, D., Lee, C.-D., & Wang, S.-C. (2014). The influence of Cognitive Coaching on teaching reflection and teaching effectiveness: Taking teachers participating in formative teacher evaluation in elementary and secondary schools as examples. Journal of University of Taipei, 45(1), 61-80.
Dinos, S., & Palmer, S. (2015). Self-esteem within cognitive behavioral coaching: a theoretical framework to integrate theory with practice. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 8(2), 137-153.
Ducharme, M. J. (2004). The cognitive behavioral approach to executive coaching. Consulting Psychology Journal, 56, 214–224.
Gardiner, M., Kearns, H., & Tiggemann, M. (2013). Effectiveness of cognitive behavioral coaching in improving the well-being and retention of rural general practitioners. Australian Journal of Rural Health, 21(3), 183-9.
Irons, N. A. (2014). Coaching for questioning: A study on the impact of questioning (Unpublished Capstone Action Research Project). Fielding Graduate University, Santa Barbara, CA.
Johal, K. K. (2009). Using coaching to develop reflectivity in trainee teachers. International Journal of Adolescence and Youth, 14, 237–249.
Jones, E. E., & Rhodewalt, F. (1982). The self-handicapping scale. UK: Princeton University.
Karas, D., & Spada, M.M. (2009). Brief cognitive-behavioral coaching for procrastination: A case series. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 2(1), 44-53· 
Kearns, H., Forbes, A., & Gardiner, M. (2007). A cognitive behavioral coaching intervention for the treatment of perfectionism and self-handicapping in a nonclinical population. Behavior Change, 24(3), 157-172.
Kumari, A. (2015). Academic self - handicapping in adolescents: Predictors and implications. International Journal of Education and Psychological Research, 4(4), 51-55.
Merriman, D. E., & Codding, R. S. (2008). The effects of coaching on mathematics homework completion and accuracy of high school students with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Behavioral Education,17, 339–355.
Neenan, M., & Dryden, W. (2002). Life Coaching: A Cognitive Behavioral Approach. Hove, UK: Brunner-Routledge.
Neenan, M., & Palmer, S. (2012). Cognitive Behavioral Coaching in Practice: An Evidence Based Approach (Essential Coaching Skills and Knowledge) 1st Edition. UK: Routledge.
Ozcetin, Y. S. U., & Hicdurmaz, D. (2016). Self-Handicapping and Its Impact on Mental Health. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar - Current Approaches in Psychiatry, 8(2), 145-154. Turkish.
Palmer, S. (2009). Rational coaching: A cognitive behavioral approach. The Coaching Psychologist, 5 (1), 12-18.
Palmer, S., & Kristina, G. (2008). How Cognitive Behavioral, Rational Emotive Behavioral or Multimodal Coaching could Prevent Mental Health Problems, Enhance Performance and Reduce Work Related Stress. Journal of Rational & Cognitive-Behavior Therapy, 26, 38-52.
Rebrean, L. M. (2017). The effects of teacher-student relationships on academic achievement – a College Survey. Philosophy, Social and Human Disciplines, 1, 39-51.
Rhodewalt, F. (1994).Conceptions of ability, achievement goals, and individual differences in ). Self- handicapping behavior: On the application of implicit theories. Journal of Personality, 62, 67-85.
Rice, K.G., Sauer, E.M., Richardson, C.M.,  Roberts, K.E., & Garrison, A.M. (2015). Perfectionism affects change in psychological symptoms. Psychotherapy (Chic), 52(2), 218-27.
Riley, C., Lee, M., Cooper, Z., Fairburn, C. G., & Shafran, R. (2007). A randomized controlled trial of cognitive-behavior therapy for clinical perfectionism: A preliminary study. Behavior Research and Therapy, 45(9), 2221–2231.
Terry-short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18, 663-668.
Thorn, P., & Raj, J. M. (2012). A Culture of Coaching: Achieving Peak Performance of Individuals and Teams in Academic Health Centers. Academic Medicine, 87(11), 1482-1483.
Urdan, T. (2004). Predictors of academic self-handicapping and achievement: Examining achievement goals, classroom goal structures, and culture. Journal of Educational Psychology, 96, 251–264.
Uysal, A., & Knee, C. R. (2012). Low trait self-control predicts self-handicapping. Journal of Personality, 80(1), 59-79.