اسمیت، جی. پی. و هولفیش، اچ. جی. (1389). روشهای تفکر منطقی در آموزش، ترجمه علی شریعتمداری: تهران: انتشارات سمت.
بیجوند، ف.؛ سبحانی نژاد، م.؛ نیک آذین، ا. و محمدی پویا، س. (1393). بررسی رابطه مهارت تفکر انتقادی با کیفیت زندگی، سلامت روان، مقبولیت اجتماعی و قدردانی دانشجویان پزشکی. روانشناسی بالینی و شخصیت، 21 (11)، 49-60.
جوادی ممتاز، ط.؛ کردنوقابی، ر. و معروفی، ی. (1395). مقایسه اثربخشی روش و فن آموزش پرسشگری بر تفکر انتقادی و مهارتهای آن در درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12 (40)، 105-130.
دره زرشکی، ن.؛ برزگر بفرویی، ک. و زندوانیان، ا. (1396). اثربخشی آموزش فلسفه به شیوه حلقه کندوکاو بر تفکر انتقادی در دانشآموزان دوره ابتدایی. فصلنامه روانشناسی شناختی، 5 (2)، 66-76.
رشتچی، م. (1389). بررسی نظریه ویگوتسکی از دیدگاه روانشناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان. تفکر و کودک، 1 (1)، 3-20.
عسگری، م. و ملکی، س. (1389). اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 1 (1)، 1-23.
کاویانی مهر، م.؛ سلیمی، م. و لیاقت، ر. (1394). ویژگیهای روانسنجی مقیاس تفکر انتقادی واتسون-گلیزر و ارتباط آن با خلاقیت. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 6 (2)، 77-90.
کلانتری، س.؛ بنی جمالی، ش. و خسروی، ز. (1393). بررسی اثربخشی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر کاهش تفکر غیرمنطقی دانشآموزان دختر کلاس اول مقطع راهنمایی شهرستان بروجن. مجله روانشناسی بالینی و شخصیت، 21 (11)، 37-48.
کلهر، م. و مهران، گ. (1396). تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 13 (44)، 153-172.
لاورنس، اس.؛ میرز، گلن، گامست، گارینو، ا. جی. (1391). پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تفسیر)، ترجمه دکتر حسن پاشا شریفی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
محمودی، م. ه. و دهقان نژاد، م. (۱۳۹۴). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر استفاده از راهبردهای یادگیری. دو فصلنامهی مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی، (۱۶) ۷، 55-84.
مطرودی، ل. (1390). بررسی تحلیلی عوامل مؤثر در پرورش تفکر انتقادی کودکان مقطع ابتدایی.پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
مهدی زاده، ح.؛ لطفی، ف. و اسلامپناه، م. (1391). بررسی تأثیر نقشههای استدلالی بر تفکر انتقادی دانشآموزان. فناوری آموزش، 7(2)، 153-160.
Alper Ay, F., Karakaya, A. & Yilmaz, K. (2015). Relations Between Self-Leadership And Critical Thinking Skills. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 207, 29 –41.
Bernard, R. M., Zhang, D., Abrami, P. C., Sicoly, F., Borokhovski, E., & Surkes, M. A. (2008). Exploring the structure of the Watson–Glaser Critical Thinking Appraisal: One scale or many subscales? Thinking Skills and Creativity, 3(1), 15-22.
Browne, L., Hough, M., & Schwab, K. (2009). Scaffolding: A Promising Approach to Fostering Critical Thinking, SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education, 24 (1), 114-119.
Chandra, J. S. (2008). A vygotskian perspective on promoting critical thinking in young children through mother-child interactions (thesis, doctor of philosophy). Murdoch university.
Duane, B., & Satre, M. E. (2014). Utilizing constructivism learning theory in collaborative testing as a creative strategy to promote essential nursing skills. Nurse Education Today, 34(1), 31-34.
Edens, K., & Shields, C. (2015). A Vygotskian approach to promote and formatively assess academic concept learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40 (7), 928-942.
Ennis, R. H. (2002). Goals for a critical thinking curriculum and its assessment. In Arthur L. Costa (Ed.), Developing minds (3rd Edition). Alexandria, VA: ASCD.
Gefen, D., Strub, D. & Boudrean, M. (2001). Structural Equation Modeling and Regression: Guidelines for Research Practice. Communication of AIs, 7, 1-78.
Gellin, A. (2003). The effect of undergraduate student involvement on critical thinking: A meta-analysis of the literature 1991–2000. Journal of College Student Development, 44(6), 746–762.
Lee, A., & Boyle, P. (2012). Quality Assurance for learning and teaching: A systemic perspective. Ideas on Teaching, Accessed 12/09/2012, URL: http:// www. cdtl. nus. edu. sg/Ideas/iot536.htm.
Possin, K. (2014). Critique of the Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal Test: The More You Know, the Lower Your Score. Informal Logic, 34 (4), 393-416.
Stålbrandt, E. E., & Hössjer, A. (2007). Scaffolding and interventions between students and teachers in a Learning Design Sequence. Psicologia Escolar e Educacional, 11, 37-48.
Stupple, E. J. N., Maratos, F. A., Elander, J., Hunt, T. E., Cheung, K. Y. F., & Aubeeluck, A. V. (2017). Development of the Critical Thinking Toolkit (CriTT): A measure of student attitudes and beliefs about critical thinking. Thinking Skills and Creativity, 23, 91-100.
Wass, R. T. (2012).
Developing Critical Thinkers in Higher Education: A Vygotskian Perspective (Thesis, Doctor of Philosophy). University of Otago. Retrieved from
http://hdl.handle.net/10523/2491
Wass, R., Harland, T., & Mercer, A. (2011). Scaffolding critical thinking in the zone of proximal development. Higher Education Research & Development, 30 (3), 317-328.
Wilson, K. (2016). Critical reading, critical thinking: Delicate scaffolding in English for Academic Purposes (EAP). Thinking Skills & Creativity, 22, 256 -266.