اسلامی نسب، علی. (1373). روانشناسی اعتماد به نفس. تهران: انتشارات مهرداد.
بیابانگرد، اسماعیل. (1370). بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل، عزت نفس وپیشرفت تحصیلی پسران سال سوم دبیرستانهای تهران در سال 70-69. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
بیابانگرد، اسماعیل. (1376). روشهای افزایشعزتنفس درکودکانونوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیا ومربیان.
بیابانگرد؛ اسماعیل. (1384). رابطه میان عزت نفس، انگیزه پیشرفت وپیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستان های تهران. مجله مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه الزهرا، 1، 4و5، 144-131.
پوراحسان، سمیه(1387). فرا تحلیلی بر پایاننامههای انجامشده در حوزۀ عزتنفس در دانشگاههای شهر تهران از سال 72-87. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
پورشافعی، هادی. (1377). بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
تمنایی فر، محمدرضا؛ صدیقی ارفعی، فریبرز؛ سلامی محمدآبادی، فاطمه. (1389). رابطه هوش هیجانی، خودپنداره وعزتنفس با پیشرفت تحصیلی. مجله راهبردهای آموزشی، 16، 2، 99-113.
جلالی، سهیلا. (1386). رابطه هوش وعزت نفس با اضطراب امتحان.ناشر: خانه کتاب.تهران
حسینی نسب، داود.،وجدان پرست، حسین. (1381). بررسی رابطه بین عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پایه وعلوم انسانی مراکز تربیت معلم. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، 45، 183و184، 101-126.
درتاج، فریبرز. (1383). بررسی تأثیر شبیه سازی ذهنی فرآیندی وبرآیندی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان، ساخت وهنجاریابی آزمون عملکرد تحصیلی.پایاننامه دکترا، دانشگاه علامه طباطبائی.
راثی، مهدی. (1382). بررسی رابطه گرایش دینی با عزت نفس وخودکارامدی در بین دانشآموزان سال دوم دبیرستان شهر تبریز. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
رحیمی، فاطمه. (1379).بررسی علل اضطراب دانشآموزان دورۀ متوسطه و پیش دانشگاهی (دختر و پسر) شهرستان شهرضا در سال تحصیلی 79-78. طرح پژوهشی کاربردی. مرکز تحقیقات علوم رفتاری.
زارع، نجف.، دانشپژوه، فرح.، امینی، مرضیه.، رازقی، محسن.، فلاحزاده، محمد حسین. (1386). رابطه وضعیت تحصیلی با سلامت عمومی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7، 1، 59-67.
صبری نظرزاده، راشین؛ میردورقی، فاطمه؛ کارشکی، حسین. (1389). بررسی رابطه خودکارامدی وعزت نفس با سلامت روان در دانشجویان. اولین همایش کشوری دانشجویی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت.
طادی، کتایون. (1377). بررسی ارتباط عزت نفس ومیزان فراگیری مهارتهای مراقبت از خود در نوجوانان پسر 11تا 15ساله مبتلا به فلج مغزی در مرکز بهزیستی کودکان ونوجوانان استان تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی. (1387). بررسی رابطه میزان عزت نفس وترتیب تولد در دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه تازهها و پژوهشهای مشاوره، 7، 26، 127-117.
لشکری پور، کبری؛ بخشایی، نور محمد؛ سلیمانی، محمدجواد. (1385). بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان. مجله طبیب شرق، 8، 4، 253-259.
لواسانی ، مسعود.؛ دراتی، کمال. ( 1383). رابطه ویژگی های فردی و خانوادگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگام تهران. مجله روانشناسی و علوم تربیتی ، 34 ، 2، 1-21.
مجتهدی ملکی، محترم. (1377). بررسی رابطه اضطراب امتحان ومعدل دانشآموزان وتأثیر روش شناخت درمانی بر کاهش میزان اضطراب امتحان دانشآموزان دختر سال سوم. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
مرادی، مریم؛ جعفری، سید ابراهیم؛ عابدی، محمدرضا. (1384). شادمانی و شخصیت: بررسی مروری. مجله تازههای علوم شناختی، 7، 2، 60-71.
مظلومی محمودآباد، سیدسعید؛ مهری، علی؛ مروتی شریفآباد، محمدعلی. (1385). ارتباط بین اعتماد به نفس و خودکارامدی با رفتارهای بهداشتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی وخدمات درمانی،3، 2.
مفتاح، سیمین. (1381). رابطه کمرویی وعزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوم راهنمایی شهر تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
موسوی، معصومه؛ حق شناس، حسن؛ علیشاهی، محمدجواد؛ نجمی، بدرالدین. (1387). اضطراب امتحان و برخی عوامل فردی- اجتماعی مرتبط به آن در دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز. مجله تحقیقات علوم رفتاری. دوره 6، شماره1. صص 25-17.
نبوی، سیدصادق. (1376). بررسی ارتباط عزت نفس با اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه دوم دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
نیکنام، ندا. (1386). بررسی مقایسهای میزان اضطراب امتحان، عزت نفس و خلاقیت دانشآموزان در ارزشیابی واقعی وسنتی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان.
Baumeister, R. E., Tice, D. M. & Hutton, D. G. (1989). Self-presentational motivations and personality differences in self-esteem. Journal of Personality, 57, 547-579.
Baumeister, R.F., Campbell, J.D., Krueger, J.I.,Vohs, K.D.(2003). Dose high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healther lifestyles? Journal of Psychological Science In The Public Interest, 4, 1-44.
Busato, V. V., Prins, F. J., Elshout, J. J., & Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education. Personality and Individual Differences, 29, 1057–1068.
Chamorro, T. P, Furnham, A. (2002). Personality traits and academic examination performance. Journal of Personality, Vol 17, Issue 3: pp. 237-250.
Ferrari, A. R. (1991). Self-handicapping by procrastinators: Protecting social-esteem, self-esteem or both? Journal of Research in personality, 25, 245-261.
Ferrari, J.R., Johnson, J.L., & McCown, W.G. (1995). Procrastination and task avoidance. New York, N.Y.: Plenum Press.
Ferrari, J.R., Tice, D.M. (2000). Procractination as a self handicap for men and women: A task avoidance strategy in laboratory setting. Journal of Reaserch in Personality, 34, 73-83.
Joyce, E. B., Meredith, A. V. (2007). Personality and Emotional Performance: Extra version, Neuroticism, and self-monitoring. Journal of Occupational Health Psychology. Vol 12, Issue 2, pp: 177-192.
Kernis, M. H., Brockner, J., & Frankel, B. S. (1989). Self-esteem and reactions to failure. Journal of Personality and Social Psychology, 57(4), 707-714.
Leon, L. C., Matthews, L. R. (2010). Self-esteem Theories: Possible explanations for poor interview performance for people experiencing unemployment. Journal of Rehabilitation, 76(1), 41-50.
Leondari, A., & Gonida, E. (2007). Predicting academic self-handicapping in different age groups: The role of personal achievement goals and social goals. British Journal of Educational Psychology, 77, 595-611 .
Naderi, H., Kumar,V., Abu Talib, M. Redzuan, M., Juhari, R.B., Mansor, M.B.,Yousefi, F.(2009). Memory as mediator between test anxiety and academic achievement in high school students. European Journal of Scientific Research, 35, 2, 274-280.
Ross, C.E. Broh, B.A. )2000). The roles of self-esteem and the sence of personal control in the academic achievement process. Sociology of Education ; 73(4): 270-84.
Tice, D. M. (1991). Esteem protection or enhancement: self- handicapping motives and attributes differ by trait self- esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 60 (5), 711- 725.
Tice, D. M., & Baumeister, R., F. (1990). Self- esteem, self- handicapping and self- presentation: The strategy of inadequate practice. Journal of Personality, 58 (2), 443- 464.
Tobias, S. (1985). Overcoming Math Anxiety. New York: Norton.
Vogg, P.R., Papsdorf, J. D. (1995). In C.D. Spielberger and P.R. Vagg (Eds). Test Anxiety Theory Assessment, and Treatment. Washington, DC: Taylor and Francis, Vol. 9, pp. 183-194.