آزاد، ا. (1385). عوامل موفقیت در نظامهای آموزش فنی و حرفهای. مجله رشد آموزش فنی وحرفهای، 2(1)، 31-37.
اکرامی، ح. (1380). بررسی میزان کارآیی بیرونی هنرستانهای فنی و حرفهای ودبیرستانهای کارودانش استان گلستانـ فارغالتحصیلان 1376 تا 1378. طرح پژوهشی، گرگان، سازمان آموزش و پرورش استان گلستان.
امرایی، ع. (1379). بررسی راههای جذب و گرایش به رشتههای فنی و حرفهای استان لرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
امین بیدختی، ع. ا. (1383). بررسی آموزشهای فنی و حرفهای در توسعۀ خود اشتغالی در استان سمنان.آموزش فنی و حرفهای، چکیده پژوهشات، تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم وتربیت.
برزگر، م. و همکاران. (1381). بررسی وضعیت اشتغال مهارت آموختگان رشتههای کامپیوتر و الکترونیک شاخه کار و دانش در شهر تهران. گزارش پژوهش، تهران: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران.
بیرانوند، ع. (1377). ارزشیابی برنامههای شاخه کار و دانش نظام جدید آموزش متوسطه از دیدگاه معلمان و دانشآموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
پرویزیان،م. ع. (1383).ارزشیابی نظام آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفهای استان مرکزی.طرح پژوهشی.
جلالیپور، ی. (1378). بررسی وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان شاخه کار و دانش شهرستانهای تهران در سه سال گذشته. ورودیهای1373-1372. گزارش پژوهش، تهران: اداره کل آموزش و پروش شهرستانهای استان تهران.
حاجیمیررحیمی، س. د. (1378). بررسی تحلیلی آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی و راهکارهای توسعه این آموزشها از دیدگاه مربیان،مدیران و مسؤلان مراکز آموزش کشاورزی.دومین همایش بررسی و تحلیل آموزشهای علمی و کاربردی، گروه هشتم شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم،پژوهشات و فنّاوری،تهران.
حمزهلویی، ا. (1375). ارزشیابی شاخه کار و دانش در نظام جدید آموزش متوسطه از دیدگاه مدیران. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم.
حیدری، ن. (1378).بررسی وضعیت کارآموزان آموزش دیده و وضعیت اشتغال آنان در مراکز آموزش فنی و حرفهای استان گلستان. طرح پژوهشی سازمان فنی و حرفهای استان گلستان.
دشتی، ق. (1373). طرح ارزشیابی دورههای آموزشی. طرح پژوهشی منتشر نشده،معاونت ترویج و مشارکت مردمی در وزارت جهاد و سازندگی.
سفیدبنائیان، م. (1374).بررسی رابطه آموزشهای فنی وحرفهای و کشاورزی با اشتغال فارغالتحصیلان درسالهای 63-67 استان سمنان. معاونت فنی وحرفهای آموزش و پرورش.
سقای سعیدی، ج. (1381). راههای ترغیب دانشآموزان به انتخاب رشتههای فنی حرفهای و کار و دانش.طرح پژوهشی، پژوهشکدۀ تعلیم و تربیت سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی.
شبگومنصف، س. م. (1378). بررسی وضعیف اشتغال آموزش دیدگان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان گیلان. طرح پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفهای استان گیلان.
صالحی عمران، ا. (1388).جامعه، کار و مشاغل. مروری بر مهارتهای اشتغالزا در بازار کار. تهران: انتشارات سمت.
صالحی، ک.، زینآبادی، ح. ر.، و پرند، ک. (1388). کاربست رویکرد سیستمی در ارزشیابی کیفیت هنرستان های فنی حرفه ای: موردی از ارزشیابی هنرستانهای فنیحرفه ای دخترانه شهر تهران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 8(29)،152-203. Top of Form
Bottom of Form
طلوعهاشمی، م. (1373). بررسی چگونگی اجرای شاخه کار و دانش و مشکلات اجرایی آن.مشهد،شورای پژوهشات آموزش و پرورش.
ظریفیان، ش. (1370). بررسی عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی از نظر دانش آموزان مراکز آموزش و هنرستانهای کشاورزی در سال تحصیلی 1370-1369. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشکدهکشاورزی.
عربزادهمقدم، م. (1377). ارزشیابی دورههای فنی و حرفهای. تهران: معاونت ترویج و مشارکت مردمی جهاد سازندگی.
قدیمیمقدم، م. م. (1378). بررسی و تعیین نیازهای آموزش فنی و حرفهای در سطحاستان خراسان.طرح پژوهشی اداره کل آموزش فنی و حرفهای در سطح استان خراسان و وزارت کار و امور اجتماعی.
قربانحسینی، م. (1374). علل عدم جذب فارغالتحصیلان هنرستانهای فنی و حرفهایدر مشاغل مربوطه. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
قلینیا،م. ج. (1382). بررسی اثر بخشی آموزشهای فنی و حرفهای غیر رسمی.دفتر آموزش روستاییان،گزارش طرح پژوهشی. وزارت جهاد کشاورزی.
قهرمانی، م. (1370). بررسی سیستمهای برنامهریزی آموزشی متمرکز و غیرمتمرکز از دیدگاه مدیران مدارس آموزش فنی و حرفهای کشور. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد.
کهک، ف. (1377). بررسی میزان انطباق رشتههای فنی و حرفهای آموزش و پرورش با نیازمندیهای استان سمنان و نیازسنجی نیروی انسانی فنی و حرفهای در استان تا هفت سال آینده. طرح پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان.
مهرعلیزاده، ی. (1383).جهانی شدن و چالشهای رویاروی نظام های آموزشی و کارآموزی و مهارتسازی کشور ایران. اهواز: انتشارات رسش.
مهرعلیزاده، ی.، شهنیییلاق، م.، و کریمی، ز. (1384). ارزیابی کمیت و کیفیت دورههای آموزش صنعتی در مراکز فنی و حرفهای استان خوزستان. طرح مطالعاتی مصوب سازمان آموزش فنی و حرفهای استان خوزستان و معاونت پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز.
مهرعلیزاده، ی.، و لودر، ه. (1383). اقتصاد جهانی، شرکتهای چند ملیتی، بازار کار و اشاعه آموزش و کارآموزی.فصلنامه بررسیهای اقتصادی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1(1)، 63-37.
مهرعلی زاده، ی. (1384). جهانی شدن تغییرات سازمانی و برنامه ریزی توسعۀ منابع انسانی. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
مهرعلیزاده، ی.، صفایی مقدم، م.، صالحی عمران، ا.، و علم، م. ر. (1391). روش پژوهش کمّی و کیفی در علوم انسانی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
میرابراهیمی، ط. (1377). در جستجوی مسائل و مشکلات آموزش فنی و حرفهای. ماهنامه هماهنگ. شماره 45، آذر 77، شورای عالی هماهنگی آموزشهای فنی و حرفهای.
نصریته، غ. (1378).چگونگی تحول در نظام های آموزشی، بانک اطلاعات علوم تربیتی، تهران:پژوهشکده تعلیم و تربیت.
نفیسی، ع. (1378). بررسی نارساییهای ارتباط نظام آموزش فنی و حرفهای با بازار کار و ارائه راهحلهای اصلاحی.تهران:انتشارات مدرسه.
نفیسی، ع. (1379). بررسی نارساییهای ارتباط نظامهای آموزش و پرورش و بازار کار و ارائه راه حلهایاصلاحی. تهران: انتشارات مدرسه.
نویدی، ا. (1383). راهنمای عملی ارزشیابی برنامه آموزش فنی و حرفهای با تأکید برشاخه کار و دانش نظام آموزش متوسطه. چاپ اول،انتشارات نوین پژوهش.
نیرومند، ب. (1380). بررسی وضعیت اشتغال کارآموزان آموزش دیده فنی و حرفهای در سطح استان آذربایجان غربی. ارومیه: سازمان آموزش فنی و حرفهای استان آذربایجان غربی.
Bakar,R., &Hanafi, I. (2007). Assessing employability skills of technical and vocational students in Malaysia, Journal of Social Sciences, 3(4), 202-207.
Bennell,P. (1996). General versus vocational secondary education in developing countries: A review of the rates of return evidence. Journal of Development Studies, 33(2), 230-470.
Billet, S. (2004). From your Business to Our Business: Industry and Vocational Education in Australia. Oxford Review of Education, 30(1), 13-55.
Bishap, J.(1998). Occupation-Specific Versus General Education and Training.Annals of the American Academy of Political and Social Science, 559, 24-38.
Box,K. (1998).The political context of vocationalization of education in the developing countries.London: Pergamon Books Itd.
Castro, C.D. (1987). Is vocational education really that bad? Journal of International Labor Review, 126(5), 603-610.
Chost,S. (2002). VET in Schools: The needs of industry. Journal of Unicorn,28(3),61-64.
Elman, C., &Orand,A. (2002). Midlife entry into vocational training: A mobility model. Social Science Research, 27(2), 128-158.
Lauder,H.,& Mehralizadeh, Y.(2001).Globalization, skill, and the labor market,In:Brown, P., Green, A., and Lauder,H. High Skills globalization, competitiveness, and skill formation. Oxford University Press.
Lewis, T. (1996). Toward the 21stcenturyretrospect for American vocationalism.