نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

هدف از مطالعه حاضر ارزیابی اثربخشی دوره‌های ضمن خدمت در یک بانک دولتی است. این پژوهش در زمره مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار می‌گیرد و ازنظر هدف کاربردی هست. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان بانک هست که در دوره‌های آموزشی بانک شرکت داشته‌اند. با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس، ۵۹۶ نفر به پرسشنامه پاسخ دادند و داده‌های گردآوری‌شده مطابق با مدل ROI و با استفاده از آزمون میانگین یک جامعه تحلیل شد. نتایج نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان از دوره‌های آموزشی رضایت نسبی دارند و برخی از آن‌ها محتوای دوره‌ها و ارائه آن‌ها را جذاب و مرتبط با نقش‌های شغلی خود می‌دانند و برخی دیگر اظهار کرده‌اند که از این دوره‌ها رضایت کافی ندارند. بخش دیگری از نتایج نشان می‌دهد که میزان یادگیری شرکت‌کنندگان بعد از برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت معناداری تغییر نکرده است و مشارکت در دوره‌های آموزشی باعث تغییر قابل‌توجهی در میزان یادگیری شرکت‌کنندگان نشده است. علاوه بر این، نتایج نشان داد که علیرغم انتقاد شرکت‌کنندگان از دوره‌ها و رضایت نسبی آن‌ها، آن‌ها فکر می‌کردند که این دوره‌ها به رفع برخی از مشکلات کاری آن‌ها کمک کرده و گردش کار در بانک تا حدودی تسهیل شده است. به‌عبارت‌دیگر، نتایج حاکی از آن است که این دوره‌ها تا حدی بر فرآیندهای کاری سازمان تأثیر گذاشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

پری پور، ا.، سرمدی، م. ر، ناطقی، ف.، نائینی، م. (1399). ارائه الگوی ارزشیابی کیفیت آموزش ترکیبی در آموزش عالی مبتنی بر رویکرد ارزشیابی سیپ. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 14(51)، 7–22.
زارعی، م. ا.، و الله کرمی، آ. (1401). شناسایی مؤلفه‌های شایستگی معلمان و ارائه چارچوبی جهت ارزشیابی آنان. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 16(56)، 91–104.
دانا، ع.، نیلی احمدآبادی، م. ر.، علی‌آبادی، خ.، دلاور، ع.، و دهقان دهنوی، م. ع. (1398). واکاوی وضعیت موجود ارزشیابی آموزشی در بانک‌های خصوصی کشور (یک پژوهش کیفی). آموزش و توسعه منابع انسانی، 6(20)، 125-150.
قریشی، س.، احمدی، م.، و پرهیزکاری، م. (1401). اثر آموزش‌های ضمن خدمت بر ابعاد توانمندسازی و توسعه حرفه‌ای معلمان ابتدایی وفق بند 3 سیاست‌های کلی «تحول در نظام آموزش پایه». پژوهش در نظام‌های آموزشی، 16(59)، 81–94.
مختار زاده، ع.، و آقاجانی، ف. (1394). شناسایی نواقص سیستم آموزشی کارکنان اداره امور مالیاتی شهر تهران. سیاست عمومی در مدیریت، 5 (جلد 5)، 37-50.
Al Karim, R. (2019). Impact of different training and development programs on employee performance in Bangladesh perspective. International Journal of Entrepreneurial Research, 2(1), 8–14.
Antonacopoulou, E. P. (2000). Employee development through self‐development in three retail banks. Personnel Review.
Bernardino, G., & Curado, C. (2020). Training evaluation: a configurational analysis of success and failure of trainers and trainees. European Journal of Training and Development, 44(4/5), 531–546.
Bramley, P., & Newby, A. C. (1984). The evaluation of training part I: Clarifying the concept. Journal of European Industrial Training, 8(6), 10–16.
Burke, L. A., & Baldwin, T. T. (1999). Workforce training transfer: A study of the effect of relapse prevention training and transfer climate. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in Alliance with the Society of Human Resources Management, 38(3), 227–241.
Choudhury, G. B., & Sharma, V. (2019). Review and comparison of various training effectiveness evaluation models for R & D Organization performance. PM World Journal, 8(2), 1–13.
Dana, Nili-Ahmadabadi, Aliabadi, Delaver, & Dehghan-Dhanvi. (2019). Analyzing the current situation of educational evaluation in private banks of the country (a qualitative research). Human Resources Education and Development, 20(6), 125-150.
Ganguli, S. & Srivastava, K. (2010). Impact of Training on Employee Performance: A Study of Retail Banking Sector in India. The Journal of Nepalese Business Studies, 7(1), 1–15.
Giangreco, A. Sebastiano, A. & Peccei, R. (2009). Trainees’ reactions to training: an analysis of the factors affecting overall satisfaction with training. The International Journal of Human Resource Management, 20(1), 96–111.
Gopal, K. (2008). Effectiveness of Executive Training Programs. The Indian Journal of Commerce, 62(3), 143–150.
Grohmann, A., & Kauffeld, S. (2013). Evaluating training programs: development and correlates of the Q uestionnaire for P rofessional T raining E valuation. International Journal of Training and Development, 17(2), 135–155.
Huang, T. (2001). The relation of training practices and organizational performance in small and medium size enterprises. Education+ Training, 43(8/9), 437–444.
Inayat, W. & Jahanzeb Khan, M. (2021). A study of job satisfaction and its effect on the performance of employees working in private sector organizations, Peshawar. Education Research International, 2021, 1–9.
Indradevi, R. (2010). Training for most capable workforce. Advances in Management.
Isaac, S. & Michael, W. B. (2013). Handbook in Research and Evaluation: A Collection of Principles, Methods, and Strategies Useful in the Planning, Design, and Evaluation of Studies in Education and the Behavioral Sciences (4th ed). San Diego, CA: Educational and Industrial Testing Service.
Japing, G. Dusart, G. & Curé, Y. (2015). Designing Training Courses for a Specific Population: Principles and Implications. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 182, 256–283.
Jehanzeb, K. & Mohanty, J. (2018). Impact of employee development on job satisfaction and organizational commitment: person–organization fit as moderator. International Journal of Training and Development, 22(3), 171–191.
Karim, M. M. Choudhury, M. M. & Latif, W. Bin. (2019). The impact of training and development on employees’ performance: An analysis of quantitative data. Noble International Journal of Business and Management Research, 3(2), 25–33.
Keet, A. S. De Jong, M. D. T. & Koster, R. (2011). The impact of course characteristics and learner characteristics on learning outcomes from online courses. Journal of Computer Assisted Learning, 27(4), 344–356.
Mestry, R. & Grobler, B. R. (2004). The Training and Development of Principals to Manage Schools Effectively Using the Competence Approach. International Studies in Educational Administration, 32(3).
Mohanty, S. P. & Mohanty, S. K. (2019). Impact of Training on Service Quality of an Organization. International Journal of Advanced Scientific Research and Management, 4(11), 44–47.
Mokhtarzadeh, A. & Aghajani, F. (2015). Identifying Deficiencies of Staff Education System of Tax Office in Tehran. Public Policy In Administration5(vol.5), 37-50.
Nagar. (2009). Measuring Training Effectiveness. The Indian Journal of Commerce, 62(4), 86–90.
Nguyen, C. (2020). The impact of training and development, job satisfaction and job performance on young employee retention. Job Satisfaction and Job Performance on Young Employee Retention (May 1, 2020).‏
Ocen, E. Francis, K. & Angundaru, G. (2017). The role of training in building employee commitment: the mediating effect of job satisfaction. European Journal of Training and Development, 41(9), 742–757.
Paripour, A. Sarmadi, M.R. Natghi, F. Naini, M. (2019). Presenting the quality evaluation model of combined education in higher education based on CIPP evaluation approach. Research in educational systems, 14(51), 7-22.
Parveen, S. Pawan, K. B. & Yadav, A. (2019). Impact of Training and Development on Employee Performance and Productivity in a Manufacturing Unit. International Journal of Recent Technology and Engineering, 8(3), 5343–5349.
Phillips, J. J. (1991). Handbook of evaluation and measurement methods. Houston: Gulf Publishing Company.
Phillips, J. J. (1997). Handbook of training evaluation and measurement methods (3 rd). Texas, Houston: Gulf Publishing Company.
Phillips, J. J. (2012). Return on investment in training and performance improvement programs. Routledge.
Qureishi, S. Ahmadi, M. & Parhishkari, M. (2022). The effect of in-service training on the dimensions of empowerment and professional development of elementary teachers according to paragraph 3 of the general policies "transformation in the basic education system". Research in educational systems, 16(59), 81-94.
Schmidt, S. W. (2007). The relationship between satisfaction with workplace training and overall job satisfaction. Human Resource Development Quarterly, 18(4), 481–498.
van Assen, M. F. (2021). Training, employee involvement and continuous improvement–the moderating effect of a common improvement method. Production Planning & Control, 32(2), 132–144.
Varma, C. (2017). Importance of employee motivation & job satisfaction for organizational performance. International Journal of Social Science & Interdisciplinary Research, 6(2).
Ward, S. Parkin, G. and Medsker, K. (2006). LES is more (when evaluation training). Performance Improvement, Vol. 45(No. 8), 8–13.
Zarei, M. A., & Allah Karmi, A. (2022). Identifying the competence components of teachers and providing a framework for their evaluation. Research in educational systems, 16(56), 91-104.