نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 استاد دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

چکیده

این پژوهش با هدف، نقش واسطه ای انگیزش شغلی در رابطه بین راهکارهای مقابله با استرس با شایستگی اجتماعی-هیجانی در معلمان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان مشغول به تدریس در مقطع ابتدایی شهر تهران در سال 1400-1401 تشکیل داد، که از میان آنها، تعداد 350 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای راهبردهای مقابله ای (لازاروس و فولکمن، 1985)، انگیزش شغلی (رابینسون، 2004) و شایستگی اجتماعی-هیجانی (بویاتزیس، 2007) استفاده شد که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-V23 و Lisrel-V7.8 استفاده گردید. به‌منظور پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج نشان داد راهکارهای مقابله با استرس بر شایستگی های اجتماعی-هیجانی معلمان تاثیر مستقیم دارد (05/0>p). راهکارهای مقابله با استرس بر انگیزه شغلی معلمان ابتدایی تاثیر غیرمستقیم دارد (05/0>p). انگیزه شغلی بر شایستگی های اجتماعی-هیجانی معلمان ابتدایی تاثیر غیرمستقیم دارد (05/0>p). همچنین نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم راهکارهای مقابله با استرس با شایستگی های اجتماعی هیجانی با میانجی گری انگیزه شغلی در معلمان ابتدایی با 95 درصد اطمینان مورد تأیید بوده است. لذا توجه به متغیرهای مذکور در پیشگیری و طراحی درمان‌های مناسب‌تر به پژوهشگران و درمانگران یاری می‌رساند.
واژگان کلیدی: شایستگی اجتماعی-هیجانی، راهکارهای مقابله با استرس، انگیزه شغلی

کلیدواژه‌ها

حاجلو، ن.، رسول‏زاده، ب. و جعفری، ر. (1396). بررسی نقش مؤلفه‏های وابستگی به موبایل در پیش‏بینی متغیرهای سرمایه اجتماعی، سرمایه روان‏شناختی و راهبردهای کنار آمدن در دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 12(49)، 98-81.
حمیدی بیناباج، م. و اعراب شیبانی، خ. (1395). بررسی نقش پیش‏بینی کننده سرمایه روان‏شناختی و انگیزش شغلی در ارتقا بهره‏وری کارکنان (مطالعه موردی: شرکت زغال‏سنگ طبس). مدیریت بهره‏وری، 10(39)، 149-125.
خدایی، ل. و انتصار فومنی، غ. ح. (1395). رابطه سبک‏های اسنادی و سبک کنارآمدن با استرس با شایستگی و سرمایه روان‏شناختی زنان سرپرست خانوار شهر زنجان. مجله ایده‏های نوین روانشناسی، 1(1)، 50-39.
زندمقدم، ا.، طاهری، م. و بلوری، م. (1400). طراحی مدل شایستگی برای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی با تأکید بر بین‏المللی سازی آموزش عالی. مجله مسائل در آموزش زبان انگلیسی، 10(1)، 146-105.
سجودی، ع.، نیازی، م. و مزروعی، ا. (1399). آینده‏پژوهی انگیزه شغلی معلمان با استفاده از روش تحلیل لایه‏ای علّی. مجله راهبردهای نوین تربیت‏معلمان، 10(1)، 149-138.
کریمی مزیدی، ا. ر.، رضازاده برفویی، ح. و مرتضوی، س. (1393). اثر سرمایه روان‏شناختی کارکنان سازمان بر بهزیستی هیجانی و روان‏شناختی آن‏ها؛ نقش میانجی هیجانات مثبت، استرس و دلواپسی. پژوهش‏های مدیریت منابع سازمانی، 3(3)، 110-89.
گل پرور، م. و میرزایی، ز. (1395). الگوی ساختاری تأثیر سرمایه روان‏شناختی بر موفقیت مسیر شغلی با توجه به نقش میانجی تعهد و رضایت. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(2)، 94-81.
Alhija, F. (2015). Induction seminars as professional learning communities for beginning teachers. Asia-Pacific journal of teacher education, 43 (1), 36-48.‏
Bastari, A., Eliyana, A., & Wijayanti, T. (2020). Effects of transformational leadership styles on job performance with job motivation as mediation: A study in a state-owned enterprise. Management Science Letters, 10 (12), 2883-2888.‏
Bjekić, D., Vučetić, M., & Zlatić, L. (2014). Teacher work motivation context of in-service education changes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 557-562.‏
Bonneville-Roussy, A., Evans, P., Verner-Filion, J., Vallerand, R. J., & Bouffard, T. (2017). Motivation and coping with the stress of assessment: Gender differences in outcomes for university students. Contemporary Educational Psychology, 48, 28-42.‏
Chaaban, Y., & Du, X. (2017). Novice teachers' job satisfaction and coping strategies: Overcoming contextual challenges at Qatari government schools. Teaching and Teacher Education, 67, 340-350.‏
Chi, T. P., Tu, T. N., & Minh, T. P. (2020). Assessment of information technology use competence for teachers: Identifying and applying the information technology competence framework in online teaching. Journal of Technical Education and Training, 12 (1).‏
Domitrovich, C. E., Durlak, J. A., Staley, K. C., & Weissberg, R. P. (2017). Social‐emotional competence: An essential factor for promoting positive adjustment and reducing risk in school children. Child development, 88 (2), 408-416.‏
Gaudioso, F., Turel, O., & Galimberti, C. (2017). The mediating roles of strain facets and coping strategies in translating techno-stressors into adverse job outcomes. Computers in Human Behavior, 69, 189-196.‏
Groth, N., Schnyder, N., Kaess, M., Markovic, A., Rietschel, L., Moser, S., ... & Schmidt, S. J. (2019). Coping as a mediator between locus of control, competence beliefs, and mental health: A systematic review and structural equation modelling meta-analysis. Behaviour Research and Therapy, 121, 103442.‏
Herman, K. C., Reinke, W. M., & Eddy, C. L. (2020). Advances in understanding and intervening in teacher stress and coping: The Coping-Competence-Context Theory. Journal of School Psychology, 78, 69-74.‏
Kaiser, G., & König, J. (2019). Competence measurement in (mathematics) teacher education and beyond: Implications for policy. Higher Education Policy, 32 (4), 597-615.‏
Kamardeen, I. (2013). Motivation-driven learning and teaching model for construction education. Australasian Journal of Construction Economics and Building, The, 13 (1), 36-49.‏
Lam, S. F., Cheng, R. W. Y., & Choy, H. C. (2010). School support and teacher motivation to implement project-based learning. Learning and instruction, 20 (6), 487-497.‏
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York:
Springer.Morris, P., Mattera, S., Castells, N., Bangser, M., Bierman, K., & Raver, C. C. (2014). Impact findings from the Head Start CARES demonstration: National evaluation of three approaches to improving preschoolers’ social and emotional competence. Available at SSRN 2477974.‏
Ouellette, R. R., Frazier, S. L., Shernoff, E. S., Cappella, E., Mehta, T. G., Maríñez-Lora, A., ... & Atkins, M. S. (2017). Teacher Job Stress and Satisfaction in Urban Schools: Disentangling Individual, Classroom, and Organizational Level Influences. Behavior Therapy.‏
Pogere, E. F., López-Sangil, M. C., García-Senorán, M. M., & González, A. (2019). Teachers’ job stressors and coping strategies: Their structural relationships with emotional exhaustion and autonomy support. Teaching and Teacher Education, 85, 269-280.‏
Ramesh, P., & Krishnan, P. (2020). Professional competence of teachers in Indian higher agricultural education. Current Science, 118 (3), 356.‏
Recepoğlu, E. (2014). Analyzing job motivation level of high school teachers in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2220-2225.‏
Rivaldo, Y. (2021). Leadership and motivation to performance through job satisfaction of hotel employees at D'Merlion Batam. The Winners, 22 (1), 25-30.‏
Russell, B. S., Lee, J. O., Spieker, S., & Oxford, M. L. (2016). Parenting and preschool self-regulation as predictors of social emotional competence in 1st grade. Journal of Research in Childhood Education, 30 (2), 153-169.‏
Troesch, L. M., & Bauer, C. E. (2017). Second career teachers: Job satisfaction, job stress, and the role of self-efficacy. Teaching and Teacher Education, 67, 389-398.‏