نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

مدیریت ترومای سازمانی یک بحران بهداشت عمومی نادیده گرفته شده است در حالی که به نظر میرسد موضوع بسیار مهمی باشد که باید به درستی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی عوامل مؤثر بر مدیریت ترومای سازمانی نو معلمان با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی (ANN) انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر راهبرد کمی و از نظر تکنیک توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش نو معلمان استان گیلان، البرز و تهران با جمعیت 15000 نفر بود. از این جامعه نمونه‌ای به حجم 375 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته (1401) استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها از شبکه عصبی مصنوعی با روش پرسپترون چند لایه (MLP) با استفاده از نرم‌افزار SPSS25 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد مدیریت ترومای سازمانی دارای یک لایه ورودی با 21 گره و یک لایه پنهان با 9 گره است که توانمندسازی روانشناختی بیشترین تأثیر و ایمن‌سازی روانی کمترین ضریب اهمیت را در مدیریت ترومای سازمانی را در بر می‌گیرد. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، بحران‌های روانشناختی در سازمان‌ها به یک تجربه رایج برای مدیران و کارکنان در سراسر جهان تبدیل شده است. برخی از این بحران‌ها نشانه‌هایی از تجربه آسیب‌زا را نشان می‌دهند. اگر به درستی مدیریت نشود به نظر میرسد که تجربه آسیب جمعی در قالب بسیاری از عوامل سازمانی بروز می‌دهد که منجر به رفتار نارکارآمد در سازمان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

ایران‏نژاد، م.، علی عسگری، م.، موسی‏پور، ن. و نیکنام، ز. (1398). واکاوی نیازهای آغاز خدمت نو معلمان آموزش ابتدایی: چالش‏های ناهمساز. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10 (20)، 289-308.
حبیبی، ح. و دمیرچی، ه. (1394). ارائه مدلی برای تبیین نقش ابعاد مختلف سلامت سازمانی در میزان استرس شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهر تبریز. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 9 (2)، 21-39.
عزیزی تراب.، ز.، مهاجران.، ب. و حسنی.، م. (1401). طراحی الگوی کیفیت‏بخشی نظام رتبه‏بندی معلمان. پژوهش در نظام‏های آموزشی، 16 (57)، 39-50.
حسنی آبیز.، ز.، ثابت.، م.، پاشا شریفی.، ح. و شریفی.، ن. (1400). فراتحلیل عوامل سازمانی اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان. پژوهش در نظام‏های آموزشی، 15 (53)، 74-82.
کیاست.، ک.، و زاهدی.، ا.ا. (‏1399). بررسی ترومای سازمانی بر تضعیف سرمایه انسانی با نقش میانجی ریسک‏های منابع انسانی. پنجمین کنفرانس بین‏المللی مدیریت امور مالی، تجارت، بانک و اقتصاد حسابداری.
ساکی، ر. (1392). دانش معلمان درباره پژوهش و نیاز آنان به آموزش و پژوهش. پژوهش‏های آموزش و یادگیری، (3)20، 119-132.
Adler, D‏A., Possemato, K., Mavandadi, S., Lerner, D., Chang, H., Klaus, J. (2011). Psychiatric status and work performance of veterans of operations enduring freedom and Iraqi freedom. Psychiatric Services, 62 (1), 39-46.
Black, P., Woodsworth, M., Carpernter, T. (2012). "A Review of Trauma-informed treatment for Adolescents". Canadian Psychology, 53 (3), 192-203.
Brown, T., Berman, S., Mcdeniel, K., Redford, C., Mehta, P., Potter, J., Hirsh, D. (2020). "Trauma-informed Medical Education (TlME): Advancing Curricular Content and Educational context". Academic Medicine, 96 (12), 661-667.
Brown T, Berman S, Mcdeniel K, Redford C, Mehta P, Potter J,et al. (2020). "Trauma-informed Medical Education (TlME): Advancing Curricular Content and Educational context". Academic Medicine, 96 (12), 661-667.
Bailey, S., Haggarty, J., Kelly, S. (2016). "Global absenteeism and presenteeism in mental health patients referred through primary care". Work, 53 (2), 399.doi: 10.333/wor-152172.
Chirico, F., Sharma, M., zaffina, S., Magnavita, N. (2020). "Spirituality and prayer on teacher stress and burnout in an Italian cohort: A pilot, Before- After controlled study". Organizational Psychology. 21. https://doi/10.3389/ fpsyg. 2019.02933.
C Avery J, Morris H, Galvin E, Misso M, Savaglio M, Skouteris H. (2020). "Systematic Review of School-wide Trauma- informed Approaches". Journal of child & Adolecent Trauma, 14 (3).
Herman, A., Whitaker, R. (2020). "Reconciling mixed messages from mixed methods: A randomized trial of a professional development course to increase trauma-informed care". Child Abuse & Neglect, 101, 104349.
Habibi H, Demirchi H. (2014). "Presenting a model to explain the role of different aspects of organizational health in the level of occupational stress of primary school teachers in Tabriz city". Educational Leadership and Management Quarterly, 9 (2): 21-39.
Jeon, L., Buettner, C., Grant, A. (2017). "Early childhooh teachers psychological well-Being: Exploring potential predictors of depression, stress, and emotional exhaustion". Publishied online, 6, 53-69.
Johns, G. (2016). "Presenteeism in the wor;place: A review and research agenda". Journal of Organizational Behavior, 34 (4).
Kelley, C‏L., Britt, T‏W., Adler, A‏B., Bliese, P‏D. (2014). "Perceived organizational support, Posttraumatic stress disorder symptoms, and stigma in soldiers reurning from combat". Psychological Services,11 (2): 299-234.
Krejcie, R. V‏., Morgan, D. W. (1970) Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Korte, M.A. (2020). Are teachers really as stressed the media depict?: A quantitative study about effects of organizational communication on teacher stress and teacher engagement applying the JD-R model. Communica on studies Msc (60713).
Lawson, H., Caringi, J., Gottfried, R., Bride, B., Hydon, S. (2019). "Educators secondary traumatic stress, childrens trauma, and the need for trauma Literacy". Harvard Educational Review, 89 (3), 421-447.
Lopez, A. (2011). Posttraumatic stress disorder and occupational performance: Building resilience and fostering occupational adaptation. Work, 38 (1), 33-38.
Lawson H, Caringi J, Gottfried R, Bride B, Hydon S. (2019). "Educators secondary traumatic stress, childrens trauma, and the need for trauma Literacy". Harvard Educational Review,89 (3), 421-447.
Ma E, Zhang Y, Zeng XE, Wang D, Kim M. (2021). "Feeling Empowered and doing good? A Pshaychological mechanism of empowerment, Self-esteem, Perceived trust and OCBS". Tourism Management,87, 104356.
Maynard B, Farina A, Dell N. (2019). "Effects of trauma- informed approaches in schools". Campbell Collaboration, 15 (1-2): 1-18.
Michael, J. (2020). Trauma-Exposed employee work performance: exploring the relaionships of PTSD symptom severity, perceived organizational support, and moderated by Authentic leadership. Submitted to the faculty of the graduate school of the crighton university in partial fulfillment of the requirement for the degree of doctor of business administration.4
Maynard, B., Farina, A., Dell, N. (2019). "Effects of trauma- informed approaches in schools". Campbell Collaboration. 15 (1-2). 1-18.
Norman, SB., Haller, M., Hamblen, J.L, Southwick, SM., Pietrzak RH. (2018). "The burden of Co-occurring alcohol use disorder and PTSD in U.S. military veterans: comorbidities, functioning, and suicidality". Psychology of addictive behaviors,32 (2), 224-229.
Rozensky A, Ronald H, Aiien M, Richard E. (2016). "Organizational challenges, resikience, and healing: 2016 annual report of the policy and planning board". Policy and planning board of the American psychological association,1-58.
Reddig, N C. (2022). Supporting Teacher Retention Through a Trauma- informed Lens. A Thesis Submitted to the Honors Council for Honors in Education. Bucknell University Bucknell University Bucknell Digital Commons Bucknel; 2022.
 Salloum, A., Choi, M J., Stover, CS. (2019). "Exploratory study on the role of trauma-informed self- Care on Child Welfare Workers Mental health". Children and Youth Services Review,101, 299-306.
Steinkamp, M. (2014). Behindthe Masks of silence: how leaders can overcome organizational trauma.Master thesis Executive Master in consulting and coaching for chang, the Business school for the world.