نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران
3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4 استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
مدیریت ترومای سازمانی یک بحران بهداشت عمومی نادیده گرفته شده است در حالی که به نظر میرسد موضوع بسیار مهمی باشد که باید به درستی مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی عوامل مؤثر بر مدیریت ترومای سازمانی نو معلمان با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی (ANN) انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر راهبرد کمی و از نظر تکنیک توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش نو معلمان استان گیلان، البرز و تهران با جمعیت 15000 نفر بود. از این جامعه نمونهای به حجم 375 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته (1401) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از شبکه عصبی مصنوعی با روش پرسپترون چند لایه (MLP) با استفاده از نرمافزار SPSS25 استفاده شد. یافتهها نشان داد مدیریت ترومای سازمانی دارای یک لایه ورودی با 21 گره و یک لایه پنهان با 9 گره است که توانمندسازی روانشناختی بیشترین تأثیر و ایمنسازی روانی کمترین ضریب اهمیت را در مدیریت ترومای سازمانی را در بر میگیرد. با توجه به بررسیهای صورت گرفته، بحرانهای روانشناختی در سازمانها به یک تجربه رایج برای مدیران و کارکنان در سراسر جهان تبدیل شده است. برخی از این بحرانها نشانههایی از تجربه آسیبزا را نشان میدهند. اگر به درستی مدیریت نشود به نظر میرسد که تجربه آسیب جمعی در قالب بسیاری از عوامل سازمانی بروز میدهد که منجر به رفتار نارکارآمد در سازمان میشود.
کلیدواژهها