نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
2 دانشگاه فرهنگیان
چکیده
برنامه درسی یکی از عواملی است که میتواند موجب بهبود کیفیت آموزش در نظامهای آموزش عالی شود. هدف از این مطالعه شناسایی شایستگیها و راهبرد های بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در زمینه برنامه درسی (از میان عناصر نه گانه برنامه درسی فقط سه عنصر روش تدریس، محتوا و ارزشیابی) در سال 1399 بود. این مطالعه در چارچوب رویکرد کیفی و روش گرانددتئوری صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل تمامی اساتید دانشگاه فرهنگیان تهران بود، در این مطالعه بر اساس منطق نمونهگیری در روشهای کیفی و با استفاده از روش نمونهگیری ملاکمحور و شبکهای 16 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات بدست آمده از مصاحبه نیمهساختاریافته در چند مرحله و با استفاده از تحلیل مضمون صورت گرفت است. برای حصول اطمینان از اعتبار نتایج بدست آمده از ممیزی بازبینی اعضاء استفاده شد. نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که میتوان شایستگیهای اعضای هیئت علمی در ارتباط با سه عنصر برنامه درسی را در 20 شایستگی طبقهبندی کرد و همچنین از پنج راهبرد برای بالنده کردن اعضای هیئت علمی استفاده کرد. در نتیجه با استفاده از راهبردهای درس پژوهی، کارگاههای آموزشی مناسب، منتورینگ، فرصت مطالعاتی و دعوت از اساتید برجسته میتوان شایستگیهای اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در ارتباط با برنامه درسی را بهبود بخشید.
کلیدواژهها