نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز

2 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه روانشناسی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف ‌از پژوهش حاضر بررسی نقش ‌واسطه‌ای حمایت‌اجتماعی‌ادراک‌شده ‌و ‌ادراک‌خویشتن در رابطه باورهای‌هوشی و انعطاف‌پذیری شناختی با عملکرد تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری ب ود. جامعه آماری تمامی دانش‌آموزان پسر و دختر پایه نهم دوره اول متوسطه شهر تهران درسال تحصیلی 98 -97 بودند که 450 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شد. اابزارهای پژوهش عبارت‌بود از پرسشنامه عملکردتحصیلی درتاج(1383)، باورهای هوشی(ITIS) عبدالفتاح‌و‌یتس(2006)، انعطاف‌پذیری شناختی(CFI) دنیس‌و وندروال(2010)، حمایت اجتماعی ادراک‌شده(MSPSS) زیمنت‌وهمکاران (1988) و ادراک خویشتن شوستروم(1962). داده‌های پژوهش با استفا ده از مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که حمایت ادراک‌شده در رابطه بین متغیر باورهای‌هوشی و عملکرد تحصیلی نقش میانجی را دارا نمی‌باشد. همچنین رابطه باورهای‌هوشی و عملکرد تحصیلی با نقش میانجی ادراک خویشتن نشان داد، اثر غیرمستقیم معنادار نمی‌باشند. یافته دیگر درزمینه نقش میانجی‌حمایت‌ادراک‌شده در رابطه بین انعطاف‌پذیری‌شناختی با عملکرد‌تحصیلی نشان داد رابطه بین متغیرها دارای اثر غیرمستقیم و معنادار می‌باشد ولی ادراک‌خویشتن قادر نیست نقش ‌میانجی دررابطه بین متغیر انعطاف‌پذیری شناختی و عملکردتحصیلی ایفا نماید. می‌توان نتیجه گرفت که در این گروه سنی(پایه‌نهم) انعطاف‌پذیری‌شناختی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق حمایت‌اجتماعی‌ادراک‌شده بر عملکرد‌تحصیلی تأثیر می‌گذارد. یافته‌های پژوهش برای سیاست‌گذاران عرصه آموزش‌وپرورش مفید است.

کلیدواژه‌ها

احراری، ع.، نجفی، م.، محمدی فر، م. (1397). رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه‏ای حرمت خود و حمایت اجتماعی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 30.
سعدی‏پور، ا.، ابراهیمی‏قوام، ص.، فرخی، ن. (1397). مدل پیش‏بینی عملکرد تحصیلی بر اساس مؤلفه‌های هوش عاطفی، مهارت‏های حل مسئله و انگیزش پیشرفت با میانجیگری راهبرد‏های یادگیری. فصلنامه پژوهش در نظام‏های آموزشی 40(12)، 90-65.
سیف، علی‌اکبر. (1395). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش ویرایش هفتم، تهران: دوران.
صدری دمیرچی، ا.، هنرمند، پژمان. (1398). نقش انعطاف‌پذیری شناختی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده در پیش‏بینی گرایش به خودکشی در دانشجویان. مجله رویش روانشناسی، 38. 66-61.
قاسمی، و.. (1392) مدل‌سازی معادله ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics تهران: انتشارات جامعه شناسان.
کمایی، ع.، عسگری، پرویز.، حیدری، ع. (1399). رابطه علی بین اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی از طریق میانجیگری سرزندگی تحصیلی در دانش‏آموزان دختر. فصلنامه پژوهش در نظام‏های آموزشی. 48(14)، 125-109.
هاشمی، مهدی. (1396). نقش واسطه‏ای باورهای هوشی در رابطه جهت‏گیری هدف و عملکرد تحصیلی. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
Abd-El-Fattah, S. M. & Yates, G. (2006). Implicit Theory of Intelligence Scale: Testing for factorial invariance and mean structure. Social Psychology of Education, 9, 1-14.
Ahrari. A., Najafi, M., Mohammadifar, M. (2018). The relationship between emotional intelligence and academic achievement: the mediating role of self-esteem and social support. Journal of Educational Psychology Studies. (30). [In Persian].
Arici-Ozcan, Neslihan., Cekici, Ferah., Arslan, Reyhan. (2019). in College Students: The Mediator Role of Cognitive Flexibility and Difficulties in Emotion Regulation. International Journal of Educational Methodology, v5 n4 p525-533 2019.
Barnes, Zachary T. (2011). Cognitive Flexibility and Working Memory's Longitudinal Prediction of Reading Achievement.ProQuest LLC, Ph.D. Dissertation, Middle Tennessee State University.
Cartwright, KB., Coppage, EA., Lane, AB., Singleton, T., Marshall, TR., Bentivegna, C. (2016). Cognitive flexibility deficits in children with specific reading comprehension difficulties, Contemporary Educational Psychology.
Chen, Wei-Wen., Chen, Ching-Chen., Dai, Chia-Liang. (2018). Is the Incremental Theory of Intelligence a Key to Students' Motivational Engagement? The Moderating Effects of Self-Enhancement and Self-Criticism. Interactive Learning Environments, v26 n6 p730-744 2018.
Damon, W., & Hart. D. (1991), Self-understanding in childhood and adolescence. Canada: Cambridge university press.
Dennis JP, Vander Wal JS. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cogn Ther Res 2010; 34(3):241-53.
Diaconu-Gherasim, Loredana R., Tepordei, Ana-Maria., Mairean, Cornelia., Rusu, Andrei. (2019). Intelligence Beliefs, Goal Orientations and Children's Academic Achievement: Does the Children's Gender Matter?. Educational Studies, v45 n1 p95-112 2019.
Dinger, F. & Dickhauser، O. (2013). Does implicit theory of intelligence cause achievement goals? Evidence from an experimental studyInternational. Journal of Educational Research (16) 38–47
Diseth A., Meland, E., & Breidablik, H, J. (2014). Self-beliefs among students: Grade level and gender differences in self-esteem, selfefficacy and implicit theories of intellig-ence. Learning and Individual Differences 35 (2014) 1–8.
Gan, Yiqun; Liu, Jun. (2012). The Mechanism by Which Interpersonal Coping Flexibility Influences Self-Esteem. Psychological Record, v62 n4 p735-746 Fall 2012.
Ganotice, F. A., & King, R. B. (2014). Blessed are those who wait: Validating the Filipino version of the Academic Delay of Gratification Scale (ADOGS). The Asia-Pacific Education Researcher, 23(1), 19-27.
Garwood, Justin D. (2020). Reader Self-Perceptions of Secondary Students with and at Risk for Emotional and Behavioral Disorders. Journal of Special Education, v53 n4 p206-215 Feb 2020.
Ghasemi, V. (2013). Structural Equation Modeling in Social Research using Amos Graphics. Tehran: Sociologists Publications. [In Persian]
Hamilton, Diane. (2018). examining Perception of Emotional Intelligence in Online Professors. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, v27 n1 p63-81 Jan 2018
Hashemi, M. (2017). The mediating role of intelligence beliefs in goal orientation and academic performance. Master's thesis. Marvdasht Azad University. [In Persian].
Heidemann, Virginia. (2020). ACE Tutoring Scholarship: Designing an Incentive to Empower College Students to Effectively Engage with Academic Support. Educational Practice and Theory, v42 n1 p65-80 Jun 2020
Kercood, Suneeta., Lineweaver, Tara T., C. Frank, Colleen., Fromm, Erik D. (2017). Cognitive Flexibility and Its Relationship to Academic Achievement and Career Choice of College Students With and Without Attention Deficit Hyperactivity Disorde. Journal of Postsecondary Education and Disability, 30(4), 327-342-329.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford publications.
Komayi, A., Asgari, P., Heidari, A. (2019). Causal relationship between achievement goals and academic performance through the mediation of academic vitality in female students. Quarterly Journal of Research in Educational Systems. Journal of Research in Educational Systems. 48(14), 109-125. [In Persian].
Lauermann, Fani., Meißner, Anja., Steinmayr, Ricarda. (2020). Relative Importance of Intelligence and Ability Self-Concept in Predicting Test Performance and School Grades in the Math and Language Arts Domains. Journal of Educational Psychology, v112 n2 p364-383 Feb 2020.
Lerner, R. M., Lerner, J. V., P. Bowers, E., & John Geldhof, G. (2015). Positive youth development and relational‐developmental‐systems. Handbook of child psychology and developmental science, 1-45.
Li, Yaoran., Sheldon, Kennon M., Rouder, Jeffrey N., Bergin, David A., Geary, David C. (2019). Long-Term Prospects and College Students' Academic Performance. Journal of Psychoeducational Assessment, v37 n3 p358-371 Jun 2019.
Matsumoto, D. (2009). The Cambridge Dictionary of Psychology, Cambridge University Press.
Ortega, L. A., Tracy, B. A., Gould, T. J., & Parikh, V. (2013). Effects of chronic low-and high-dose nicotine on cognitive flexibility in C57BL/6J mice. Behavioural brain research, 238, 134-145.
Picado, L., Pinto, A. M & da Silva, A. L. (2017). The Functional Content Of The Early Maladaptive Schemas In The Explanation Of Burnout And Engagement. International Education and Research Journal, 3(10).
Poulou, M. S., Bassett, H. H., Denham, S. A. (2018). Teachers' Perceptions of Emotional Intelligence and Social-Emotional Learning: Students' Emotional and Behavioral Difficulties in U.S. and Greek Preschool Classrooms. Journal of Research in Childhood Education, v32 n3 p363-377 2018.
Pratiwi, Fitria Dwi., Mangunsong, Frieda. (2020). Social Support Impact on Academic Self-Concept of Students with Special Needs. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, v18 n50 p143-158 Apr 2020.
Rosman, Tom., Mayer, Anne-Kathrin., Krampen, Günter. (2015). Intelligence, Academic Self-Concept, and Information Literacy: The Role of Adequate Perceptions of Academic Ability in the Acquisition of Knowledge about Information Searching. Information Research: An International Electronic Journal, v20 n1 Mar 2015.
Saadipour, A., EbrahimiGhavam, S., Farrokhi, N. (2018). The model of predicting academic performance based on the components of emotional intelligence, problem-solving skills and motivation to progress through the mediation of learning strategies. Journal of Research in Educational Systems, 40(12), 65-90. [In Persian].
Sadri Demirchi, A., Honarmad, P. (2019). The role of cognitive flexibility and perceived social support in predicting students' suicidal tendencies. Journal of Rooyesh-e-Ravanshenasi. 38, 61-66. [In Persian].
Saif, A. k. (2012). Modern Eduational Psychology: psychology of learning and instruction. 7th. Edition. Tehran. Dowran. [In Persian].
Simoni, Zachary R., Bauldry, Shawn. (2020). Moving during Adolescence and Depressive Symptoms: The Role of Social Support. Youth & Society, v52 n4 p639-660 May 2020.
Song, Juyeon., Bong, Mimi., Lee, Kyehyoung., Kim, Sung-il. (2015). Longitudinal Investigation into the Role of Perceived Social Support in Adolescents' Academic Motivation and Achievement. Journal of Educational Psychology, 2015.
Spiro, R. J., Colins,B.P., Ramchandran, A. R. (2007). Modes of openness and Flexhbility in cognitive Flexibility Hypertext Learning Environments, Cognitive Flexibility Hypertext Learning Environments. Idea Group Inc.
Stringer, Ronald W., Heath, Nancy. (2008). Academic Self-Perception and Its Relationship to Academic Performance. Canadian Journal of Education, 2008.
Taylor, Sarah J. (2019). Exploring the Relationship between Teacher Emotional Intelligence and Social and Emotional Learning in the Elementary Classroom. ProQuest LLC, Ed.D. Dissertation, Southern Connecticut State University.
Warriner-Gallyer, Genevieve. (2020). Examining the relationship between cognitive flexibility and constructs of anxiety. EThOS. Thesis embargoed until 20 Oct 2020.
Yüksel, Müge., Özgen, Gülsen., Baykal, Nur Baser. (2019). The Effect of Intelligence and Academic Success on Self-Perceptions of Primary School Students. International Online Journal of Education and Teaching, v6 n4 p906-921.
Zeytinoglu, Selin., Calkins, Susan D., Leerkes, Esther M. (2019). Maternal Emotional Support but Not Cognitive Support during Problem-Solving Predicts Increases in Cognitive Flexibility in Early Childhood. International Journal of Behavioral Development, v43 n1 p12-23 Jan 2019.
Zimet, GD., Dahlen, NW., Zimet, SG., Farley, GK. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment 1988; 52: 30-41.