نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

2 دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

3 استادیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین نقش کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی در پیش‌بینی اضطراب پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یاسوج در سال تحصیلی 1399-1400 بود. 343 نفر به‌عنوان گروه نمونه پژوهش با روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه کمک طلبی پژوهشی سعیدی رضوانی (1396)، پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی Büyükőztürk و همکاران (2011) و پرسشنامه اضطراب پژوهش بورنگ و همکاران (1396) بوده است. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‏ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی با اضطراب پژوهشی ارتباط معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای اجتناب از کمک طلبی، نیاز به کمک طلبی، خودکارآمدی شناخت مسئله، خودکارآمدی روش‏شناسی و خودکارآمدی گزارش‏نویسی توانایی پیش‌بینی اضطراب پژوهشی را دارند؛ بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که کمک طلبی پژوهشی و خودکارآمدی پژوهشی منجر به کاهش سطح اضطراب پژوهشی دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا می‏شود.

کلیدواژه‌ها

حیدری، ا.، کشاورزی، ف.، مرزوقی، ر. (1398). بررسی روابط بین فرهنگ تحقیقاتی دانشگاه و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: نقش واسطه‌گری توانمندی نگارش علمی. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 47 (4)، 7-21.
سعیدی رضوانی، ط.، کارشکی، ح.، و حجازی، ا. (1396) بررسی وضعیت کمک‏طلبی پژوهشی در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش‏های تربیتی، 35، 93-110.
سهرابی، ز.، بختی، ف.، و صالحی، ل. (1396). روان‌سنجی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی (RSES) در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی. پایش، 16 (4):457-464.
غلام پور، م.، و رستمی نژاد، م.ع. (1399). شناسایی میزان و علل اضطراب پژوهشی در دانشجویان: رویکرد آمیخته (موردمطالعه دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه بیرجند). مجله مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 21(2)، 139-162.
غلامی بورنگ، ف.، مهرام، ب.، و کارشکی، ح. (1396). ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان. مجله روان‌پزشکی و روان‏شناسی بالینی ایران، ۲۳ (۱)، 93-78.
Alemany-Arrebola, I., Rojas-Ruiz, G., Granda-Vera, J., & Mingorance-Estrada, Á. C (2020) Influence of COVID-19 on the Perception of Academic Self-Efficacy, State Anxiety, and Trait Anxiety in College Students. Front. Psychology. 11, 570017.
Beisler, M., & Medaille, A. (2016). How do students get help with research assignments? Using drawings to understand students' help seeking behavior. The Journal of Academic Librarianship42(4), 390-400.
Büyükőztürk Ş. Atalay K, Sozgun Z, Kebapçl Ş. (2011). The development of research self-efficacy scale. Cypriot Journal of Educational Sciences, 1, 22-29.
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry research, 11, 29-34.
Ellis, J. M., & Helaire, L. J. (2020). A Theory of Reasoned Action Approach to Examining Academic Help-Seeking Behaviors Among Adolescents in a College Readiness Program. The Urban Review, 13(3),1-28.
Fancourt, D., Steptoe, A., & Bu, F. (2020). Trajectories of anxietyand depressive symptoms during enforced isolation due to COVID-19 in England: A longitudinal observational study. Lancet Psychiatry; 8,141–149.
Garnasih, R., Primiana, I., & Effendi, N. (2017). Strengthening Research Self-Efficacy and Research Productivity through Research Culture Implementation. J. Mgt. Mkt. Review2(4), 19-26.
Gin, L. E., Cooper, K., & Brownell, S. (2020). The impact of student research anxiety on undergraduate biology students’ intentions to pursue a scientific research career. The FASEB Journal34(S1), 1-1.
Holmes, E. A., O’Connor, R. C, Perry, V. H, et al. (2020). Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science. Lancet Psychiatry; 7(6), 547–560.
Johanssn, F., Cote, p., Hogg-Johansen et al. (2021). Depression, anxiety and stress among Swedish university students before and during six months of theCOVID-19 pandemic: A cohort study. Scandinavian Journal of Public Health, 49, 741–749.
Kennedy, M. G., Williams, E., & Asodike, V. (2020). Anxiety in Writing Research Report among Graduate Students in Ignatius Ajuru University, Faculty of Education, Rivers State, Nigeria. Open Journal of Social Sciences8(11), 127-140.
Khan, M.A. (2021). COVID-19’s Impact on Higher Education: A Rapid Review of Early Reactive Literature. Education Scince, 11, 421-429.
Lauto G, Sengoku S. (2015). Perceived incentives to transdisciplinarity in a Japanese university research center. Futures, 65, 136–149.
Maharajan, M. K., Rajiah, K., Tam, A. M., Chaw, S. L., Ang, M. J., & Yong, M. W. (2017). Pharmacy students' anxiety towards research during their undergraduate degree; How to reduce it?. PloS one12(4), e0176095.
Marinoni, G., Van’t Land, H., and Jensen, T. (2020). The impact of COVID-19 on Higher Education around the world. IAU Global Survey Report UNESCO.
Martín-Arbós, S., Castarlenas, E., & Dueñas, J. M. (2021). Help-seeking in an academic context: A systematic review. Sustainability, 13, 44-53.
Matook, M. E. (2020). The Impactful Research Appointment: Combating Research Anxiety and Library Stereotypes. The Reference Librarian, 21,1-14.
Naoreen, B., & Adeeb, M. A. (2014). Investigating academic research culture in public sector universities of Pakistan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3010-3015.
Obaseki, F. N., & Agu, N. (2019). Postgraduate students 'attitude towards research, research self-efficacy and research anxiety as predictors of their achievement scores in a research method course in South-South Nigeria.
Otachi, J., & Benner, K. (2020). Understanding and addressing research anxiety in MSW students. Perspectives on Social Work, 3,75-83.
Roy, D., Tripathy, S., Kumar Kar, S., Sharma, N., … & Kaushal, V. (2020). Study of knowledge, attitude, anxiety & perceived mental healthcare need in Indian population during COVID-19 pandemic. Asian Journal of Psychiatry, 51, 102-111.
Senel, E., Yildiz, M., Ulas, M., & Sahan, H. (2017). The examination of research-related anxiety of students taking master and doctorate degree in the field of physical education and sports. Sport Journal.
Seng, C., Carlon, M. K. J., & Cross, J. S. (2020). Research self-efficacy of cambodian undergraduate students at province-based universities. International Journal of Sociology of Education, 3, 15. 73-82.
Tasgin, A., & Kaya, Y. (2018). The Relationship between Research Help-Seeking, Teachers' Attitudes towards Statistics and Their Research Anxiety. International Journal of Assessment Tools in Education5(4), 731-739.
Vindegaard, N., & Eriksen-Benros, M. (2020). COVID-19 pandemicand mental health consequences: Systematic reviewof the current evidence. Brain Behav Immun; 89:331–542.
Wajid, U., & Jami, H. (2020). Research Self-Efficacy among Students: Role of Metacognitive Awareness of Reading Strategies, Research Anxiety, and Attitude towards Research. Pakistan Journal of Psychological Research, 271-293.
Wiley, C. A., & Kerby, E. E. (2018). Managing Research Data: Graduate Student and Postdoctoral Researcher Perspectives. Issues in Science and Technology Librarianship, 12, 33-41.