نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد بابل. دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی در رابطه بین باورهای تحصیلی ریاضی با اضطراب ریاضی در دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 2710 دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه پایه نهم مدارس دولتی منطقه 4 تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 300 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه ای دو مرحله ای دانش آموزان انتخاب شدند، جهت جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب ریاضی پلیک و پارکر (1982)، پرسشنامه باورهای تحصیلی ریاضی لدر و فورگز (2002)، پرسشنامه سرسختی تحصیلی بنشیک و همکاران (2005) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات رگرسیونی ساختاری با نرم افزار SPSS18 و AMOS23 استفاده شد. یافته ها نشان داد که باورهای تحصیلی ریاضی و سرسختی تحصیلی بر اضطراب ریاضی در دانش آموزان اثر مستقیم دارند. همچنین باورهای تحصیلی ریاضی بر اضطراب ریاضی با میانجیگری سرسختی تحصیلی در دانش آموزان اثر معنی داری دارد. به طور کلی مدل پژوهش تایید شد. پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی در تبیین اضطراب ریاضی است.

کلیدواژه‌ها

رفیعی پور، ا.، شفقتی، س.، عابدینی، ع. و جعفری، ط. (1398). پیش‌بینی اضطراب امتحان بر اساس ابعاد دشواری در تنظیم هیجان در دانش‌آموزان. پژوهش در نظام‌های آموزشی 13(46)، 111-122.
شمس نژاد، ل.، حسینی نسب، د. و لیوارجانی، ش. (1399). تحلیل کانونی روابط بین اضطراب امتحان و انگیزه پیشرفت با خودناتوان‏سازی و اهمال‏کاری تحصیلی در دانشجویان. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 14(50)، 21-35.
عسگری، پ. (1393). رابطه بین اضطراب ریاضی، نگرش ریاضی باانگیزه پیشرفت در دانشجویان رشته‌های فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 8(24)، 275-293.
یافتیان، ن. و عبدی، ح. (1399). رابطه بین اضطراب ریاضی و انگیزه ریاضی در دانش‌آموزان پایه نهم. سومین کنگره بین‌المللی علوم روان‌شناختی و آموزشی، دانشگاه تهران.
Acevedo, G. V. (2020). Relationship between mathematical anxiety and academic performance in mathematics in high school students, Ciencias Psicológicas; 14(1), e-2174.
Akin, A., & Kurbanoglu, I. N. (2011). The relationships between math anxiety, math attitudes, and self-efficacy: A structural equation model. Studia Psychologica53(3), 263.
Aliqlipour, A., Erfani, N., Brahmand, Ali. (2019). Structural model of predicting mathematical performance based on students' self-concept, motivation and mathematical anxiety. Scientific Quarterly Educational Research Journal. 15,61,69-42. [In Persian].
Ardi, Z., Rangka, I. B., Ifdil, I., Suranata, K., Azhar, Z., Daharnis, D., ... & Alizamar, A. (2019). Exploring the elementary students learning difficulties risks on mathematics based on students mathematic anxiety, mathematics self-efficacy and value beliefs using rasch measurement. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1157, No. 3, p. 032095). IOP Publishing.
Ashcraft, M. H., & Kirk, E. P. (2001). The relationships among working memory, math anxiety, and performance. Journal of experimental psychology: General, 130(2), 224.
Beilock, S. L. (2008). Math performance in stressful situations. Current Directions in Psychological Science, 17(5), 339-343.
Benishek, L. A., Feldman, J. M., Shipon, R. W., Mecham, S. D., & Lopez, F. G. (2005). Development and evaluation of the revised academic hardiness scale. Journal of Career Assessment, 13(1), 59-76.
Berryhill, M. B., Harless, C., & Kean, P. (2018). College student cohesive-flexible family functioning and mental health: Examining gender differences and the mediation effects of positive family communication and self-compassion. The Family Journal, 26(4), 422-432.
Bursal, M., Paznokas, L. (2006). Mathematics anxiety and pre-service elementary teachers’ confidence to teach mathematics and science. School Science and Mathematics, 106, 4, 173- 79.
Chinn, S. (2012). Beliefs, anxiety, and avoiding failure in mathematics. Child Development Research, 2012.
Chipman, S-F., Krantz, D-H., Silver R. (1992) Mathematics anxiety and science careers among able college women. Psychol Sci, 3, 292–295.
Ernest, P. (2018). The Ethics of Mathematics: Is Mathematics Harmful?. In The philosophy of mathematics education today (pp. 187-216). Springer, Cham.
Farrokhi, N. A., Bahmanabadi, S., Mahmoudian, H., Tabatabai Jebli, Z. (2019). Factor structure of the academic toughness questionnaire. Educational Measurement and Evaluation Studies, 9(28), 171-187. [In Persian].
Fetterly, J. M. (2020). Fostering Mathematical Creativity While Impacting Beliefs and Anxiety in Mathematics. Journal of Humanistic Mathematics, 10(2), 102-128.
Ghadmpour, E., Radmehr, P., Yousef Vand, L. (2017). The effect of group education based on Omidsanader theory on the level of academic enthusiasm and stubbornness of female high school students. Educational research, (33), 2-14. [In Persian].
Gresham, G. (2004). Mathematics anxiety in elementary students. CMC ComMuniCator, 29(2), 28-29.
Gunderson, E. A., Park, D., Maloney, E. A., Beilock, S. L., & Levine, S. C. (2018). Reciprocal relations among motivational frameworks, math anxiety, and math achievement in early elementary school. Journal of Cognition and Development, 19(1), 21-46.
Hasty, L. M., Malanchini, M., Shakeshaft, N., Schofield, K., Malanchini, M., & Wang, Z. (2021). When anxiety becomes my propeller: Mental toughness moderates the relation between academic anxiety and academic avoidance. British. Journal of Educational Psychology, 91(1), 368-390.
Hill, F., Mammarella, I. C., Devine, A., Caviola, S., Passolunghi, M. C., & Szűcs, D. (2016). Maths anxiety in primary and secondary school students: Gender differences, developmental changes and anxiety specificity. Learning and Individual Differences, 48, 45-53.
Hooman, H. A. (2014). Structural equation modeling using LISREL software. Tehran: Samat, first edition.
Jain, S., & Dowson, M. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional self-regulation and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology, 34(3), 240-249.
Kaskens, J., Segers, E., Goei, S. L., van Luit, J. E., & Verhoeven, L. (2020). Impact of Children’s math self-concept, math self-efficacy, math anxiety, and teacher competencies on math development. Teaching and Teacher Education, 94, 103096.
Kıbrıslıoğlu Uysal, N., & Haser, Ç. (2018). Beşinci sınıf öğrencilerinin matematik hakkındaki inanışları. İlköğretim Online,17(2),1014-1032.
Kosiol, T., Rach, S., & Ufer, S. (2019). (Which) Mathematics Interest is Important for a Successful Transition to a University Study Program?. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(7), 1359-1380.
Mawarni, A. (2017). The exercise group technique on academic hardiness in senior high school students. International E-Journal of Advances in Education, 3(9), 492-500.
Peker, M. (2009). Pre-service teachers’ teaching anxiety about mathematics and their learning styles. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 5(4), 335-345.
Plake, B. S., & Parker, C. S. (1982). The development and validation of a revised version of the Mathematics Anxiety Rating Scale. Educational and psychological measurement, 42(2), 551-557.
Porkess, R., Vorderman, C., Budd, C., Dunne, R., & Hart, M. (2011). A world-class mathematics education for all our youngpeople.
Rafipour, A., Faramarzpour, N., Hossein Chari, M. (2015). Investigating the psychometric properties of the Mathematical Academic Beliefs Scale. Journal of Educational Measurement, 5(19), 177-192. [In Persian].
Richardson, F. C., & Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: psychometric data. Journal of counseling Psychology, 19(6), 551.
Shokrani, M. (2002). Construction and Validation of a Scale to measure high school students' mathanxiety and examines some of the factors associated with math anxiety. [Submitte for the Master Degree]. [In Persian].
Taheri Rad, H., Meshkani, M. (2018). The relationship between math anxiety and common beliefs of high school students in Kalaleh with emphasis on gender. Sixth National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran. [In Persian].
Tan, A. L., Liang, J. C., & Tsai, C. C. (2020). Relationship among High School Students’ Science Academic Hardiness, Conceptions of Learning Science and Science Learning Self-Efficacy in Singapore. International Journal of Science and Mathematics Education, 1, 1-20.
Unlu, M., Ertekin, E., & Dilmac, B. (2017). Predicting Relationships between Mathematics Anxiety, Mathematics Teaching Anxiety, Self-Efficacy Beliefs towards Mathematics and Mathematics Teaching. International Journal of Research in Education and Science, 3(2), 636-645.
Vukovic, R. K., Kieffer, M. J., Bailey, S. P., & Harari, R. R. (2013). Mathematics anxiety in young children: Concurrent and longitudinal associations with mathematical performance. Contemporary educational psychology, 38(1), 1-10.
Wardani, R. (2020). Academic hardiness, skills, and psychological well-being on new student. Jurnal Psikologi, 19(2), 188-200.
Williams, K. R., Wasson, S. R., Barrett, A., Greenall, R. F., Jones, S. R., & Bailey, E. G. (2021). Teaching Hardy-Weinberg Equilibrium using Population-Level Punnett Squares: Facilitating Calculation for Students with Math Anxiety. CBE—Life Sciences Education, 20(2), ar22.
Yaratan, H., & Kasapoğlu, L. (2012). Eighth grade students’ attitude, anxiety, and achievement pertaining to mathematics lessons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 162-171.