نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
چکیده
هدف از این پژوهش ساخت و استانداردسازی پرسشنامه خودمدیریتی براساس طرح نماد در دانش آموزان دختر دورهی متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دورهی متوسطهی اول و دوم مدارس غیر دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. 300 دانشآموز به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه خودمدیریتی ساخته شده بر اساس طرح نماد را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها ابتدا از تحلیل عامل تأییدی استفاده شد و شاخصهای برازش در گام اول مطلوب نبود. پس از تلفیق گویهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، بار دیگر از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و شاخصهای برازش حاکی از تناسب مدل با دادههای گردآوری شده بود. براین اساس عاملهای هدفمندی، مهارت مدیریت زمان، مهارت مدیریت تغییر، مهارت مدیریت هیجانها، مهارت مدیریت ارتباطات، مهارت خود کنترلی، مهارت خود تنظیمی و مهارت خودمدیریتی انگیزشی مورد تأیید قرار گرفتند. برای بررسی همسانی درونی پرسشنامه خودمدیریتی ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه ها استخراج شد. همسانی درونی کل پرسشنامه برابر 93/0 است و همسانی درونی مؤلفههای مذکور با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب معادل 76/0، 80/0، 68/0، 91/0، 87/0، 80/0، 71/0، 75/0 بود. ضرایب همبستگی بین مؤلفههای پرسشنامهی خودمدیریتی مثبت و معنادار بود. روایی همگرا و پایایی ترکیبی مؤلفههای پرسشنامه در حد نسبتا قابل قبولی بود. با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب این پرسشنامه به مشاوران تحصیلی و روانشناسان مدرسه توصیه میشود که از این پرسشنامه برای اندازهگیری خودمدیریتی در دانشآموزان دختر دورهی متوسطه استفاده کنند.
کلیدواژهها