نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

هدف کلی پژوهش بررسی نقش واسطه‌گری توانمندی نگارش علمی در روابط بین فرهنگ پژوهشی دانشگاه و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 297 نفر از تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‏ای، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس‏های سنجش فرهنگ پژوهشی دانشگاهی (کوکسال و رازی، 2011)، توانمندی نگارش علمی دانشجویان (پاینی، 2012) و احساس خودکارآمدی پژوهشی (صالحی و همکاران، 1391) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن‌ها، بین نمونه توزیع و داده‏ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته‏ها نشان داد که فرهنگ پژوهشی دانشگاه تأثیر مثبت و معناداری بر توانمندی نگارش علمی (001/0›p، 68/0=β) و خودکارآمدی پژوهشی (001/0›p، 22/0=β) دارد. همچنین توانمندی نگارش علمی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی پژوهشی (001/0›p، 52/0=β) دارد. به‌علاوه، فرهنگ پژوهشی دانشگاه تأثیر غیرمستقیم مثبت و معناداری بر خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان (001/0›p، 35/0=β) دارد؛ بنابراین، تأثیر غیرمستقیم فرهنگ پژوهشی دانشگاه‌ها بر ایجاد احساس خودکارآمدی پژوهشی بیش از تأثیر مستقیم آنان است. چراکه، وجود فرهنگ پژوهشی می‏تواند بسترساز رشد مهارت‌ها و توانمندی‏های افراد در پژوهش و نگارش متون علاست و این عامل با تأثیری که بر نگرش افراد در زمینه قابلیت‏های خود می‏گذارد، احساس خودکارآمدی آنان را افزایش می‏دهد.

کلیدواژه‌ها

تابع بردبار، ف.، شفیعی سروستانی، م.، و موسوی پور، س. ر. (1397). رابطه سبک‏های یادگیری و قابلیت آینده‌پژوهی با نقش واسطه‏ای خودکارآمدی پژوهشی. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12(43)، 95-111.
درتاج، ا.، لسانی، م.، و رستمی نسب، ع. (1392). تأثیر آموزش مهارت‌های مدیریت زمان بر خودکارآمدی دانشجویان روان‌شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 7 (21)، 43-56.
سلطانی نژاد، م. و محمودی، ک. (1397). نقش واسطه‏ای ارزش تکلیف در رابطه بین خودکارآمدی و نگرش نسبت به ریاضی. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12 (40)، 91-105.
سیفی، م. و قادر بازارویچ، ق.. (2018). رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی: بررسی نقش میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12، 1261-1270.‎
صالحی، م.، کارشکی، ح.، آهنچیان، م. و کریمی مونقی، ح. (1391). اعتباریابی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‏های علوم پزشکی و فردوسی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(6)، 396-409.‎
یعقوبی، ا. و قلایی، ب. (1392). ارزیابی مدل علَی روابط بین پیشینۀ تحصیلی، خودکارآمدی، اهداف عملکردی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان، نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 7 (23)، 95-110.
Ashrafi-Rizi, H., Najafi, N. S. S., Kazempour, Z., & Taheri, B. (2015). Research self-efficacy among students of Isfahan University of Medical Sciences. Journal of education and health promotion4, 26.
Austin, A. E. (2003). Creating a bridge to the future: Preparing new faculty to face changing expectations in a shifting context. The Review of Higher Education, 26(2), 119-144.
Bako, S. (2005). Universities, research and development in Nigeria: time for a paradigmatic shift. Proceedings of the 11th General Assembly of CODESRIA, on Rethinking African Development: Beyond Impasse, Towards Alternatives, 6-8.
Baltes, B., Hoffman-Kipp, P., Lynn, L., & Weltzer-Ward, L. (2010). Students' Research Self-Efficacy during Online Doctoral Research Courses. Contemporary Issues in Education Research, 3(3), 51-58.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control (WH Free). New York.
Bay Jr, B. E., & Clerigo, M. E. C. (2013). Factors associated with research productivity among oral healthcare educators in an Asian university. International Education Studies, 6(8), 124-135.
Boyd, D., Goldhaber, D., Lankford, H., & Wyckoff, J. (2007). The effect of certification and preparation on teacher quality. The Future of children, 45-68.
Bruning, R., & Horn, C. (2000). Developing motivation to write. Educational psychologist, 35(1), 25-37.
Carson, P., Colosimo, A. L., Lake, M., & McMillan, B. (2014). A" Partnership" for the Professional Development of Librarian Researchers. Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, 9(2), 1-13.
Dortag, A., Lasany, M., Rostami, A. (2013). The Effect of Time Management Skills Training on Self-Efficacy of Psychology Students of Shahid Bahonar University of Kerman. jiera, 7(21), 43-56. [In Peresian]
Dwyer, T., Friel, D., McAllister, M., Searl, K. R., & Rossi, D. (2015). The write stuff: A proactive approach to increasing academics' writing skills and outcomes. Nurse education in practice, 15(4), 321-326.
Evans, L. (2007). Developing research cultures and researchers in HE: the role of leadership. In Annual Conference of the Society for Research into Higher Education (SRHE).
Forester, M., Kahn, J. H., & Hesson-McInnis, M. S. (2004). Factor structures of three measures of research self-efficacy. Journal of Career Assessment, 12(1), 3-16.
Garnasih, R., Primiana, I., & Effendi, N. (2017). Strengthening Research Self-Efficacy and Research Productivity through Research Culture Implementation. Journal of Management and Marketing Review, 2 (4), 19- 26.
Gelso, C. J., & Lent, R. W. (2000). Scientific training and scholarly productivity: The person, the training environment, and their interaction. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Handbook of counseling psy-chology (3rd ed., pp. 109 –139). New York: Wiley.
Gopee, N., & Deane, M. (2013). Strategies for successful academic writing—Institutional and non-institutional support for students. Nurse education today, 33(12), 1624-1631.
Hemmings, B., & Kay, R. (2010). Research self-efficacy, publication output, and early career development. International Journal of Educational Management, 24(7), 562-574.
Hidi, S., & Boscolo, P. (2006). Motivation and writing. In C. A. MacArthur, S. Graham, & J. Fitzgerald (Eds.), Handbook of writing research (pp. 144–157). New York, NY: Guilford Press.
Hoffmann, K., Berg, S., & Koufogiannakis, D. (2014, June). Success in research: Factors that contribute to increased research productivity across librarianship and other disciplines. In Proceedings of the Annual Conference of CAIS/Actes du congrès annuel de l'ACSI.
Kamler, B. (2008). Rethinking doctoral publication practices: Writing from and beyond the thesis. Studies in Higher Education, 33(3), 283-294.
Kerrigan, M. R., & Hayes, K. W. (2016). EdD students’ self-efficacy and interest in conducting research. International Journal of Doctoral Studies, 11(unknown), 147-162.
Köksal, D., & Razi, S. (2011). An Investigation into ELT Professionals' Research Culture in Turkey. Education & Science/Egitim ve Bilim, 36(162), 209-224.
Lei, S. A. (2008). Factors changing attitudes of graduate school students toward an introductory research methodology course. Education, 128(4).
Lewis, T., & Simmons, L. (2010). Creating research culture in Caribbean universities. International Journal of Educational Development, 30(4), 337-344.
Love, K. M., Bahner, A. D., Jones, L. N., & Nilsson, J. E. (2007). An investigation of early research experience and research self-efficacy. Professional Psychology: Research and Practice, 38(3), 314.
MacArthur, C. A., Philippakos, Z. A., & Graham, S. (2016). A multicomponent measure of writing motivation with basic college writers. Learning Disability Quarterly, 39(1), 31-43.
Miller, J. K., & Lambert‐Shute, J. (2009). Career aspirations and perceived level of preparedness among marriage and family therapy doctoral students. Journal of marital and family therapy, 35(4), 466-480.
Mullikin, E. A., Bakken, L. L., & Betz, N. E. (2007). Assessing research self-efficacy in physician-scientists: the clinical research appraisal inventory. Journal of Career Assessment, 15(3), 367-387.
Nagle, R. J., Suldo, S. M., Christenson, S. L., & Hansen, A. L. (2004). Graduate Students' Perspectives of Academic Positions in School Psychology. School Psychology Quarterly, 19(4), 311.
Naoreen, B., & Adeeb, M. A. (2014). Investigating academic research culture in public sector universities of Pakistan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3010-3015.
Olszewska, K., & Lock, J. (2016). Examining Success and Sustainability of Academic Writing: A Case Study of Two Writing-Group Models. Canadian Journal of Higher Education, 46(4), 132-145.
Pajares, F., & Valiante, G. (2006). Self-efficacy beliefs and motivation in writing development. Handbook of writing research, 158-170.
Payne, A. R. (2012). Development of the academic writing motivation questionnaire (Doctoral dissertation, University of Georgia).
Pickton, M. (2016). Facilitating a research culture in an academic library: top down and bottom up approaches. New Library World, 117(1/2), 105-127.
Puplampu, B. B. (2015). Building the research culture in an African business school: An intervention model and a research agenda. European Business Review, 27(3), 253-280.
Salazar-Clemeña, R. M., & Almonte-Acosta, S. A. (2007, September). Developing research culture in Philippine higher education institutions: Perspectives of university faculty. In regional seminar “Competition, cooperation and change in the academic profession: Shaping higher education’s contribution to knowledge and research.” Hangzhou, China (pp. 1-13).
Salehi, M., Kareshki, H., Ahanchian, M. R., & Karimi Mouneghi, H. (2012). Validation of Research Self-Efficacy Scale for Postgraduate Students of Ferdowsi University and Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 12 (6), 396-409. [In Peresian]
Salleh, M. M., Yahaya, A. N. A., b Yusof, A., & Hussin, H. (2015). Factors Affecting Undergraduates’ Academic Competence: A Case Study of Unikl MICET. International Academic Research Journal of Social Science, 1(2), 290-294.
Seifi, M., & Bazarovich, G. (2018). The mediating role of self-efficacy in the relationship between parenting styles and academic achievement of students. Jiera, 12(Special Issue), 1261-1270. [In Peresian]
Seifi, M., & Bazarovich, G. (2018). The mediating role of self-efficacy in the relationship between parenting styles and academic achievement of students. Jiera, 12(Special Issue), 1261-1270. [In Peresian]
Soltaninejad, M., & Mahmudi, K. (2018). Mediator Role of task value in the relation between self-efficacy and attitude toward mathematics. Jiera, 12(40), 91-105. doi: 10.22034/jiera.2018.64743. [In Peresian]
Sulo, T., Kendagor, R., Kosgei, D., Tuitoek, D., & Chelangat, S. (2012). Factors affecting research productivity in public universities of Kenya: the case of Moi University, Eldoret. Journal of Emerging Trends in Economics and Management Sciences, 3(5), 475.
Yaghoobi, A., & Ghalayi, B. (2014). Valuating the causal model of the relationship between academic background, self-efficacy, performance goals, and academic achievement in students. Jiera, 7(23), 95-110. [In Peresian]