فریبا درتاج؛ مریم رجبیان ده زیره؛ آزاد الله کرمی
دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 85-97
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای در پیشبینی نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی دانشجویان و اساتید در ایام کرونا بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی ازلحاظ روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور کرمان بودند که 473 نفر از آنها (366 نفر از دانشجویان و 107 نفر از اساتید) با روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانهای در پیشبینی نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی دانشجویان و اساتید در ایام کرونا بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی ازلحاظ روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور کرمان بودند که 473 نفر از آنها (366 نفر از دانشجویان و 107 نفر از اساتید) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه نگرش به یادگیری الکترونیکی سید تقوی (1386) و سواد رسانهای فلسفی (1393) بود. دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان، اساتید و کل نمونۀ پژوهش با سطح معنیداری کمتر از 05/0 بهطور معنیداری بیشتر از حد متوسط (4) است (05/0 P<). وضعیت سواد رسانهای در بین دانشجویان، اساتید و کل نمونۀ پژوهش با سطح معنیداری 001/0 بهطور معنیداری بیشتر از حد متوسط (3) است ( 01/0 P<). بین سواد رسانهای و نگرش به یادگیری الکترونیکی در دانشجویان و اساتید در ایام کرونا رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0>P). متغیر سواد رسانهای بهصورت مثبت و معنیدار نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی را در دانشجویان و اساتید در ایام کرونا پیشبینی میکرد (01/0>p، 0/81 =β). بر اساس نتایج، میتوان با برگزاری دورههای آموزشی مهارتهای سواد رسانهای دانشجویان و اساتید را جهت ایجاد نگرش مثبت نسبت به یادگیری الکترونیکی افزایش داد.