افشاری زاده، س. ا.، کارشکی، ح. و ناصریان، ح. (1392). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خودپندارهی تحصیلی دانشآموزان دبستانی شهر تهران. روشها و مدلهای روانشناختی، 3(11)، 66-53.
آذریان، ر.، مهدیان، ح. و جاجرمی، م. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیل و سازگاری تحصیلی. مجلهی پژوهش در نظامهای آموزشی، 14، 494-483.
بیابانگرد، ا. (1393). روانشناسی تربیتی. تهران: ویرایش.
دهقانیزاده، م. ح. و حسینچاری، م. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی. مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، (2)4، 47-21.
دهقانیزاده، م. ح.، حسینچاری، م.، مرادی، م. و سلیمانیخشاب، ع. (1393). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامهی روانشناسی تربیتی، (32)10، 30-1.
زکی، م. ع. (1389). سازگاری جوانان با دانشگاه و رابطه آن با حمایت اجتماعی، بررسی موردی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان. دو فصلنامه تخصصی پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه خانواده، 130، 107-104.
سامانی، س. و جعفری، م ع. (1390). بررسی کفایت شاخصهای روانسنجی مقیاس حمایت تحصیلی (نسخهی فارسی). مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، (1)3، 60-47.
عبدی، ه.، هاشمیان، ک. و ابوالمعالی، خ. (1394). پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و خودتنظیمی تحصیلی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 10(44)، 128-111.
عزیزی نژاد، ب. (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4 (13)، 68-57.
گمنام، ا.، اسماعیلی، ع. ا. و میری، م. ر. (1393). رابطه بین خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش. اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران.
مرادی، م. و چراغی، ا. (1393). الگوی علّی تجربی از روابط بین ادراک از الگوهای ارتباط خانواده، ادراک از ساختار کلاس، انگیزش و خودگردانی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی. مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، (1)6، 140-113.
مرادی، م.، دهقانیزاده، م. ح. و سلیمانیخشاب، ع. (1394). حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی؛ نقش میانجی باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، (1)7، 24-1.
نزدیک رودی، ع. (1394). بررسی رابطه بین خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش متوسطه اول شهرستان خواف. اولین همایش ملی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیبشناسی جامعه.
یارمحمدی واصل، م.، قنادی، ف. و مقامی، ح. (1391). بررسی رابطهی خودپندارهی تحصیلی با عملکرد ریاضی در دورهی راهنمایی. مجلهی پژوهش در نظامهای آموزشی، 1(1). 64-37.
Akram rana, R. & Zafar iqbal, M. (2005). Effect of students' self-concept and gender onacademic achievement in science. Bulletin of education & research, 27(2), 19- 36.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bowen, Gary, Brewster, Ann B. (2004). Teacher support and the school engagement of Latino middle and high school students at risk of school failure. Journal of child and adolescent work, 21(1), 46-67.
Comerforda, Jason, Battesonb, Tamzin, Roland, Tormey(2015). Academic Buoyancy In Second Level Schools: Insights From Ireland. Procedia - Social and Behavioral Sciences 197, 98 – 103.
Duijn, M., Rosenstiel, I. V., Schats, W., Smallenbroek, C. & Dahmen, R. (2011). Vitality and health: A lifestyle programme for employees. European Journal of Integrative Medicine, 3, 97-10.
Finn, J.D. & Rock, D.A. (1997) Academic success among students at risk for school failure. Journal of Applied Psychology, 82, 221–234.
Ford, M. E. (1992). Motivating humans: Goals, emotions, and personal agency beliefs. Newbury Park, CA: Sage.
Hamre, B.K. & Pianta, R.C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children’s school outcomes through eight grades. Child Development, 72, 625-638.
Komarraju, M. & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter. Learning and Individual Differences, In Press, Corrected Proof, Available online.
Malecki, C. K. & Demaray, M. K. (2006). Social support as a buffer in the relationship between socioeconomic status and academic performance. School Psychology Quarterly, 21, 375-395.
Marsh, H.W. & O’Mara, A. (2008). Reciprocal effects between academic self-concept, self-esteem, achievement, and attainment over seven adolescent years: Unidimensional and multidimensional perspectives of self-concept. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 542–552.
Martin, A.J. & Marsh, H.W. (2008) Workplace and academic buoyancy: psychometric assessment and construct validity amongst school personnel and students. Journal of Psychoeducational Assessment, 26, 168–184.
Martin, Andrew J., Marianne Mansour, Michael Anderson, Robyn Gibson, and Gregory A. D. Liem. (2015). Faculty of Education and Social Work, University of Sydney, Sydney, New South Wales, Australia; David Sudmalis, Australia Council for the Arts, Surry Hills, New South Wales, د Australia.
Neuman, R.S.(2000). Children help seeking during problem solving: Effects of grade ,goal and prior achievement. American Educational Research Journal. (32), 325-375.
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, Anne C., Barchfeld, P., & Perry Raymond P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48.
Pettus, K.R. (2006). The relationship of prental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. Unpulished Ph.D. Thesis, Carolina University.
Putwain, D. W., Daly, T., Chamberlain, S., & Saddredini, S. (2015). “Sink or swim”: Buoyancy and coping in the test anxiety and academic performance relationship. Educational Psychology,. doi:10.1080/01443410.2015.1066493
Rebecca J. Collie, Andrew J. Martin, Dorothy Bottrell, Derrick Armstrong, Michael Ungar & Linda Liebenberg. (2016). Social support, academic adversity and academic buoyancy: a person-centred analysis and implications for academic outcomes. Social support, academic adversity and academic buoyancy: a person-centred analysis and implications for academic outcomes, Educational Psychology, DOI: 10.1080/01443410.2015.1127330.
Reisy J., Dehghani M., Javanmard A., Shojaei M and Monfared Naeimian P. (2014). Analysis of the Mediating Effect of Academic Buoyancy on the Relationship between Family Communication Pattern and Academic Buoyancy. J. Educ. Manage. Stud, 4(1):64-70.
Ryan, R. & Deci, E. (2009). Promoting self-determined school engagement: Motivation, learning, and well-being. In K. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school. New York, NY: Taylor Francis. 171-195.
Skinner, E., Furrer, C., Marchand, G. & Kindermann, T. (2008). Engagement and disaffection in the classroom: Part of a larger motivational dynamic? Journal of Educational Psychology, 100, 765-781.
Solberg, P.A., Hopkins, W.G., Ommundsen, Y. & Halvari, H. (2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13,407-417.
Spear, L.P. (2000). The adolescent brain and age related behavioral manifestations. Neuroscience and Behavioral Reviews, 24, 417-463.
Wentzel, K. R. (1998). Social support and adjustment in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90, 202-209.
Wentzel, K.R. (2005). Peer relationships, motivation, and academic performance at school. In A. Elliot & C. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. New York, NY: Guilford. 279-296.
Wentzel, K.R., Battle, A., Shannon, L., Russell, S.L. & Looney, L.B. (2010). Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation. Contemporary Educational Psychology, 35, 193–202.