فاطمه ملائی؛ مسعود حجازی؛ مجید یوسفی افراشته؛ ذکرالله مروتی
دوره 14، شماره 48 ، فروردین 1399، ، صفحه 75-90
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ذهنآگاهی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی با سرزندگی تحصیلی بود. بدین منظور در این مقاله از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. جامعهی پژوهش عبارت از کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم متوسطه زنجان در سال تحصیلی 97- 1396، به تعداد 4834 بود و 10 مدرسه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، از 17 مدرسهی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ذهنآگاهی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی با سرزندگی تحصیلی بود. بدین منظور در این مقاله از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. جامعهی پژوهش عبارت از کلیه دانشآموزان دختر دورهی دوم متوسطه زنجان در سال تحصیلی 97- 1396، به تعداد 4834 بود و 10 مدرسه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، از 17 مدرسهی دو ناحیه آموزشوپرورش، انتخاب و از 40 کلاس، تعداد 400 نمونه بهصورت تصادفی برگزیده شد. دادهها از طریق پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده (1391)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (2004) و ذهنآگاهی فرایبورک (2006) جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از برازش مدل و تأیید کلیهی فرضیههای پژوهش بود. نتایج نشان داد، اشتیاق تحصیلی علاوه بر اینکه بهصورت مستقیم با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت، با 10/=0(bو (05/0>p)، بهصورت غیرمستقیم نیز از طریق ذهنآگاهی با سرزندگی تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار بود، با 094/0 = bو (01/0p<). با توجه به نقش اشتیاق تحصیلی و ذهنآگاهی در سرزندگی تحصیلی دانشآموزان توصیه میشود برنامههای آموزشوپرورش بهگونهای سازماندهی شود که زمینهی ارتقای سرزندگی تحصیلی از طریق اشتیاق تحصیلی و ذهنآگاهی فراهم آید.