شهریار مرادی؛ رسول کرد نوقابی؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ خسرو رشید
دوره 12، شماره 41 ، تیر 1397، ، صفحه 7-25
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تبیین خرد بر مبنای داراییهای تحولی و با میانجیگری بالندگی بود. به این منظور نمونهای متشکل از 668 دانشجو از دانشگاههای کرمانشاه به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب و مقیاسهای خرد آردلت (2003)، داراییهای تحولی (2005) و بالندگی (2002) روی آنان اجرا شد. دادهها با استفاده از الگوی معادله ساختاری (SEM) تحلیل گردید. مدل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تبیین خرد بر مبنای داراییهای تحولی و با میانجیگری بالندگی بود. به این منظور نمونهای متشکل از 668 دانشجو از دانشگاههای کرمانشاه به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب و مقیاسهای خرد آردلت (2003)، داراییهای تحولی (2005) و بالندگی (2002) روی آنان اجرا شد. دادهها با استفاده از الگوی معادله ساختاری (SEM) تحلیل گردید. مدل نهایی یک الگوی خاص از روابط متغیرهای پژوهش با یکدیگر را ارائه کرد و درمجموع توانست به ترتیب 08/0، 14/0 و 23/0 از واریانس ابعاد شناختی، عاطفی و تأملی خرد را تبیین نماید. شاخصهای برازش مدل نشان از برازندگی مناسب مدل با دادهها داشتند (57/2=df/2χ، 05/0=RMSEA، 00/1=GFI، 00/1=CFI). اثر مستقیم داراییهای درونی بر هر سه بعد خرد تأیید و اثر غیرمستقیم آن نیز به وساطت بالندگی بر ابعاد شناختی و عاطفی معنیدار اما بر بعد تأملی غیرمعنیدار بود. اثر مستقیم داراییهای بیرونی نیز بر بعد تأملی تأیید شد اما بر ابعاد شناختی و عاطفی تأیید نشد و اثر غیرمستقیم آن بر ابعاد شناختی و عاطفی معنیدار و بر بعد تأملی غیرمعنیدار بود. درمجموع داراییهای درونی بیش از داراییهای بیرونی تبیینکننده خرد در دانشجویان بودند.