مرتضی طاهری؛ یوسف محب زادگان؛ عنایت اله زمانپور
دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1389، ، صفحه 135-154
چکیده
پژوهش حاضر، بررسی تأثیر «دورۀ آموزشی مدیریت استرس» بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان است. روش پژوهش، شبهآزمایشی با اجرای پیشآزمون و پسآزمون است و جامعۀ آماری این پژوهش را معلمان زن مدارس ابتدایی غیرانتفاعی منطقۀ 6 تهران تشکیل میدهند. به روش نمونهگیری در دسترس، شش مدرسه شامل سه مدرسۀ پسرانه و سه مدرسۀ ...
بیشتر
پژوهش حاضر، بررسی تأثیر «دورۀ آموزشی مدیریت استرس» بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان است. روش پژوهش، شبهآزمایشی با اجرای پیشآزمون و پسآزمون است و جامعۀ آماری این پژوهش را معلمان زن مدارس ابتدایی غیرانتفاعی منطقۀ 6 تهران تشکیل میدهند. به روش نمونهگیری در دسترس، شش مدرسه شامل سه مدرسۀ پسرانه و سه مدرسۀ دخترانه انتخاب شد و پس از اجرای پیشآزمون، 40 نفر از معلمان که بالاترین استرس را گزارش کرده بودند، به صورت تصادفی در قالب گروههای آزمایش و گواه تقسیم شدند. محتوای دورۀ آموزشی، طی هشت جلسۀ آموزشی، شامل: برنامههای متنوع مدیریت زمان، شیوههای مقابلۀ مستقیم و غیرمستقیم، جرئتورزی و مدیریت کلاس به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استرس معلمان (کیریاکو و ساتکلیف،1978) و باورهای کارامدی معلم (تشاننموران و ولفولک هوی، 2001) در پیشآزمون و پسآزمون اجراء شد. یافتهها،نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که میزان استرس معلمان برخوردار از دورۀ آموزشی مدیریت استرس نسبت به گروه گواه در برخی مؤلفهها کاهش پیدا کرده است. همچنین باورهای کارامدی معلمان در مدیریت کلاس ارتقاء یافته بود اما در کارامدی راهبردهای آموزشی و کارامدی در درگیر کردن دانشآموزان تفاوت معنیداری بین گروهها مشاهده نشد.