شناسایی و رتبه بندی معیارهای ارزیابی عملکرد رقابتی دانشگاه ها با استفاده از تکنینک های تصمیم گیری چند معیاره

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی بندر انزلی، بندرانزلی، ایران

10.22034/jiera.2020.192505.1937

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی معیارهای های ارزیابی عملکرد رقابتی دانشگاه با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره است. مطالعه حاضر توصیفی بوده و جامعه تحقیق را 15 نفر از مطلعین حوزه آموزش عالی و سیاست گذاری علم و فناوری تشکیل می دهند. روش گرد آوری داده ها کتابخانه ای و ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 6 معیار و53 زیر معیار بر اساس مرور جامع بر ادبیات مرتبط شاخص های ارزیابی عملکرد دانشگاه بوده است. شناسایی، رتبه بندی و اعتبار یابی ابزار با استفاده از تکنینک AHP و TOPSIS نشان دادکه در شاخص های ارزیابی عملکرد رقابتی دانشگاه معیار های تدوین استراتژی های رقابتی، مدیریت و رهبری دانشگاه و ارتباط با ذینفعان آموزش عالی به ترتیب رتبه های اول تا سوم به خود اختصاص می دهند. در نهایت پیشنهاد می گردد سیاست گذاران آموزش عالی، در برنامه ریزی تدوین شاخص های عملکرد دانشگاه منشوری چند وجهی از شاخص های عملکرد رقابتی پیشنهادی تحقیق حاضر تعیین کرده و در جلسات مستمر و منظم، فرهنگ رقابتی را در هرم مدیریتی اموزش عالی نهادی سازند.

کلیدواژه‌ها


رسته مقدم، آ؛ مانیان، ا؛ مهرگان، م. ر و عباسپور، ع (1393). چالش‏های کاربست زنجیره‏ی ارزش در آموزش عالی، نامه‏ی آموزش عالی، 7(26)، 49-76.
خسروی، م؛ آرمان، م (1394). الگویی برای پیاده سازی نوآوری در برنامه‏ی درسی آموزش عالی ایران، دو فصل نامه نوآوری و ارزش آفرینی، 3(7)، 86-66
Cotton,D.RE., Nash, T. & Kneale, P. (2017). Supporting the retention of non-traditional students in higher education, using a resilience framework, European Educational Research Journal, 16(1): 62-79.
Dennis,C., Papagiannidis, S., Alamanos,E. & Bourlakis, M. (2016). The role of Br& attachment strength in Higher Education, Journal of Business Research, 69: 3049-3059.
Fowles,J.T. & T&berg,D.A. (2017). State higher education spending: A spatial econometric perspective. American Behavior Scientist, University of Kansas, 1-26.
Gambhir,V.,Wadhwa, N.C. & Grover, S. (2016). Quality concerns in technical education in India, A quantifiable quality enabled model, Quality assurance in Education, 24(1): 2-25.
HALL, H. & WITEK, L. 2016. Conditions, Contemporary Importance & Prospects of Higher Education Marketing on the Example of Polish Universities. Procedia Economics & Finance, 39: 206–211.
Han, H., Kim, J., Jeong, C., & Cohen, G. L. (2017). Attainable & relevant moral exemplars are more effective than extraordinary exemplars in promoting voluntary service engagement. Frontiers in Psychology, 8(283).
Louche,C. & Roome,N. (2016). Journeying toward Business models for sustainability: A conceptual model found inside the Black box of organizational transformation, Organization & Development, 29(1): 11-35.
Mason, Katy & Chakrabarti, Ronika. (2016). The role of proximity in business model design: Making business models work for those at the bottom of the pyramid. Industrial Marketing Management. 10.1016/j.indmarman.2016.08.005.
Palmar, A., Assad, Y. & Koenig, N. (2016). Br& Identification in Higher Education: A conditional process analysis, Journal of Business Research, in press paper.
Palonen T & Hakkarainen K (2013). Discourses on Professional Learning: On the Boundary between Learning & Working” within Springer book series “Professional & Practice-based Learning” Eds.
Pathak, V. & Pathak, Kavita. (2010). Reconfiguring the higher education value chain. Management in Education. 24: 166-171. 10.1177/0892020610376791.
Powel,J.J.W., Berrnhard,N. & Graf,L. (2013). The emergent European Model in Skill formation: Comparing Higher education & Vocational training in the Bologna & Copenhagen process, Sociology of Education, 85(3): 240-258.
Preston F. (2012). A global Redesign? Shaping the Circular Economy. Energy. Enviroment & Resource Governance.
R&eles,S. & Laasch, O. (2015). Theorizing the Normative business model. Organization & Development, University of Manchester, UK. Doi: 10.1177/1086026615592934.
Ranjith Kumar.Y, Madhu Priya.M & Shahu Chatrapati.K, “Effective Distributed Dynamic Load Balancing for The Clouds”, International Journal of Engineering Research & Technology (IJERT), 2(2): 1-6.
Roome, N., & Louche, C. (2016). Journeying Toward Business Models for Sustainability: A Conceptual Model Found Inside the Black Box of Organisational Transformation.
Sahney, S. & Thakkar, J. (2016). A comparative assessment of performance of selected Higher Education institutes in India, Quality Assurance in Education, 24: 1-30.
Tapia-Fonllem, C. Fraijo-Sing, B., Corral- Verdugo, V. & Valdez, A.O. (2017). Education for sustainable development in Higher Education Institutions: Its influence on the pro-sustainability orientation of Mexican students, Doi: 10.1177/2158244016676295. Sage publication.
Tian, X. & Martin, B. (2014). Business model for Higher Education: An Australian Perspective, Journal of Management Development, 33: 932-948
Thakkar, S. V., Sahney, N., Joshi, S. B., Kerwin, B. A., He, F., Volkin, D. B., & Middaugh, C. R. (2013). Underst&ing the relevance of local conformational stability & dynamics to the aggregation propensity of an IgG1 & IgG2 monoclonal antibodies. Protein science: a publication of the Protein Society, 22(10): 1295–1305.