طاهره سازمند؛ کیومرث نیازآذری؛ محمد صالحی
دوره 15، شماره 54 ، مهر 1400، ، صفحه 152-163
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تدوین و پیادهسازی رویکرد آموزش پاسخگو در مدلسازی کسب مرجعیت علمی در آموزش پزشکی بود. طرح پژوهش از نوع کیفی با روش داده بنیاد بوده است. جامعه پژوهش گروهی از خبرگان دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند که 25 نفر از آنها بر اساس اصل اشباع نظری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تدوین و پیادهسازی رویکرد آموزش پاسخگو در مدلسازی کسب مرجعیت علمی در آموزش پزشکی بود. طرح پژوهش از نوع کیفی با روش داده بنیاد بوده است. جامعه پژوهش گروهی از خبرگان دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند که 25 نفر از آنها بر اساس اصل اشباع نظری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبههای عمیق ساختاریافته استفاده شد. سپس دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXqda 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها حاکی از آن بود که مدل کسب مرجعیت علمی در آموزش پزشکی با رویکرد آموزش پاسخگو دارای 5 بعد به شرح 1. فرهنگسازی و ارزشآفرینی، 2. بسترشناسی و ظرفیتسازی دانش، 3. تجاریسازی و بازار گرایی، 4. ساختار مراکز علمی حوزهی درمان و 5. برنامهریزی و سیاستگذاری و 16 مؤلفه به شرح 1. گفتمانهای نو، 2. فرهنگ خودباوری، 3. فرهنگ نوآوری، 4. فرهنگ آیندهنگری، 5. تعیین الزامات، 6. اولویتهای آموزش، 7. مدیریت منابع انسانی، 8. تفکر و برنامهریزی، 9. تجاریسازی تولیدات علمی، 10. پایش برنامههای تجاریسازی، 11. آزادی علمی، 12. ساختارهای توانا ساز، 13. کاربرد فنّاوریها، 14. اجرای مفاد سند نقشه جامع، 15. سیاستهای کلی نظام سلامت و 16. تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی است. درنتیجه میتوان گفت که کسب مرجعیت علمی در علوم پزشکی در منطقه مستلزم توجه همزمان به ابعاد آموزش، پژوهش، برقراری زیرساختهای لازم در این حیطه است لذا برای کسب مرجعیت علمی باید به دانشگاهها بهعنوان یک مجموعه یکپارچه نگری است.
جلوه امامی؛ محمد صالحی؛ فرشیده ضامنی
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، ، صفحه 127-146
چکیده
هدف این پژوهش، ارائه مدل استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیلگرا و علتگرا جهت کارایی دانشگاه بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) و با طرح اکتشافی بود که در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید خبره در زمینه موضوع پژوهش که با ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائه مدل استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیلگرا و علتگرا جهت کارایی دانشگاه بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) و با طرح اکتشافی بود که در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید خبره در زمینه موضوع پژوهش که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع، 10 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی، تمامی اساتید تمام وقت دانشگاه آزاد مازندران بود که بر اساس رتبه علمی تعداد 308 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استقلال دانشگاهی با 73 سوال و پرسشنامه کارایی سازمانی پین پریانگ و سینگ سای با 21 سوال استفاده شد. روایی پس از تایید اساتید و پایایی ابزارها رویکرد (دلیل گرا 85/0 ، علت گرا 82/0 و کارایی سازمان 89/0 ) محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از تحلیل مضمون و جهت تجزیه و تحلیل دادههای کمی از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف، t ، تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که؛ استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیل گرا و علت گرا بر کارایی دانشگاه تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد .
ترانه عنایتی؛ محمد صالحی؛ طیبه جلالی
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 361-378
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل جهت تبیین تأثیر هوشهای رقابتی و تجاری بر تجاریسازی ایدهها با تأکید بر مزیت رقابتی در دانشگاههای نسل سوم انجام شده است. پژوهش حاضر باهدف کاربردی و با رویکرد ترکیبی (آمیخته) با طرح اکتشافی انجام شد.جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیئتعلمی دانشگاه بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به قانون ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل جهت تبیین تأثیر هوشهای رقابتی و تجاری بر تجاریسازی ایدهها با تأکید بر مزیت رقابتی در دانشگاههای نسل سوم انجام شده است. پژوهش حاضر باهدف کاربردی و با رویکرد ترکیبی (آمیخته) با طرح اکتشافی انجام شد.جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیئتعلمی دانشگاه بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به قانون اشباع 18 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی اعضای هیئتعلمی رسمی و مدرسین مدعو(غیررسمی) دانشگاه در شهر مشهد شامل 2572 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای تعداد 335 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند.ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که برای حصول اطمینان از روایی بخش کیفی و بهمنظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافتهها از دیدگاه پژوهشگر، از نظرات اساتید و خبرگان آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی علیالخصوص در حوزه کارآفرینی استفاده شد. در بخش کمی نیز بهمنظور گرداوری دادهها از 4 پرسشنامه استفاده شد.برای محاسبه روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط خبرگان دانشگاه مورد تائید قرار گرفت. برای بررسی روایی سازه، از دو معیار روایی همگرا و واگرا استفاده شد. نتایج بهدستآمده از بارهای عاملی گویههای هر عامل نشان داد، کلیه گویهها دارای بار عاملی بیش از 4/0 و میانگین واریانس استخراجشده، بالای 5/4 بودند، شرط AVE> 5/0 برای همه متغیرها برقرار است لذا روایی همگرا این متغیرها تائید شد. علاوه بر این، مقادیر جذر میانگین واریانس استخراجشده بیشترین مقدار را نشان میداد که بیانگر وجود روایی واگرا در بین متغیرهای پژوهش بود. پایایی و پایایی ترکیبی پرسشنامه ها بزرگتر از 5/0 را نشان داد. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش کیفی از تحلیل محتوا برای همه متغیرها با مقادیر بالای 7/0 استفاده شد، جهت تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی، از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمونهای t تک نمونهای و مستقل، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد و با استفاده از نرمافزار SPSS و Smart Pls تحلیل شد. نتایج نشان داد که: همه ابعاد و مؤلفههای متغیرها دارای بار عاملی بالای 5/0 هستند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی نشان داد که هوش رقابتی با ضریب تأثیر 897/0، هوش تجاری با ضریب تأثیر 649/0 بر دانشگاه کارآفرین تأثیر مثبت و معناداری دارند ولی مزیت رقابتی با ضریب تأثیر 196/0 تأثیری ندارد مدل ارائهشده با برآورد برازش کلی GOF دارای برازش مناسب است و مؤلفههای حاصل در این پژوهش برای هوش رقابتی در بعد زمینه(آگاهی و دانش و اطلاعات داخلی ،زیرساخت و فناوری) و در بعد فرایند(جمعآوری، نگهداری و توسعه اطلاعات،برنامهریزی و تمرکز)و برای هوش تجاری مؤلفههای قابلیتهای تحلیلی ،کیفیت محتوای اطلاعات،استفاده از اطلاعات در فرآیند تصمیمگیری،فرهنگ تصمیمگیری تحلیلی و مؤلفههای شایستگیهای منحصربهفرد و قابلیت حفظ و نگهداری در متغیر مزیت رقابتی تائید گردید.در متغیر دانشگاه کارآفرین 7 مؤلفه حاکمیت و اداره دانشگاه،ساختار و طرح سازمانی، قدرت نفوذ، مدیریت ذینفعان و ارزشهای جامعه، مرکز رشد و تجاریسازی، بینالمللی سازی ، حمایت و آموزش کارآفرینانه سرمایهگذاری تائید گردید.
سمیرا احسانی افراکتی؛ فرشیده ضامنی؛ محمد صالحی
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 1235-1258
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل شایستگی اخلاقی با رویکرد اسلامی در دانشگاههای آزاد استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع دادهها آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی، بود که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. گروه دوم جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدل شایستگی اخلاقی با رویکرد اسلامی در دانشگاههای آزاد استان مازندران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع دادهها آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی، بود که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. گروه دوم جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد استان مازندران که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 420 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختاریافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. همچنین، بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق تحلیل محتوا و در بخش کمّی از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونهای) استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای شایستگی اخلاقی با رویکرد اسلامی، شامل شایستگی در شناخت اخلاقی، شایستگی در حساسیت اخلاقی و شایستگی در تصمیم گیری اخلاقی است.