نیلوفر مظفری؛ مجتبی حاجیان حیدری؛ هادی خان محمدی
چکیده
هدف: در حوزه آموزش عالی، مرجعیت علمی رشتههای دانشگاهی نقش تعیینکنندهای در شکلدهی فضای تحصیلی، جذب دانشجویان مستعد و ارتقای دانش دارد. شناخت و ارزیابی مرجعیت علمی حوزههای دانشگاهی هم برای دانشگاهها و هم برای افرادی که به دنبال تصمیمگیری آگاهانه در زمینه تحقیق، آموزش و مشاوره هستند ضروری است. پژوهش حاضر مطالعهای کیفی ...
بیشتر
هدف: در حوزه آموزش عالی، مرجعیت علمی رشتههای دانشگاهی نقش تعیینکنندهای در شکلدهی فضای تحصیلی، جذب دانشجویان مستعد و ارتقای دانش دارد. شناخت و ارزیابی مرجعیت علمی حوزههای دانشگاهی هم برای دانشگاهها و هم برای افرادی که به دنبال تصمیمگیری آگاهانه در زمینه تحقیق، آموزش و مشاوره هستند ضروری است. پژوهش حاضر مطالعهای کیفی با هدف شناسایی شاخصهای مرجعیت علمی در رشتههای دانشگاهی آموزش عالی در دانشگاه علامه طباطبایی بهعنوان یکی از ارکان آموزش عالی است.روش: با استفاده از روش نمونهبرداری هدفمند گلوله برفی مصاحبههای عمیقی با 30 عضو هیئتعلمی دانشگاه در رشتههای مختلف صورت گرفت. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش تحقیق تحلیل موضوعی و نرمافزار مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش مجموعهای از شاخصهای کلیدی را نشان داد که به ایجاد و به رسمیت شناختن مرجعیت علمی در حوزههای دانشگاهی کمک میکند. این شاخصها شامل خروجیهای تحقیقاتی، همکاریهای بینرشتهای، بودجه و منابع، تخصص هیئتعلمی و شناخت بینالمللی است.نتیجهگیری: پژوهش حاضر با ارائه بینشی در مورد عواملی که به اعتبار علمی کمک میکند، راهنماییهای ارزشمندی برای سایر دانشگاهها ارائه میدهد که هدف آن ارتقای جایگاه علمی و جایگاه خود بهعنوان دانشگاههای پیشرو در حوزههای مربوطه است.