راهنمای نویسندگان

راهنمای نگارش مقالات پژوهش در نظام ­های آموزشی

فصلنامه علمی پژوهش در نظام ­های آموزشی به انتشار مقاله های پژوهشی اصیل که ( Original Research Article ) در قلمرو متنوع آموزش های رسمی و غیر رسمی می پردازد.  این نوع مقالات بر اساس یک طرح پژوهشی منظم و سازمان­ یافته­ علمی و ­ به  روش کمی، کیفی یا ترکیبی نوشته می­ شوند و به آزمون فرضیه­ های پژوهش و یا بررسی سؤال­ های پژوهش می­ پردازند.  

 

  اصولی کلی :

  1. زبان رسمی مجله فارسی است و مقالات خارج از کشور به زبان انگلیسی نیز پذیرفته می‌شود .
  2. مقاله قبلاً در هیچ یک از نشریه های داخلی به چاپ نرسیده یا همزمان برای مجله دیگری ارسال نشده باشد.
  3.  رتبه­ علمی نویسندگان به درستی درج شود و همه نویسندگان مقاله از ارسال و چاپ آن آگاه باشند و در تعهدنامه نویسنده مسئول مکاتبه، این مورد تأیید شود.
  4. مقاله در سامانه همانندجو بررسی و گزارش آن به انضمام مقاله ارسال شود. (جهت تکمیل اطلاعات در سامانه همانندجو ایمیل سردبیر را info@jiera.ir و شناسه را کد YuGrD وارد کنید.)
  5. فایل‌های ارسالی شامل 5 پوشه (فایل) از مقاله با نام و بدون نام نویسندگان، نامه تعهد نویسندگان، فرم تعارض منافع و گزارش سامانه همانندجو است. در صورت عدم دریافت فایل‌های مذکور مقاله برگشت داده می شود.
  6. نمودارها، تصویرها و جدول های ارسالی واضح باشند.
  7.  شماره و عنوان جدول ها در بالای آنها و شماره و عنوان نمودارها و اشکال در زیر آنها آورده شود.
  8. توضیحات مربوط به هر جدول در زیر آن آورده می­شود.
  9.  نیم فاصله­ ها در متن ارسالی رعایت شود.
  10. فاصله سطرها 1 سانتی متر در اندازه کاغذ A4 و با حاشیه cm 5.3 از بالا و پایین و cm  4.5 از راست و چپ باشد.
  11. متن فارسی با قلم B Lotus و اندازه 13 نازک و متن ‌انگلیسی با قلم ‏ Times New Roman و اندازه 12 تایپ شود.
  12.  مسئولیت محتوای مطالب به عهده نویسنده مقاله است .
  13. از زمان نگارش مقاله تا ارسال آن به مجله بیش از 3 سال نگذشته باشد.
  14. مجله در رد، قبول، اصلاح و ویرایش مقاله ها  آزاد است و مقاله های ارسالی مسترد نمی شوند.
  15. مقاله های دریافتی توسط دو یا سه نفر داوری می شود و تصمیم­ گیری نهایی درباره چاپ مقاله ها در شورای هیأت تحریریه مجله و پس از ارزیابی­ داوران صورت می‌گیرد .
  16. ارسال مقاله ها و پرداخت وجه برای داوری به منزله­ پذیرش مقاله نیست و تا آخرین مرحله­ ویراستاری علمی،  مقاله پذیرفته شده تلقی نمی­شود. در صورت  عدم پذیرش مقاله وجه دریافتی مسترد نمی شود.

 

  نحوه تنظیم بخش های مختلف مقاله

 

  عنوان

  1. عنوان مقاله کوتاه (حداقل 5 و حداکثر 15 کلمه)، گویا و بیانگر محتوا، هدف و یافته های پژوهش باشد. عنوان با قلم ب لوتوس  16 و حروف ضخیم  ( bold ) تایپ شود.
  2. نام نویسندگان در زیر  عنوان مقاله با قلم ب لوتوس پررنگ و اندازه 11 تایپ شود. نویسنده مسؤول با در پاورقی مشخص شود و وابستگی سازمانی همه­ نویسندگان در زیر نویس ذکر شود. آدرس ایمیل دانشگاهی و شماره تماس نویسنده مسئول در پاورقی آورده شود. استاد راهنما باید نویسنده مسئول قید شود.
  3. عنوان مقاله به انگلیسی نیز نوشته شود و در زیر عنوان انگلیسی نام و نام خانوادگی نویسندگان به انگلیسی درج شود و سپس درجه علمی به صورت BSc, MSc, MD, Ph.D  ذکر شود.

 

  چکیده

  چکیده مقاله (فارسی و انگلیسی) در صفحه­های مستقل، حداقل 150 و حداکثر 250 واژه و در یک پاراگراف بدون تیتر (هدف، روش و ...) تنظیم شود. در چکیده قسمت­های زیر آورده شود:

 هدف باجمله‌ روشن و بدون ابهام بیان شود.

روش شامل اطلاعات کلی درمورد نوع مطالعه، جامعه، نمونه و روش نمونه­ گیری، ابزار گردآوری داده­ ها و روش تحلیل داده­ ها است .

یافته­ ها در مطالعات کمی متناسب با هدف و همراه با نتایج آماری ذکر شود. در مطالعات کیفی طبقات، مضامین یا مفاهیم و یا تبیین نظری یافته­ ها در رابطه با پدیده مورد مطالعه به صورت روشن بیان شوند.

نتیجه­ گیری نباید تکرار یافته ­های پژوهش باشد و در آن جمع­ بندی نهایی یافته ­ها همراه با توصیه­ ها، کاربردهای بخش یافته­ ها یا نتایج بیان شود.

واژه های کلیدی

 حداکثر 6  و حداقل 3  واژه­ اصلی آورده شود. فقط واژه هایی می ­توانند به عنوان واژه­ ی کلیدی آورده شوند که در عنوان یا چکیده به آنها اشاره شده باشد. واژه‌های کلیدی به ترتیب حروف الفبا نوشته شوند.

 

متن اصلی مقاله؛ متن اصلی مقاله شامل: مقدمه، روش، یافته­ ها، بحث و نتیجه­ گیری و منابع است. دقت داشته باشید که متن اصلی مقاله 4400 تا 4600 واژه داشته باشد.

مقدمه باید خلاصه، روشن، هدفمند و منظم نوشته شود. نویسندگان به نوع، توالی و ترتیب منطقی اطلاعات ارایه شده در مقدمه توجه کنند. این اصول در مطالعات کمی و کیفی و ترکیبی تفاوتی ندارند و ترتیب آن ها شامل : توضیح درباره عرصه پژوهش به صورت عام؛ توضیحات اختصاصی تر درباره جنبه یا بعدی از مسئله که مورد توجه خاص این مطالعه است (مبانی نظری)؛  مروری بر یافته­ های مطالعات دیگر که مرتبط با مسأله و موضوع پژوهش باشد (پیشینه تجربی) و تبیین خلأ یا شکاف موجود درباره مسأله مورد پژوهش در راستای ضرورت انجام مطالعه حاضر.هدف یا سؤال کلی پژوهش در انتهای مقدمه بیان می­شود.

نکته­ مهم: در مقدمه از آوردن عناوین فرعی اجتناب کنید و مقدمه را به صورت یکپارچه بنویسید.

در تمام مقاله، برای اصطلاح های تخصصی و اسامی لاتینی که برای اولین بار به کار میبرید زیرنویس بیاورید، زیرنویس باید بر اساس APA باشد (Dortaj, F).

روش

یکی از بخش­ های مهم مقاله اطلاعاتی است که در روش مطالعه بیان می‌شود. در کل روش شامل اطلاعاتی روشن درباره­ چگونگی فرایند پژوهش، جامعه، نمونه­ و روش نمونه­ گیری، ملاک های ورود و خروج شرکت­کنندگان (در صورت لزوم)، برآورد اندازه نمونه­ه ا، مراحل مداخله (در صورت لزوم)، ملاحظات اخلاقی، نحوه مدیریت داده­ ها، روش تحلیل داده ­ها و نرم افزارهای کامپیوتری، ابزارهای گردآوری داده­ ها (به تفکیک همراه با ویژگی­ های روان­سنجی، روش نمره­ گذاری و ...)

نکته­ ی مهم: در ذیل عنوان کلی روش عناوین فرعی آورده نمی­شود.

یافته‌ها

یافته­ ها دستاوردهای مطالعه هستند که در مطالعات کمی شامل توزیع ویژگی­ های جمعیت­ شناختی افراد گروه نمونه، یافته­ های توصیفی و تحلیلی متغیرهای مورد مطالعه را شامل می شوند. یافته ­های پژوهش کیفی نیز در قالب طبقات، مفاهیم یا مضامین اصلی با زیر مجموعه آنها به همراه نقل قول­ های مستقیم شرکت­ کنندگان یا داده­ های اولیه توضیح داده می شوند.

تعداد جدول های یک مقاله بیش­تر از 5 جدول نباشد. جدول ها متناسب با فرمت APA  و اندازه 10 تنظیم شوند.

بحث و نتیجه‌گیری

حاوی جمع­ بندی و نتیجه­ گیری از یافته­ها در راستای چگونگی پاسخ به اهداف یا سؤال­های پژوهش باشد. در این نتیجه گیری موارد کاربرد یافته­ ها، محدودیت‌های مطالعه و میزان تعمیم‌پذیری آن در یافته­ ها نیز مورد توجه قرار گیرد. پیشنهادهایی  جهت انجام مطالعات بعدی و به کارگیری یافته‌ها هم در این بخش مطرح شود.

 

منابع

منابع مقاله به روش APA در قالب End note تنظیم شوند. لازم به ذکر است فرمت لاتین منابع فارسی نیز باید آورده شود.

کتاب به شکل زیر گزارش می­شود:

  1. کتاب فارسی:

ابوالمعالی، خ. و موسی­زاده، ز. (1392). پرخاشگری: ماهیت، علل، پیش­گیری (با ضمیمه ماهیت و پیش­گیری از  پرخاشگری از دیدگاه اسلام). تهران: ارجمند.

  1. کتاب انگلیسی:

Fiske, S. T., & Taylor, S. E. (2008). Social cognition: From brains to culture. London:  McGraw-Hill

  1. مقاله فارسی:

طیبی، ع.، باباحاجی، م.، صادقی، ش.، مهدی، ع. و عین­اللهی، ب. (1390). بررسی تأثیر تمرینات هاتایوگا بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی بیماران همودیالیزی، مجله پرستاری مراقبت ویژه،4 (2)، 7-67.

  1. مقاله انگلیسی:

Freilich, R., & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 37(2), 97–105.

  1. منابع اینترنتی

Bernstein, M. (2002). 10 tips on writing the living Web. A List Apart: For People Who Make Websites, 149. Retrieved from http://www.alistapart.com/articles/writeliving

  1. کتاب مجموعه مقالات به زبان فارسی:

نوروزی چاکلی، ع. (1383). جامعه اطلاعاتی و جهانی شدن. در محسن حاجی زین العابدینی (ویراستار)،  مجموعه مقالات همایش های انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی ایران. صص.978-929. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. 

اگر مجموعه مقالات به صورت برخط (آنلاین) منتشر شده باشد لازم است در انتها به آدرس سایت آن اشاره شود.

  1. مجموعه مقالات به زبان انگیسی

Lindgren, H. C. (2017 ). Stereotyping. In The Corsini encyclopedia of psychology and behavioral science (Vol. , pp. - ). New York, NY: Wiley.

 

استناد به پایان نامه

ذوقدار مقدم، ر. (1381). نقش نماهای گفتمان و کارکرد آنها در زبان فارسی معاصر. پایان نامه دکترا. گروه ادبیات فارسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه اصفهان.

نکته 1: اگر از یک پایان نامه مقاله­ای استخراج شده باشد، لازم است به جای پایان نامه از مقاله استفاده شود.

نکته 2: حداقل تعداد منابع یک مقاله 25 و حداکثر 40 باشد.

نکته 3: در مقاله ارسالی حداقل به سه مقاله از شماره­های قبلی این فصلنامه استناد شود.

 

 

توجه1: قبل از ارسال مقاله خود، به دقت راهنمای نگارش مقالات را مطالعه فرمایید. مقالاتی که با چارچوب مورد نظر مجله نوشته نشود مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

توجه 2:  کاربرگ تعهد نویسندگان، باید دانلود، تکمیل و به امضای نویسندگان مقاله برسد، سپس اسکن شود و فایل اسکن آن با فورمت PDF و یا JPG به همراه فایل مقاله برای مجله ارسال شود.

توجه 3: فرم تعارض منافع باید دانلود، تکمیل و با امضای نویسنده مسئول، به مجله ارسال شود.

 

 

 

جهت رعایت معیارها و حفظ وحدت رویه، از قالب آماده سازی مقالات استفاده نمایید.

لینک دریافت قالب ساختار مقالات: لینک فایل