قدم پور, عزت اله, کلانتر, جهانگیر, حیدریانی, لیلا. (1397). تاثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوهی قصهگویی بر بخشودگی بینفردی دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 12(41), 1-1.
عزت اله قدم پور; جهانگیر کلانتر; لیلا حیدریانی. "تاثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوهی قصهگویی بر بخشودگی بینفردی دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی". نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 12, 41, 1397, 1-1.
قدم پور, عزت اله, کلانتر, جهانگیر, حیدریانی, لیلا. (1397). 'تاثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوهی قصهگویی بر بخشودگی بینفردی دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی', نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 12(41), pp. 1-1.
قدم پور, عزت اله, کلانتر, جهانگیر, حیدریانی, لیلا. تاثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوهی قصهگویی بر بخشودگی بینفردی دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 1397; 12(41): 1-1.
تاثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوهی قصهگویی بر بخشودگی بینفردی دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی
1گروه روانشناسی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- دانشگاه لرستان- خرم آباد- ایران
2دانشگاه لرستان
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان
چکیده
هدف مطالعهی حاضر بررسی تأثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوهی قصهگویی بر بخشودگی بینفردی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی بود. این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 97- 1396 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای ابتدا از بین چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر اهواز یک ناحیه بهصورت تصادفی انتخاب و سپس از بین دوازده مدرسه دوره ششم ابتدایی ناحیه یک، یک مدرسه و سرانجام از بین چهارکلاس دو کلاس بهصورت تصادفی انتخاب گردید و در دو گروه (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) گمارده شدند. آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی برای گروه آزمایش اجرا شد، در حالی که گروه گواه هیچ آموزشی دریافت ننمود. پس از اتمام جلسات، پسآزمون روی دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بخشودگی بین فردی احتشامزاده و همکاران (1389) بود. یافتهها نشان داد پس از آموزش هوش اخلاقی، در گروه آزمایش افزایش معناداری در بخشودگی بینفردی نسبت به گروه گواه ملاحظه شد .(p<0/001) در نتیجه میتوان گفت که آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی بر بخشودگی بینفردی دانشآموزان موثر است.