• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1396)
شماره شماره 38
شماره شماره 37
شماره شماره 36
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
مهری, صابر, پروازی شندی, محسن, آجیل چی, بیتا. (1396). مقایسه حرمت خود،کمال گرایی و منبع کنترل در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 11(38), 161-180.
صابر مهری; محسن پروازی شندی; بیتا آجیل چی. "مقایسه حرمت خود،کمال گرایی و منبع کنترل در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار". نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 11, 38, 1396, 161-180.
مهری, صابر, پروازی شندی, محسن, آجیل چی, بیتا. (1396). 'مقایسه حرمت خود،کمال گرایی و منبع کنترل در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار', نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 11(38), pp. 161-180.
مهری, صابر, پروازی شندی, محسن, آجیل چی, بیتا. مقایسه حرمت خود،کمال گرایی و منبع کنترل در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی, 1396; 11(38): 161-180.

مقایسه حرمت خود،کمال گرایی و منبع کنترل در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار

مقاله 9، دوره 11، شماره 38، پاییز 1396، صفحه 161-180  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
صابر مهری1؛ محسن پروازی شندی2؛ بیتا آجیل چی 3
1کارشناس ارشد روان شناسی ورزش دانشگاه علامه طباطبایی
2گروه روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ایران
3گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه حرمت خود، منبع‌کنترل و کمال‌گرایی در دانشجویان زن و مرد ورزشکار با دانشجویان زن و مرد غیرورزشکار بود. روش پژوهش علی‌مقایسه‌ای بود.. جامعه آماری کلیه دانشجویان ورزشکار زن و مرد در دوازدهمین دوره المپیاد بازیهای ورزشی در مردادماه سال 1393 در تهران بودند که از این تعداد 92 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و با 92 دانشجوی غیرورزشکار زن و مرد دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و قم، از لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی شامل سن، جنس، سطح تحصیلات ، وضعیت تاهل همتا شدند به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های حرمت خود کوپر اسمیت (1967) ، منبع‌کنترل نوویکی و استریکلند (1973) و آزمون کمال‌گرایی مثبت و منفی تری-شورت و همکاران (1995) استفاده شد.تحلیل‌واریانس دو عاملی چند متغیری نشان داد که بین افراد ورزشکار و غیرورزشکار، در متغیرهای منبع‌کنترل و حرمت خود تفاوت معناداری وجود دارد. اما در مقایسه جنسیتی، زنان و مردان تنها در متغیر منبع کنترل تفاوت معنادار دارند. بررسی تعامل گروه با جنسیت نیز نشان داد که بین زنان و مردان ورزشکار در مقایسه با زنان و مردان غیرورزشکار تنها در متغیر منبع کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. تفاوت معناداری بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران و زنان و مردان و همچنین تعامل ورزشکاری و جنس در خصوص متغیر کمال گرایی مشاهده نشد (05/0P<). با توجه به یافته فوق به نظر می رسد تاثیر ورزش در بالا بردن حرمت خود در دانشجویان نه تنها در مواجهه آنان با مشکلات می تواند مفید باشد بلکه تاثیر به سزایی در تعاملات بهینه آنان دارد.
کلیدواژه‌ها
حرمت خود؛ منبع کنترل؛ کمال گرایی؛ دانشجویان ورزشکار؛ دانشجویان غیر ورزشکار
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 27
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.