@article { author = {Mehri, Saber and Parvazi shandi, Mohsen and Ajilchi, Bita}, title = {Comparison of self-esteem, perfectionism and locus of control in athletic and non-athlete students}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {11}, number = {38}, pages = {219-241}, year = {2017}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2017.59734}, abstract = {The purpose of this study was to compare self-esteem, locus of control and perfectionism among athlete female and male students of athletes with non-athlete male and female students. The research method was comparative. The statistical population was all male and female athlete students in the 12th Olympiad of Sport Games in Tehran in August 2014, of which 92 were selected randomly and were matched by 92 non-athlete female and male students from Tehran, Shahid Beheshti, Allame Tabataba’i and Qom universities in terms of demographic variables including age, gender, level of education and marital status. To collect the data, Cooper Smith's self-esteem questionnaire and Nowicki-Strickland locus of control questionnaire and positive and negative perfectionism tests of Terry-Short et al were used. Two-factor multivariate variance analysis showed that there is a significant difference between athlete and non-athlete subjects in their locus of control and self-esteem variables. But in gender comparisons, women and men have only a significant difference in the variable of the locus of control. The analysis of gender-based interactions with group showed that there is a significant difference between male and female athletes compared to non-athlete men and women only in variable of locus of control. There was no significant difference between athletes and non-athletes and women and men as well as athletic interaction and gender regarding the perfectionism variable (P <0.05(.}, keywords = {Athletic students,Locus of control,Non-athlete students,Perfectionism,Self-esteem}, title_fa = {مقایسه حرمت خود، منبع کنترل و کمال‌گرایی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار}, abstract_fa = {هدفاز پژوهش حاضر مقایسه حرمت خود، منبع کنترل و کمال­گرایی در دانشجویان زن و مرد ورزشکار با دانشجویان زن و مرد غیر ورزشکار بود. روش پژوهش علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان ورزشکار زن و مرد در دوازدهمین دوره المپیاد بازی‌های ورزشی در مردادماه سال 1393 در تهران بودند که از این تعداد 92 نفر به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و با 92 دانشجوی غیر ورزشکار زن و مرد دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی و قم، ازلحاظ متغیرهای جمعیت شناختی شامل سن، جنس، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل همتا شدند به­منظور جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه­های حرمت خود کوپر اسمیت (1967)، منبع کنترل نوویکی و استریکلند (1973) و آزمون کمال­گرایی مثبت و منفی تری-شورت و همکاران (1995) استفاده شد. تحلیل واریانس دوعاملی چند متغیری نشان داد که بین افراد ورزشکار و غیر ورزشکار، در متغیرهای منبع کنترل و حرمت خود تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما در مقایسه جنسیتی، زنان و مردان تنها در متغیر منبع کنترل تفاوت معنادار دارند. بررسی تعامل گروه با جنسیت نیز نشان داد که بین زنان و مردان ورزشکار در مقایسه با زنان و مردان غیر ورزشکار تنها در متغیر منبع کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. تفاوت معناداری بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران و زنان و مردان و همچنین تعامل ورزشکاری و جنس در خصوص متغیر کمال‌گرایی مشاهده نشد (05/0P<). با توجه به یافته فوق به نظر می‌رسد تأثیر ورزش در بالا بردن حرمت خود در دانشجویان نه‌تنها در مواجهه آنان با مشکلات و شکست‌ها می‌تواند مفید باشد بلکه تأثیر به سزایی در تعاملات بهینه آنان دارد.}, keywords_fa = {حرمت خود,دانشجویان غیر ورزشکار,دانشجویان ورزشکار,کمال‌گرایی,منبع کنترل}, url = {https://www.jiera.ir/article_59734.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_59734_05603e6afd31a22f468f4afa3d5766ca.pdf} }