نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 استاد گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه مؤلفه‌های نابرابری‌های جنسیتی در حیطه‎های اجتماعی، آموزشی-فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی با انگیزش تحصیلی زنان بود. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بوده است. شرکت‌کنندگان 360 زن دانشجوی 20 تا 35 ساله دانشگاه‌های آزاد ساری، تنکابن و چالوس بودند که به روش تصادفی و خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه سنجش نابرابری جنسیتی پژوهشگر ساخته و انگیزش تحصیلی والرند استفاده شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون در نسخه 23 SPSS انجام شد. بین کل مؤلفه‌های نابرابری جنسیتی با انگیزش تحصیلی ارتباط مثبت وجود داشت و با افزایش نابرابری جنسیتی، انگیزش افزایش می‌یافت. همبستگی بین نابرابری آموزشی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی با انگیزش تحصیلی معنی‌دار بود. بر اساس یافته‌ها، اهمیت نابرابری جنسیتی بر انگیزش تحصیلی زنان موردبحث قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

رستگار خالد، امیر. (1389). تفاوت‌های جنسیتی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. مطالعات راهبردی زنان: فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، 13(5)، 124-81.
صداقتی فرد، مجتبی و سخامهر، میترا. (1392). تأثیر نابرابری جنسیتی بر میزان مشارکت اجتماعی زنان، فصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی جوانان، 4(10)، 60-43.
کاوسیان، جواد؛ کدیور، پروین؛ شهرآرای، مهرناز؛ شیخی فینی، علی‌اکبر و فرزاد، ولی‌الله. (1388). هنجاریابی مقیاس انگیزش تحصیلی والرند. مجله علوم تربیتی (دانشگاه شهید چمران اهواز)، 88(1)، 130-103.
مصطفوی، محمد. (1387). روش‌های ایجاد انگیزه تحصیلی. مجموعه مهارت‌های تحصیلی. چاپ چهاردهم. تهران: ورای دانش.
ودادهیر، ابوعلی؛ ساداتی، سید محمد و احمدی، بتول. (1387). سلامت زنان از منظر مجلات بهداشت و سلامت در ایران (تحلیل محتوای مجلات منتخب علمی پژوهشی بهداشت و سلامت). پژوهش زنان، 6(2)، 155-133.
Adelman, M. (2008). The “Culture” of the Global Anti–Gender Violence Social Movement. American Anthropologist, 110, 511–514.
Alesina, A. & Glaeser, E. L. (2004). Fighting Poverty in the US and Europe: A World of Difference. Oxford: Oxford University Press.
Clifton, A. R. & perry, P. R. (2008). Gender, psychosocial dispositions and the Academic Achievement of college students, Res High Education, 49(8), 684–703.
Cokley, K., Bernard, N., Cunningham, D., & Motoike, J. (2001). A psychometric investigation of the Academic Motivation Scale using a United States sample. Measurement and Evaluation in Counseling and Development Journal, 34, 109–119.
Conrad, P., & Barker, K. K. (2010). The social construction of illness: Key insights and policy implications. Journal of health and social behavior, 51(1_suppl), S67-S79.
Cvencek, A., Meltzoff, A. N., & Greenwald, A. G. (2011). Math-gender stereotypes in elementary school children. Child Development, 82, 766-779.
Downey, D. B., & Vogt Yuan, A. S. (2005). Sex differences in school performance during high school: Puzzling patterns and possible explanations. The Sociological Quarterly, 46(2), 299-321.
EACEA/Eurydice. (2010). Gender differences in educational outcomes: Study on the measures taken and the current situation in Europe. Brussels: EACEA P9 Eurydice. Available on:
eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/120en.pdf.
Grolnick, W. S., Gurland, S. T. & DeCourcey, W. (2002). Antecedents and Consequences of Mothers’Autonomy Support: An Experimental Investigation. Developmental Psychology, 38(1), 143-155.
Han, C., Janmaat, J. G., Hoskins, B. & Green, A. (2012). Perceptions of Inequalities: implications for social cohesion, published by the Centre for Learning and Life Chances in Knowledge Economies and Societies at: http://www.llakes.org.
Hausmann, R., Tyson, L. D., & Zahidi, S. (2010). The global gender gap report 2010. Retrieved from World Economic Forum website: http://www3.weforum.org/docs/WEF_GenderGap_Report_2010.pdf.
Howe, L. D., Lawlor, D. A., & Propper, C. (2013). Trajectories of socioeconomic inequalities in health, behaviours and academic achievement across childhood and adolescence. J Epidemiol Community Health, 67(4), 358-364.
Kaye, D. (2004). Gender inequality and domestic violence: implications for human immunodeficiency virus (HIV) prevention. African health sciences, 4(10), 67-76.
Kabeer, N. (2005). Gender equality and women’s empowerment: a critical analysis of the third Millennium Development Goal. Gender and Development, 13(1), 13-24.
Karimzadeh, M., Tahmasebi, S., Salehi, H. & Shojaee, M. (2015). Confirmatory Path Analysis of Relationships between Gender Differences and Teachers’ Role with Math Achievement through Mediator Variables in Iranian 8th Grade Students at Timss 2007. MAGNT Research Report, 3(2), 449-460.
Kiamanesh, A. R. (2005). The role of student's characteristics and family background in Iranians mathematics achievement. Journal of school health. 74(7), 262-273.
Kiamanesh, A. R. & Mahdavi-Hezaveh, M. (2008). Influential factors causing the gender differences in mathematics achievement scores among Iranian eighth graders based on TIMSS 2003 data. Paper presented in the third IRC 2008 Conference, Chinese Taipei. Available online at: http://www.iea.nl/irc2008_timss.html.
Kiamanesh, A. R & Mohsenpour, M. (2010).Trend in factors Affecting Iranian Eight Greaders Mathematics Achievement by Gender (Timss 2007).
Nguyen, H. H. D., & Ryan, A. M. (2008). Does stereotype threat affect test performance of minorities and women? A meta-analysis of experimental evidence. Journal of Applied Psychology, 93, 1314-1334.
Nosek, B. A., Smyth, F. L., Sriram, N., Lindner, N. M., Devos, T., Ayala, A., ... & Kesebir, S. (2009). National differences in gender–science stereotypes predict national sex differences in science and math achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences, 106(26), 10593-10597.
Raty. H., & Kasanen, K. (2007). Gendered Views of Ability in Parents’ Perceptions of Their Children’s Academic Competencies. Sex Roles, 56, 117–124.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). Overview of self-determination theory: And organismic dialectical perspective. In E. L. Deci, & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 3–33). Rochester, NY: The University of Rochester Press.
Sanderson, S. K., Heckert, D. A., & Dubrow, J. K. (2005). Militarist, Marxian, and non-Marxian materialist theories of gender inequality: A cross-cultural test. Social forces, 83(4), 1425-1441.
Sheehan, K. (2012). Does Gender Inequality in Education Affect Educational Outcomes? Honors Scholar Theses. Paper 251. http://digitalcommons.uconn.edu/srhonors_theses/251.
Sutton, R. M., Douglas, K. M., Wilkin, K., Elder, T. J., Cole, J. M., & Stathi, S. (2008). Justice for whom, exactly? Beliefs in justice for the self and various others. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 528-541.
Turcinskaite-Balciuniene, A., Balciunas, J., & Merkys, G. (2015). The Effects of Gender and Socioeconomic Status on Academic Motivation: The Case of Lithuania, International Scholarly and Scientific Research & Innovation, 9(2), 407-419.
Tu¨rmen, T. (2003). Gender and HIV & AIDS, International Journal of Gynecology and Obstetrics, 82, 411–418.
Vallerand, R. J., & Ratelle, C. F. (2002). Intrinsic and extrinsic motivation: A hierarchical model. In E. L. Deci, & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 3–33). Rochester, NY: The University of Rochester Press.
UNESCO, (2007). Priority Gender Equality Action Plan 2008-2013. Accessible at: http://www.unesco.org/genderequality.
UNDP, (2014). Gender inequality, Humanity Divided: Confronting Inequality in Developing Countries.
UNIFEM, (2010). Gender Justice: Key to Achieving the Millennium Development Goals. Accessible at: http://www.unifem.org/progress.
UNFPA, (2011). Gender at the heart of icpd: The Unfpa Strategic framework on Gender Mainstreaming and Women’s Empowerment.
UN Women, (2012). UN WOMEN IN EASTERN EUROPE AND CENTRAL ASIA. Accessible at: http://www.unwomen.org.
Weavet-Hightower, M. (2003). The body turn in reasearch on gender and education, Review of Educational Research, 73(4), 471-498