%0 Journal Article %T رابطه مولفه های نابرابری جنسیتی با انگیزش تحصیلی زنان %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A خوش روش, وحید %A کیامنش, علیرضا %A بهرامی, هادی %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 11 %N 38 %P 39-57 %! رابطه مولفه های نابرابری جنسیتی با انگیزش تحصیلی زنان %K انگیزش تحصیلی %K زنان %K نابرابری جنسیتی %R 10.22034/jiera.2017.59726 %X هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه مؤلفه‌های نابرابری‌های جنسیتی در حیطه‎های اجتماعی، آموزشی-فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی با انگیزش تحصیلی زنان بود. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بوده است. شرکت‌کنندگان 360 زن دانشجوی 20 تا 35 ساله دانشگاه‌های آزاد ساری، تنکابن و چالوس بودند که به روش تصادفی و خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه سنجش نابرابری جنسیتی پژوهشگر ساخته و انگیزش تحصیلی والرند استفاده شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون در نسخه 23 SPSS انجام شد. بین کل مؤلفه‌های نابرابری جنسیتی با انگیزش تحصیلی ارتباط مثبت وجود داشت و با افزایش نابرابری جنسیتی، انگیزش افزایش می‌یافت. همبستگی بین نابرابری آموزشی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی با انگیزش تحصیلی معنی‌دار بود. بر اساس یافته‌ها، اهمیت نابرابری جنسیتی بر انگیزش تحصیلی زنان موردبحث قرار گرفت. %U https://www.jiera.ir/article_59726_96122c61d1521468fb0b3f6b85f50bf2.pdf