بررسی مقایسه ای ویژگی استعاره های موفقیت رتبه های برتر، متوسط و پذیرفته نشدگان آزمون سراسری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاورۀ مدرسه از دانشگاه علامه طباطبائی

2 استادیار دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

چکیده
یکی از گرایشهای مهم انس انها، رسیدن به کمال و خودشکوفایی و دستیابی به موفقیت و پیروزی
است. اکثریت جمعیت کنونی کشور ما را جوانان تشکیل میدهند و یکی از عوامل شادابی و نشاط این
جامعۀ جوان، کسب موفقیت در برهههای مختلف زندگی است. پژوهش حاضر، با هد ف مقایس ۀ
عوامل مؤثر در موفقیت از طریق تحلیل استعارههای موفقیت رتبههای برتر، متوسط و پذیرفته نشد گان
آزمون سراسری انجام پذیرفت. برای این منظور، تعداد 150 نفر از داوطلبان کنکور سراسری سال 1387
شامل: 50 نفر رتبههای برتر، 50 نفر رتبههای متوسط و 50 نفر نیز از بین پذیرفتهنشدگان هر پنج گروه
آزمایشی، داوطلبان آزمون سراسری سال 1387 با رتبههای بین 1 تا 20 در گروه برتر، رتبه ها ی بین
1000-1500 در گروه متوسط و رتبههای بالاتر از 30000 گروه پذیرفتهنشدگان، به روش نمونهبرداری
تصادفی ساده انتخاب شدند. استعارههای آزمودنیها با روش تحلیل محتوا از نوع توصیفی، بررسی و
تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در گروه پذیرفتهنشدگان کنکور، بیشترین ویژگیهای مؤثر در موفقیت،
استرس، اضطراب، ترس و احساس گناه بوده است؛ درحالیکه در گروه رتبههای برتر و متوسط، نشاط،
مهارت و درنظرگرفتن جنبههای مهم زندگی، مهمترین ویژگیها را تشکیل میدادند. همچنین به طور
خاص در گروه رتبههای برتر، خودتنظیمی، در گروه رتبههای متوسط، خودمثبت انگاری و در گروه
پذیرفتهنشدگان، باورهای محدودکننده، مهمترین ویژگی مؤثر در موفقیت و عدم موفقیت بودند.

کلیدواژه‌ها


تریسی، برایان (1384). فرمول نابغه­ها. ترجمه محمدرضا آل­یاسین، تهران: انتشارات هامون.

حقیقی، محمد علی(1381). تکنولوژی و مهندسی فکر. تهران: انتشارات فراروان

گلدنبرگ، ایرنه. گلدنبرگ، هربرت. (2000). خانواده درمانی. ترجمه حمید­رضا حسین‏شاهی برواتی و سیامک نقشبندی. (1382). تهران: نشر روان

  Ansalone, George. Ming, Charlotte (2006). Programming students for academic success: the PLS an alternative to traditional tracking. Educational research quarterly,Vol.29, lss.3, pg.3.

  Alfaro, Edna. Umana-Taylor, Adriana. Gorzales, Melinda. Mayra,  Backen. Katharin, Bamaca (2009). Latino adolescents academic motivation and gender. Journal of academic adolescenc,Vol.32, p.941-962 .

  Bernold, Leonhard. Spurlin, Joni. Anson, Chris (2007).   Understanding  our students: a longitudinal study of success and failure in engineering with implications for increased retention. Journal of  engineering education,Vol. 96, lss.3, pg. 263.

Bruce, David. (2000).Towards a social architecture of school success: academic microcultures, identity scaffolding and student self-narratives. Requirements for the degree of Doctor of philosophy. University of California at Berkeley.

Chisnell, Steven.(1993). Language and meaning in the postmodern classroom. English journal,Vol.82,lss.8,pg.53.

Cross, Jennifer. Ambrose, Don. Cross, T .(2007). Metaphorical influences on thought and action: helping the gifted escape metaphorical entrapment. Roeper Review,Vol.29,lss.5,pg.37.

 Desocio, janiece .(2005). Accessing self – development  through narrative approaches in child and adolescent psychotherapy. Journal of child and adolescent psychiatric nursing, Vol.18, N. 2, pp.53-61.

Fabio, Annamaria. Busoni, Lara.(2007). Fluid intelligence, personality traits and scholastic success: Empirical evidence in a sample of Italian high school students. Journal of personality and individual differences, Vol.43, P.68-79.

Fabio, Annamaria; &  Palazzeschi,  Letizia. (2009).  “An in-depth look at scholastic success: Fluid intelligence, personality traits or emotional intelligence?” Journal of personality and individual differences, Vol.49 pg.581-585.

Farsides, Tom.Woodfield, Ruth.(2003). Individual differences and undergraduate academic success: The roles of personality , intelligence and application. Journal of personality and individual differences,Vol.34 , p.1225-1243.

Firkowska- Mankiewicz, Anna.(2002). Intelligence and success in life. Poland: IFis publishers. pp.232.

Fritzsche, Barbara.Yaung, Beth. Hickson, Kara. (2003). Individual differences in academic procrastination. Journal of personality and individual differences,Vol.35,p.1549-1557.

Graziano, Paulo. Reavis, Rachael. Keane, Susan. Calkins, Susan. (2007).The role of emotion regulation in childrens early academic success. Journal of school psychology,Vol.45,Pg.3 -19.

Greene, Jeffrey. (2008).Collegiate faculty expectations regarding students epistemic and ontological cognition and the likelihood of academic success. Journal of contemporary educational  psychology, Vol.34,p.230-239.

Griffin, Kimberly. (2006). Striving for success: A qualitative exploration of competing theories of high – achieving black college students academic motivation. Journal of college student development, Vol.47, lss.4,pg.384.

Guterman, Jeffrey. Rudes, James.(2005). A narrative approach to strategic eclecticism. Journal of mental health counseling,Vol. 27, lss.1, 12 pgs.

Hodges, Jennifer. (2006). College rules:How to study, survive and success in college. Journal of college student development,Vol.47, lss.4, pg.490.

Hsieh, Peggy. Cho, Yoonjung. Liu, Min. Schallert, Diane. (2008).Examining the interplay between middle school students achievement goals and self-efficacy in a technology-enhanced learning  environment. American secondary education, Vol.36, lss.3,pg.33.

Lakoff, G. Johnson, M. (1980).Metaphors we live by. Chicago: The university of Chicago press.

Latridis, Tilemachos. Fousiani Kyriaki. (2009). Effects of status and outcome on attributions and just-world beliefs: how the social distribution of success and failure may be rationalized. Journal of experimental social psychology, Vol.45,p.415- 420.

Main, Kristin. (2008).Teaching beyond the test: the possibility of succes . English journal(high school edition),Vol. 97,lss.5,pg.46.

McHatton, Patricia; & Zalaquett, Carlos (2006). Achieving success: perceptions of students from migrant farmwork families. American secondary education, Vol.34,lss.2,pg.25.

Nurmi,Jari-Erik.Aunola,Kaisa.Salmela-Aro, Katariina. Lindroos, Maria. (2003).The role of success expectation and task-avoidance in academic performance and satisfaction. Journal of contemporary educational psychology,Vol.28,p.59-90.

Parker, James. Summerfeldt, Laura. Hogan, Marjorie.Majeski, Sarah. (2004). Emotional intelligence and academic success: examining the transition from high school to university. Journal of personality and individual differences, Vol. 23,P.124-136.

Raley, Kelly. Frisco, Michelle. Wildsmith , Elizabeth. (2005). Maternal cohabitation and educational success. Sociology of education, Vol.78, lss.2, pg.144 .

Saban, Ahmet.  kocbeker, Beyhan. Saban,  Aslihan. (2007).   Prospectiv e teacher's conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis. Journal of learning and instruction,Vol.17, p.123-139.

Sanders, April. (2008).Rekindling success. Education periodical. pg.47. Home page:www.acteonline.org.

Viadero, Debra. (2009).Out-of-school factors seen as key, poverty and potential:out-of school factors and school success. Education week, Vol.28, lss.24,pg.5.

White, M.Epston, D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New york: Norton.Yalom,l.(1989).Existential psychotherapy. New york: Basic Books.

Xu, Shi Jing. Stevens, Dianne.(2005). Living in stories through images and metaphors: recognizing unity in diversity. Mcgill journal of education, Vol.40, lss.2,pg.303.