نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 نویسنده مسئول، استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

3 دکتری برنامه ریزی درسی، معلم آموزش و پرورش شهرستان مهاباد، ایران

4 دانشجوی مقطع دکتری، رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، تهران

10.22034/jiera.2024.423986.3072

چکیده

زمینه: سازمان‌های آموزشی که وظیفه خطیر و مهم تعلیم و تربیت رسمی را به عهده دارند برای ایفای مطلوب نقش خود در اجتماع، نیازمند معلمانی هستند که توانایی انجام رفتارهای فرانقشی را داشته باشند.
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه رهبری سطح پنج و رفتارهای فرانقشی با واسطه‌گری توانمندسازی معلمان انجام شد.
روش: مطالعه حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهر مهاباد (965 نفر) در سال تحصیلی 1402-1403 تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها تعداد 265 نفر به‌عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز از پرسشنامه‌های رهبری سطح پنج (شریعت نژاد و همکاران، 1397)، توانمندسازی کارکنان مدرسه (Short & Rinehart, 1995) و رفتارهای فرانقشی (Organ & Konovsky, 1983) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد سه مرحله‌ای حداقل مربعات جزئی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد سبک رهبری سطح پنج بر رفتارهای فرانقشی و توانمندسازی معلمان اثر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین توانمندسازی معلمان بر رفتارهای فرانقشی آنان دارای اثر مستقیم و معنی‌داری بود و متغیر توانمندسازی معلمان در خصوص تأثیر سبک رهبری سطح پنج بر رفتارهای فرانقشی، دارای نقش میانجی بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به این یافته‌ها می‌توان بیان کرد برای ترویج رفتارهای فرانقشی در بین معلمان توجه به سبک رهبری سطح پنج و توانمندسازی آنان لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

احمدی، محسن، اردلان، محمدرضا، قنبری، سیروس، و افضلی، افشین. (1402). نقش رهبری دیجیتال در تصمیم‌گیری هوشمند با میانجی‌گری تیم‌پذیری. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 17(60)،32-18.
اخلاق نیک، یکتا. (1400). پیش‌بینی عملکرد شغلی معلمان بر اساس توانمندسازی روان‌شناختی. فصلنامه آموزش‌وپرورش متعالی، 1(4)، 89-98.
افجه، علی‌اکبر، دهقانان، حامد، و مفاخری، فهیمه. (1394). تأثیر حمایت سازمانی، توانمندسازی و رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، ۵(۳)، 47-23.
بی‌رنگ خجسته پور، پانته آ، درتاج، فریبرز، و قائمی، فاطمه. (1401). نقش واسطه‌ای انگیزش شغلی در رابطه بین راهکارهای مقابله با استرس با شایستگی اجتماعی-هیجانی در معلمان ابتدایی. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 16(59)،32-21.
خلیلی قلعه سری، سیده جمیله، و مدانلو، یاسمن. (1398). تأثیر رفتار شهروندی سازمانی در بهره‌وری و کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۶(۲)، 66-47
رضاپور میرصالح، یاسر، سعید سلطانی، محمد، و نصوحی، مینا (1396). بررسی نقش واسطه‌ای جو مدرسه در ارتباط بین توانمندسازی و رفتار شهروندی- سازمانی معلمان. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 6(3)، 46-64.
سلیمی، جمال، و عبدی، آرش. (1396). مطالعه رابطه بین توانمندسازی روان‌شناختی و رضایت شغلی معلمان؛ بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 6(4)، 98-70.
سید نقوی، میرعلی، و جعفری فارسانی، جواد. (1401). رابطه بین کیفیت ادراک‌شده در سبک رهبری رهبر- عضو و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 16(2)، 126-115.
شریعت نژاد، علی، سپهوند، رضا، اسماعیلی، محمود رضا، و موسوی، سید نجم الدین. (1397). شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج با استفاده از تکنیک Delphi Fuzzy. مطالعات مدیریت بهبود و تحول. 27(89)، 11-37.
شریعت نژاد، علی، سپهوند، رضا، اسماعیلی محمود رضا، و موسوی، سید نجم الدین. (1397). طراحـی و تبیین مدل رهـبری سـطح پنج در سازمان‌های دانش‌بنیان. فرایند مدیریت و توسعه، ۳۱(۱)، 26- 3.
فاضلی، حسن، عباس پور، عباس، رحیمیان، حمید، و دلاور، علی. (1400). شناسایی و اعتباریابی مؤلفه‏های تصمیم‌گیری مدیران آموزشی سازمان آموزش‌وپرورش. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 15(53)،41-23.
معجونی، حسن، اردلان، محمدرضا، و قنبری، سیروس. (1400). بررسی رابطه‌ی رهبری سطح پنج و توانمندسازی ساختاری با تعالی سازمانی مدارس به‌واسطه‌ی نقش میانجی توانمندسازی روان‌شناختی معلمان. جامعه‌شناسی کاربردی، 32(4)، 118-97.
یاسینی، علی، عباسیان، حسین، و یاسینی، طاهره. (1392). نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران: ارائه یک مدل. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(13)، 33-50.
References
Afjeh, A., Dehghanan, H., & Mafakheri, F. (2015). The Impacts of Organizational Support and Empowerment and Organizational Citizenship Behavior on Job Performance. ORMR, 5(3), 23-47. [In Persian]. http://dorl.net/dor/20.1001.1.22286977.1394.5.3.5.0
Ahmadi, M., Ardalan, M. R., ghanbari, S., & Afzali, A. (2023). The Role of Digital Leadership in Intelligent Decision-Making with the Mediation of Team Reception. Journal of Research in Educational Systems, 17 (60), 18-32. [In Persian]. https://doi. org/10. 22034/jiera. 2023. 391188. 2946
AkhlaghNik, Y. (2022). Predicting Teachers' Job Performance Based on Psychological Empowerment. Transcendent Education, 1(4), 89-98. [In Persian]. https://doi.org/10.30495/ee.2022.1953699.1078
Arefin, S., Arif, I., & Raquib, M. (2015). The mediating role of psychological empowerment in the relationship between high-performance work systems and organizational citizenship behavior. European Scientific Journal ESJ, 11(2), 264-277. https://eujournal.org/index.php/esj/article/view/4973 
Balkar, B. (2015). Defining an empowering school culture (ESC): Teacher perceptions. Issues in Educational research, 25(3), 205-225. https://www.iier.org.au/iier25/balkar.pdf
Basu, E., Pradhan, R. K., & Tewari, H. R. (2017). Impact of organizational citizenship behavior on job performance in Indian healthcare industries: The mediating role of social capital. International Journal of Prod. and Performance Man, 66(6). http://dx.doi.org/10.1108/IJPPM-02-2016-0048
Birang Khojastehpour, P., Dortaj, F., Ghaemi, F. (2022). The Mediating Role of Career Motivation in the Relationship between Stress Coping Strategies and Social-Emotional Competence in Primary Teachers. Journal of Research in Educational Systems, 16 (59), 21-32. [In Persian]. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23831324.1401.16.59.1.4
Caldwell, C., Ichiho, R., & Anderson, V. (2017). Understanding level 5 leaders: the ethical perspectives of leadership humility. Journal of Management Development, 36(5), 732-724. http://dx.doi.org/10.1108/JMD-09-2016-0184
Choi, S. L., Goh, C. F., Adam, M. B. H., & Tan, O. K. (2016). Transformational leadership, empowerment, and job satisfaction: the mediating role of employee empowerment. Human resources for health, 14(1), 1-14. https://human-resources-health.biomedcentral. com/articles/10.1186/s12960-016-0171-2
Comeau, D. J., & Griffith, R. L. (2005). Structural interdependence, personality, and organizational citizenship behavior: An examination of person‐environment interaction. Personnel Review, 34(3), 310-330. https://psycnet.apa.org/doi/10.1108/00483480510591453
Damianus, A. D., Abun, D., Magallanes, T., Calaycay, V. G., Melvin, F. A., & Julian, F. P. (2021). Employee empowerment and organizational citizenship behaviour. International Journal of Business Ecosystem & Strategy Bussecon International Academy, 3, 13-25. http://dx.doi.org/10.36096/ijbes.v3i3.267
Dee, J. R., Henkin, A. B., & Duemer, L. (2003). Structural antecedents and psychological correlates of teacher empowerment. Journal of Educational Administration, 41(3), 257-277. https://doi.org/10.1108/09578230310474412
Fazeli, H., Abbaspour, A., Rahimian, H., Delavar, A. (2021). Identifying and Validating Components of Decision-Making of the Secondary School Pricniplals in Iranian Eeducation System. Journal of Research in Educational Systems, 15 (53), 23-41. [In Persian]. https://dorl. net/dor/20.1001.1.23831324.1400.15.53.2.6
Gilbert, S., Lanschinger, H. K. S., & Lieter, M. (2010). The mediating effect of burnout on the relationship between structural empowerment and organizational citizenship behaviors. Journal of Nursing Management, 18(3), 339-348. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2834.2010.01074.x
Greasley, K., Bryman, A., Dainty, A., Price, A., Naismith, N., & Soetanto, R. (2008). Understanding empowerment from an employee perspective: What does it mean and do they want it? TeamPerformance Management: An International Journal, 14(1/2), 39-55. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13527590810860195/full/html
Hermanto, Y. B., & Srimulyani, V. A. (2022). The role of servant leadership and work engagement in improving extra-role behaviour and teacher performance. In International Journal of Productivity and Quality Management, 35(1), 57-77. https://ideas.repec.org/a/ids/ijpqma/v35y2022i1p57-77.html
Jena, L. K., Bhattacharyya, P., & Pradhan, S. (2019). Am I empowered through meaningful work? The moderating role of perceived flexibility in connecting meaningful work and psychological empowerment. IIMB Management Review, 31(3), 298-308. https://doi.org/10.1016/j.iimb.2019.03.010
Khalili Ghal’eSari, S., & Modanlou, Y. (2019). The Relationship between Organizational Citizenship Behavior, Performance, and Quality of Work Life among School Principals. QJFR, 16(2), 47-66. [In Persian]. http://dorl.net/dor/20.1001.1.26766728.1398.16.2.3.0
Korkmaz, T., & Arpacı, E. (2009). Relationship of organizational citizenship behavior with emotional intelligence. Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2432-2435. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.428
Kumar, S. (2020). Leadership through the eyes of a public health professional: A journey of 43 years. Indian Journal of Public Health,, 64(3), 209-215. https://doi.org/10.4103/ijph.ijph_512_20
Majooni, H., Ardalan, M. R., Ghanbari, S., & Afzali, A. (2021). Investigating the Relationship between Level Five Leadership and Structural Empowerment with School Organizational Excellence through the Mediating Role of Teachers' Psychological Empowerment. Journal of Applied Sociology, 32(4), 97-118. https://doi.org/10.22108/jas.2021.128223.2085
Majouni, H., Ardalan, M. R., Ghanbari, S., & Afzali, A. (2023). Investigating the Relationship between Level Five Leadership and Distributive Leadership with Organizational Excellence of Schools through Structural and Psychological Empowerment of Teachers. Journal of New Approaches in Educational Administration, 14(2), [in Persian]. https://doi.org/10.30495/jedu.2023.27572.5504
Matthews, R. A., Michelle Diaz, W., & Cole, S. G. (2003). The organizational empowerment scale. Personnel Review, 32(3), 297-318. https://doi.org/10.1108/00483480310467624
Oplatka, I. (2009). Organizational citizenship behavior in teaching: The consequences for teachers, pupils, and the school. International Journal of Education Management, 23(5), 375-389. http://dx.doi.org/10.1108/09513540910970476
Rezapour Mirsaleh, Y., Soltani, M., & Nosouhi, M. (2017). An examination of the mediating role of school atmosphere with respect to teachers’ empowerment and organizational citizenship behavior. Journal of School Psychology, 6(3), 46-64. [in Persian]. https://doi.org/10.22098/jsp.2017.584
Salimi, J., & Abdi, A. (2018). On the relationship between psychological empowerment and job satisfaction of teachers: Investigating the mediator role of organizational citizenship behavior. Journal of School Psychology, 6(4), 70-98. [in Persian]. https://doi.org/10.22098/jsp.2018.605
Sarfraz, R., Rathore, K., Ali, K., Khan, M. A., & Zubair, S. S. (2022). How level 5 leadership escalates organizational citizenship behaviour in telecom sector of Pakistan? Exploring mediatory role of organizational dissent. PLoS ONE, 17(10), e0276622. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0276622
Sayyed Naghavi, M. A., & Jafari Farsani, J. (2023). The Relationship between Perceived Quality of the Leader-Member Exchange Style and Organizational Citizenship Behavior. Research and Planning in Higher Education, 16(2), 115-126. [in Persian]. https://journal.irphe.ac.ir/article_702730.html?lang=en
Sepahvand, R., Shariat, A., Esmaeili, M., & Mousavi, S. N. (2018). Identifying and Explaining Effective factors and outcomes of five Level leadership Using the Delphi Fuzzy Technique. Management Studies in Development and Evolution, 27(89), 11-37. [in Persian]. https://doi.org/10.22054/jmsd.2018.31058.2740
Shariat Nejad, A., Sepahvand, R., Esmaeili, M., & Mousavi, S. N. (2019). Designing and Explaining the Fifth-Level Leadership Model in Knowledge-Based Organizations. JMDP, 31(1), 3-26. [in Persian]. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17350719.1397.31.1.4.5
Shehada, M. K., & Dawod, W. Y. (2015). The Relationship between Managers' Level-Five Leadership Style and their Employees' Organizational Citizenship Behavior in the Telecommunication Companies in Jordan. European Journal of Business and Management, 7, 63-85. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0276622
Yaakobi, E., & Weisberg, J. (2020). Organizational citizenship behavior predicts quality, creativity, and efficiency performance: The roles of occupational and collective efficacies. Frontiers in Psychology, 11, 758. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.00758/full
Yasini, A., Abbasian, A., & Yasini, T. (2013). The Effect of Principals’ Distributed Leadership Style on Teacher job Performance: Introducing a Model. Journal of New Approaches in Educational Administration, 4(13), 33-50. [in Persian]. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_66.html?lang=en
Yates, L. (2011). Exploring the relationship of ethical leadership with job satisfaction, organizational commitment, and organizational citizenship behavior. The Journal of Values- Based Leadership, 7(1), 1-15. https://scholar.valpo.edu/jvbl/vol7/iss1/4/
Yung Chou, S., & Lopez-Rodriguez, E. (2013). An empirical examination of service-oriented organizational citizenship behavior: The roles of justice perceptions and manifest needs. Managing Service Quality, 23(6), 474-494. https://psycnet.apa.org/record/2013-37115-002