نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان

2 استاد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران

3 کارشناس ارشد - دانشگاه شهید بهشتی - ساختمان ریاست - معاونت پژوهشی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی معیارهای صلاحیت حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان مدارس ابتدایی شهرستان پرند (160 نفر) تشکیل می دادند. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان استفاده شد و تعداد 113 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها به شکل تصادفی – طبقه ای متناسب صورت گرفت .جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد سنجش صلاحیت معلمان با ضریب الفای کرانباخ 87% و روایی صوری و محتوایی آن با نظرات اساتید متخصص و خبره تایید و انجام شد . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی و نرم افزار SPSS 21 صورت پذیرفت .نتایج پژوهش نشان داد که میانگین کلی 11 معیار مطرح شده (4.38) از میانگین متوسط بالاتر بوده و معلمان از صلاحیت حرفه‌ای نسبتاً خوبی برخوردار بوده اند و همه معیارهای ارائه شده با کسب نمرات بالاتر از میانگین کلی 3 از معیارهای صلاحیت حرفه‌ای ایشان به شمار می‌روند و دو عامل فعالیت در جهت توسعه حرفه‌ای( با میانگین 7.73) و طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی آموزشی(با میانگین 7.26) از مهم ترین و موثرترین عوامل و 2 عامل سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری(با میانگین 4.39) و مشارکت در امور اجرایی و مدیریتی(با میانگین 4.35) از کم اهمیت‌ترین عوامل در صلاحیت حرفه‌ای معلمان بوده است.
واژه‌های کلیدی: معیارهای صلاحیت حرفه‌ای، معلمان دوره ابتدائی

کلیدواژه‌ها

حاجی بابایــی، م. و مخبردزفولی، م. (۱۳۹۲). نظــام رتبه‏بندی حرفه‏ای معلمان و جذب و تأمین منابع انســانی وزارت آموزش وپرورش، سند تحول بنیادین معاونت توســعه‏ی مدیریت و پشــتیبانی وزارت آموزش وپرورش. ص 15.
حبیب پور گتابی، ک. و صفری شمالی، ر. (1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی "تحلیل داده‏های کمی" چاپ اول تابستان، ص 321.
دانش‏پژوه، ز و فرزاد، و. (1385). ارزشیابی مهارت‏های حرفه‏ای معلمان دوره‏ی ابتدایی، فصلنامه نوآوری‏های آموزشی، شماره 18، سال پنجم.
شعبانی، ز. (1383). بررسی تطبیقی برنامه‏ی تربیت معلم ایران و چند کشور جهان، فصلنامه‏ی تعلیم و تربیت، سال بیستم، شماره 3، پیاپی 79.
قرونه، د. (1399). شناسایی شایستگی حرفه‏ای کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد، متناسب با مسیر شغلی آن‌ها، مجله پژوهش در نظام‏های آموزشی شماره 14 ویژه نامه تابستان 99، ص 66.
محمدی، ر. (1395). ارائه مدل مفهومی صلاحیت حرفه‏ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی، مجله پژوهش در نظامهای آموزشی: شماره 35 - ص 67.
معروفی، ی. و کریمی، ز. (1393). رویکردهای مورد استفاده اساتید دانشگاه برای مشارکت در روند تدوین برنامه درسی، مجله مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره 3 پیاپی 1.
جولایی، الف. (1393). پرسشنامه استاندارد توسعه حرفه‏ای معلمان https://payan-nameh.blog.ir (شنبه 9/12/1393)    
ملکی، ص. (1397). توسعه حرفه‏ای معلمان، https://www.roshdmag.ir
مهاجری, م. و شریف, م. و مهاجری, الف. (1390). رابطه بین قابلیت‏های حرفه‏ای معلمان دوره ابتدایی با عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان اصفهان، پژوهشکده تعلیم و تربیت. مجله رویکردهای نوین آموزشی دوره 7 شماره 1.
مؤمنی مهمویی، ح. و شریعتمداری، ع. (1388). طراحی الگوی برنامه‏درسی مبتنی بر شایستگی برای مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، فصلنامه مدیریت و برنامه‏ریزی در نظام‏های آموزشی، پاییز، دوره 2 شماره 3.
Abbasova, L. I. (2021). The model of development of a professional competence of future teachers on the basis of a personality- centered approach, SHS Web of Conferences 113, 00012, ICTP 2021.
Cochran- Smith, M., piazza, P., & Power, C. (2013). The politics of Assessing teacher education in the united state. Educational Forum, 77(1), 6-27.
Daneshpazhoh, Zahra & Farzad waliyollah. (1385). Assessing the professional skills of primary school teachers. [In Persian]
Ghoroone, Davood. (1399). Identifying the professional competence of the staff of Ferdowsi University of Mashhad in accordance with their career path, Journal of Research in Educational Systems, N. 14 Summer Special Letter, P66. [In Persian]
Hagibabaee, Hamidreza. & Mokhber dezfouli Mohammad. (1392). Professional ranking system of teachers and recruitment and provision of human resources of the Ministry of Education, Fundamental Transformation Document of the Deputy Minister of Management Development and Support of the Ministry of Education. p15. [In Persian]
Hbibpoor getabi, Karam. Safari shomali, Reza. (1388). Comprehensive guide to the application of SPSS in survey research Quantitative Data Analysis, First Summer Edition, p321. [In Persian]
Hong, J. C., Horng, J. S., Lin, C. L., & ChanLin, L. J. (2008). Competency disparity between pre-service teacher education and in service teaching requirements in Taiwan. International Journal of Educational Development 28(1): 4-20.
Huntly, H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1): 125-145.
Joolaee, akbar. (1393). teacher professional development questionnaire, https://payan-nameh.blog.ir. [In Persian]
Jovanova- Mitkovska, S. (2010). The need of continuous professional teacher development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2: 2921-2926.
Karimi, Zahra, Maroofi Yahya. (1393). Approaches used by university professors to participate in the curriculum development process, Journal of Educational Studies & scholastic, N3.V1. [In Persian]
Kazachenko, N.A., Naydenova L.V., Bukatov V.V., The student's educational activity as an indicator of the effectiveness of the development of professional competence, Modern teacher education, 2, 74-77 (2021).
Khan, A. (2008). ICT competency standards for teachers. Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, place de Fontenoy, PARIS 07 SP Composed and printed in the workshops of METIA.
Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., & Wubbels, T. (2005). Quality requirements for teacher educators. Teaching and teacher education, 21(2): 157-176.
Mahmud, H. (2018). Strategy in Developing Teachers’ Performance. Education and Humanities Research (ASSEHR), 258, 202-206.
Maleki, soghra. (1397). teacher professional development https://www.roshdmag.ir[In Persian]
Martinet, M. A., Raymond, D., & Gauthier, C. (2001). Set out 12 professional teacher competencies in teacher training orientation professional competencies, The ministry of education of Quebec.
Mohajeri, M., Sharif, M., Mohajeri, A. (1390). Relation between Elementary Teachers 'Professional Capabilities and Students Achievement in City of Isfahan. New Educational Approaches, 7(1): 27-48. [In Persian]
Mohammadi, Reza. (1395). Presenting a conceptual model of professional competence of evaluators and quality auditors in the higher education system, Journal of Research in Educational Systems, N 35,P67. [In Persian]
Momeni Mahmouei, H., Shariatmadari, A. (1388). A competency based curriculum model for undergraduate course on primary education. Journal of Management and Planning In Educational System, (2): 128-149. [In Persian]
Morales López, Y. (2011). Inputs for the incorporation of the UNESCO guidelines on ICT competency standards for teachers: The training of teachers of mathematics in Central America., Vol. 39, núm. 1, pp. 3-12
Moreno, J. M. (2007). Do the initial and the continuous teachers’ professional development sufficiently prepare teachers to understand and cope with the complexities of today and tomorrow’s education? Journal of educational change, 8(2): 169-173.
Nijveldt, M., Beijaard, D., Brekelmans, M., Verloop, N., & Wubbels, T. (2005). Assessing the interpersonal competence of beginning teachers: The quality of the judgement process. International Journal of Educational Research43(1-2), 89-102.
Resnawati, Ai., Kristiawan, Muhammad., Puspita Sari. Artanti. Swot. (2020). Analysis of Teacher’s Professional Competency, International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT) Vol. 20 No1 p18.
 Saka, A. )2009). Assessment of an effective approach in science teaching and improving professional skills of student teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1. (2009). 1533–1544.
Shabani, Zahra. (1383). A comparative study of teacher training programs in Iran and several countries, Quarterly Journal of Education. N, 3.79, Twentieth year. [In Persian]
Shmelev, A. (2002). Psychodiagnosis of personnel characteristics, Saint-Peterburg.
Sutherland, L., Howard, S., Markauskaite, L. (2010). Professional identity creation: Examining the development of beginning preservice teachers' understanding of their work as teachers. Teaching and teacher education, 26(3): 455-465.
Tuinamuana, K. (2011). Teacher professional standards, accountability and ideology: alternative discourses. Australian Journal of Teacher Education, 36(12): 72-82.
 Walls, R. T., Nardi, A. H., von Minden, A.M., Hoffman, N. (2002). The characteristics of effective and ineffective teachers. Teacher education quarterly, 29(1): 39-48.
Williamson, S. N. (2007). Development of a self-rating scale of self-directed learning. Nurse researcher 14(2).