نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل اضطراب کرونا در دانش‏آموزان براساس ابعاد روان‌شناسی مثبت‏گرا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‏آموزان متوسطه دوره دوم ناحیه سه شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1401 به حجم 983 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 276 نفر انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده‌های پژوهش پرسشنامه‌های اضطراب کرونا علی پور و همکاران (1398) و روان‌شناسی مثبت‌گرا Arjiel (2011) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها علاوه بر آمار توصیفی از تکنیک‌های آماری همچون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که ابعاد روان‌شناسی مثبت‏گرا بر اضطراب کرونا دانش‏آموزان تأثیر منفی و معناداری در سطح 05/0 دارد. نتایج شاخص‏های مدل برازنده حاکی از برازش مطلوب مدل بود. با توجه به یافته‌ها، با افزایش میزان شادی، بهزیستی روانی، خوش‏بینی، خودارزشمندی، امیدواری، مهارت‌های بین فردی و مسئولیت‌پذیری، میزان اضطراب کرونا در دانش‌آموزان کاهش می‌یابد؛ بنابراین به‌کارگیری راهبردهایی که موجب افزایش ابعاد روان‌شناسی مثبت‌گرا می‌شود، می‌تواند اضطراب کرونا ر کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها

عبدی، ک.، وفایی، ف. و ویسی، س. (1399). بررسی افکارسنجی و اضطراب بیماری کرونا در شهرستان کرمانشاه، دومین کنگره تازه یافته‌ها در حوزه خانواده، بهداشت روان، اختلالات، پیشگیری و آموزش، تهران.
علی‏پور، ا.، قدمی، ا.، علیپور، ز. و عبداله‏زاده، ح. (1398). اعتباریابی مقدماتی مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) در نمونه ایرانی. روان‌شناسی سلامت، 8(32)، 163-175.
Abdi, C, Vafaie, F and Vasi, S. (2021). Survey of coronary heart disease and anxiety in Kermanshah city, the second new congress in the field of family, mental health, disorders, prevention and education, Tehran. [in persian]
Alipour, A., Ghadami, A., Alipour, Z., Abdollahzadeh, H. (2020). Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample. QUARTERLY JOURNAL OF HEALTH PSYCHOLOGY, 8(32), 163-175. doi: 10.30473/hpj.2020.52023.4756 [in persian]
Bakioğlu, F., Korkmaz, O. & Ercan, H. (2020). Fear of COVID-19 and Positivity: Mediating Role of Intolerance of Uncertainty, Depression, Anxiety, and Stress. Int J Ment Health Addiction, 5(7), 37-52.
Bernabe-Valero G, Melero-Fuentes D, De Lima Argimon II & Gerbino M (2021) Individual Differences Facing the COVID-19 Pandemic: The Role of Age, Gender, Personality, and Positive Psychology. Front. Psychol. 12, 644-686.
Brook, J. S., Whiteman, M., & Gordon, A. S. (2011). Drug Use and Abuse, Aguide to Research Findings. ABC - Clio, inc, Vol. Z: Adolescents.
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Rapid Review, 395, 912–920.
Chung, J. E., Song, G., Kim, K., Yee, J., Kim, J. H., Lee, K. E., Gwak, H. S. (2019). Association between anxiety and aggression in adolescents: a cross-sectional study. BMC Pediatrics, 19 (115), 1-9.
Diener, E. (2009). Assessing Well-Being, Springer Dordrecht Heidelberg London New York. Diner E, Oishi S, Lucac, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well– being: Emotional and cognitive evaluations of life, Annual Review of Psychology, 54, 403 – 425.
Harper, M. (2004). Evidence-based effective practices with older adults. J Couns Dev 82(2), 36-42.
Ho, F.K., Louie, L.H., Chow, CB., Wong, W.H., Ip, P., et al. (2015). Physical activity improves mental health through resilience in Hong Kong Chinese adolescents. BMC Pediatr, 15, 48-62.
Jiang, W., Hou, G., Li, J., Peng, C., Wang, S., Liu, S., Zhuang, Q., Chen, J., Liu, H. (2019). Prevalence of H7N9 subtype avian influenza viruses in poultry in China, 2013-2018. Trans boundary emergency diseases, 66 (4), 1758–1761.
Kumcagiz, H., & Gunduz, Y. (2016). Relationship between Psychological Well-Being and Smartphone Addiction of University Students. International Journal of Higher Education, 5(4), 738-752.
Mack, L. M. (2008). Association among Adolescents Health- Risk Behavior, Their Perceptions of Their Friends Health- Risk Behavior, Parental Support and School Support within the Context of a School Transition, Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 66(2), 1157-1172.
Mülazım, Ç. Ö., & Eldeleklioğlu, J. (2016). What is the role of self-compassion on subjective happiness and life satisfaction? International Journal of Human. Science, 13(3), 3895-3904.
Neff, K. D., & Costigan, A. P. (2014). Self-worth, wellbeing, and happiness. Psychologie in Österreich, 114-117.
Neuberg, S. L., Kenrick, D. T., Schaller, M. (2011). Human threat management systems: self-protection and disease avoidance. Neuroscience Bio behavior revolution journal, 35 (4), 1042–1051.
Pappas, G., Kiriaze, J., Giannakis P., & Falagas, M. E. (2009). Psychosocial consequences of infectious diseases. Clinical Microbiology and Infection, 15 (8), 289–295.
Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General Psychiatry, 33, 1-4.
Raude, J., MCColla, K., Flamand, C., Apostolidis, T. (2019). Understanding health behaviour changes in response to outbreaks: Findings from a longitudinal study of a large epidemic of mosquito-borne disease. Social Science & Medicine, 230, 184–193.
Rodríguez-Rey R, Garrido-Hernansaiz H & Collado S (2020) Psychological Impact and Associated Factors During the Initial Stage of the Coronavirus (COVID-19) Pandemic Among the General Population in Spain. Front. Psychol. 11:1540.
Roper L., Dickson JM., Tinwell C., Booth PG., & McGuire J. (2010). Maladaptive cognitive schemas in alcohol dependence: Changes associated with a brief residential abstinence program. Cognitive Therapy and Research. 34, 207–215.
Sabaitytė, E., & Diržytė, A. (2019). Psychological capital, self-worth, and life satisfaction of unemployed youth. International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach, 19.
Scheier, MF., Carver, C.S., & Bridges, M.W. (2003). Optimism, pessimism, and psychological well-being. In: Chang EC. (editor). Optimism and pessimism. Washington, DC: American Psychological Association, 189-216.
Shi C., Guo Z., Luo C., Lei C., & Li P. (2020). The Psychological Impact and Associated Factors of COVID-19 on the General Public in Hunan, China. Risk Management and Healthcare Policy, 13, 3(7), e2014053-e53.
Shrewsbury, J. F. (2005). A History of Bubonic Plague in the British Isles. Cambridge University Press, London, Cambridge.
Snyder, C.R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychol Inq, therapy in a community sample: A pilot investigation. Social Indicators Research, 13, 249-275.
Thomas, L. J., & Asselin, M. (2018). Promoting resilience among nursing students in clinical education. Nurse Education in Practice, 28, 231-234.
Waters, L., Algoe, S. B., Dutton, J., Emmons, R., Fredrickson, B. L., Heaphy, E., ... & Steger, M. (2022). Positive psychology in a pandemic: Buffering, bolstering, and building mental health. The Journal of Positive Psychology17(3), 303-323. https://doi.org/10.1080/17439760.2021.1871945.
Wells, M. (2005). The effects of gender, age, and anxiety on hope differences in the expression of pathway and agency thought. Ph.D. Dissertation. USA: The University
Yang, Y., Zhang, M., & Kou, Y. (2016). Self-Worth and Life Satisfaction The Mediating Role of Hope. Personality and Individual Differences, 98, 91-95.