نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22034/jiera.2020.164549.1758

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه حداقلی بر یادگیری و یادداری در درس‏ فناوری اطلاعات بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته روان‏شناسی که در دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بود که با روش نمونه‏گیری در دسترس دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش، به مدت 6 جلسه ۲ ساعته آموزش را بر اساس طرح درس مبتنی بر نظریه حداقلی گذراندند و گروه کنترل آموزش را به روش رایج دیدند. ابزار اندازه‏گیری یادگیری و یادداری دو آزمون محقق‏ساخته بود. به‏منظور تحلیل داده‏ها از آزمون آماری تی گروه‏های مستقل به همراه آزمون لوین برای همسانی و ناهمسانی واریانس‏ها استفاده شد. نتایج نشان داد که روش‏های طراحی‏شده مبتنی بر رویکرد حداقلی بر کیزان یادگیری و یادداری دانشجویان تأثیر مثبت و معناداری دارد (۰۵/۰< p).

کلیدواژه‌ها

السون، م. اچ. و هرگنهان، بی. آر. (2009). مقدمه‏ای بر نظریه‏های یادگیری. ترجمه علی‏اکبر سیف. (1395). تهران: دوران.
حامدی، ب.، سیف، ع. ا. و کیامنش، ع. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای دقیق‎خوانی بر درک مطلب و اضطراب امتحان دانش‎آموزان. فصلنامه پژوهش در نظام‏های آموزشی، 11(39)، 155-173.
شریعتمداری، ع. (1388). جامعه و تعلیم و تربیت، مبانی تربیت جدید. تهران: امیرکبیر.
شیخ‏شعاعی، م.، سلطانی، ا. و مطهری‏نژاد، ح. (1398). رابطه برداشت‏ها از یادگیری و رویکردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان: یک تحلیل مدل‏سازی معادله ساختاری. فصلنامه پژوهش در نظام‏های آموزشی، 13(46)، 123-143.
فردانش، ه. (1392). طراحی آموزشی: مبانی، رویکرد و کاربرد. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‏ها (سمت)
فرمهینی فرهانی، م. (1384). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: سازمان انتشارات دانشگاهی.
Allwood, C. M., & Eliasson. M. (2004). Analogy and other sources of difficulty in novices' very first text-editing. International Journal of Man-Machine Studies 27, 1-22.
Bakar, Z. A., Zain, S. Z. M., & Noor, N. M. M. (2017, April). A Study of Minimalist Principles for Designing Entrepreneurs' Website. In Proceedings of the 2017 International Conference on Information System and Data Mining (pp. 82-87). ACM.
Bethke, F. J., Dean, W. M., Kaiser, P. H., Ort, E., & Pessin. F. H. (2013).Improving the usability of programming publications. Journal of Computer Documentation 15, 2, 3-22.
Black, J. B., Carroll, J. M., & McGuigan, S. M. (1987). What kind of minimal instruction manual is the most effective? In Proceedings of the Second IFlP Conference on Human-Computer Interaction. Amsterdam: Elsevier. 159-162.
Burnett, M., Kulesza, T., Oleson, A., Ernst, S., Beckwith, L., Cao, J., ... & Grigoreanu, V. (2017). Toward Theory-Based End-User Software Engineering. In New Perspectives in End-User Development (pp. 231-268). Springer, Cham.
Carroll, J. M. (1990). An overview of minimalist instruction. In Proceedings of the Twenty-Third Annual Hawaii International Conference on Systems Sciences (IEEE'90). Washington, DC: Institute of Electrical and Electronic Engineers Computer Society Press Reprint.
Carroll, J. M. (1993). Techniques for minimalist documentation and user interface design. Paper presented at the Conference Quality of Technical Documentation, May 6-7, Enschede, Netherlands.
Carroll, J. M. (1998). Minimalism beyond the Nurnberg Funnel. Cambridge, MA: MIT Press.
Carroll, J. M. (2014). Creating minimalist instruction. International Journal of Designs for Learning5(2).
Dyre, L., Tabor, A., Ringsted, C., & Tolsgaard, M. G. (2017). Imperfect practice makes perfect: error management training improves transfer of learning. Medical education51(2), 196-206.
Eronen, L. (2019). Quasi-systematic minimalism within socio-constructivist learning of mathematics. Electronic Journal of Mathematics & Technology13(1).
Frese, M., Albrecht, K., Altmann, A., Lang, J., Papstein P., & Peyerl, R. (1988). The effect of an active development of the mental model in the training process: Experimental results in a word processing system. Behavior and Information Technology, 7, 295-304.
Gong, R., & Elkerton, J. (1990). Designing minimal documentation using a GOMS model: A usability evaluation of an engineering approach. In Proceedings of the CH1'90 Conference, ed. J. Carrasco Chew and J. Whiteside, pp. 99-106. New York: Association for Computing Machinery.
Hackos, J. (2012). Minimalism Updated 2012, The Center for Information-Development Management.
Inoue, N. (2008). Minimalism as a guiding principle: Linking mathematical learning to everyday knowledge. Mathematical Thinking and Learning10(1), 36-67.
Julien, H., Gross, M., & Latham, D. (2018). Survey of information literacy instructional practices in US academic libraries. College & research libraries, 79(2), 179.
Kearsley, G. (1994). Minimalism (J. M. Carroll). [Online]. Available: http://www.gwu.edu/~tip/carroll.html [December 1, 2012].
Lazonder, A. W., Van der Meij. H. (2005). The minimal manual: Is less really more? International Journal of Man-Machine Studies, 39, 729-752.
Obilade, T. T., & Burton, J. K. (2015). A content analysis of instructional design and web design books: implications for inclusion of web design in instructional design textbooks. Quarterly Review of Distance Education16(3), 27.
Okendo, O. E. (2018). Teachers’ Perceptions on Integration of Information Communication Technology in Teaching and learning in Secondary Schools in Uasin Gishu County, Kenya. The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention5(5), 4754-4758.
Ramey, J. (1998). How people use computer documentation: Implications for book design. In Effective documentation: What we have learned from research, ed. S. Doheny-Farina, pp. 143-1 58. Cambridge, MA: MIT Press.
Rieder, K., and Oesterreich. R. (2014). The task-oriented training methodology for training software packages. MIT Press
Rittle‐Johnson, B., Fyfe, E. R., & Loehr, A. M. (2016). Improving conceptual and procedural knowledge: The impact of instructional content within a mathematics lesson. British Journal of Educational Psychology86(4), 576-591.
Simpson, D. J. (2013). Using Dewey's curriculum theory to analyze, evaluate, and reconstruct educational entities. Journal of philosophy & history of education, 63(1).
Thimbleby, H. (2006). Can humans think? Ergonomics, 34, 1269-1287.
Van der Meij, H. (1994). Catching the user in the act. In Quality of technical documentation, ed. M. Steehouder, C. Jansen, P. van der Poort, and R. Verheijen, pp. 2 0 1 -2 1 0. Amsterdam: Rodopi.
Van der Meij, H. (2003). Minimalism revisited. Document Design, 4(3), 212-233
Faramhini Farahani, M. (2005). Principles and Philosophy of Education. Tehran: Academic Center for Education, Culture and Research. [In Persian]
Fardanesh, H. (2014). Instructional Design: Foundations, Approaches and Applications. Tehran: SAMT.
Hamedi, B., Seif, A. K., & Kiamanesh, A. (2018). The Effectiveness of Teaching Close-Reading Strategies on Comprehension and Test Anxiety among students. Journal of Research in Educational System, 11(39), 155-173.
Olson, M. H., & Hergenhahn, B. R. (2009). Theories of learning. Translated by Seif, a.k. (2017). Tehran: Doran
Shariatmadari, A. (2009). Society and Education, Foundation of New Education. Tehran: Amirkabir.
Sheikhshoaie, M., Soltani, A., & Motaharinejad, H. (2019). Relationship between Students’ Conceptions and Approaches to Study and Learning: A Structural Equation Modeling Analysis. Journal of Research in Educational System, 13(46), 123-143.