سید محمدحسین حسینی؛ عباس صدری؛ معصومه مطور
دوره 6، شماره 17 ، شهریور 1391، ، صفحه 107-127
چکیده
چکیده این پژوهش با هدف بررسی جایگاه اشتغال دانشآموختگان مهارتی آمـوزش هـای فنـی و حرفـه ای و کـار و دانش در شهر شیراز انجام گرفت. روش تحقیق، روش توصیفی ـ پیمایشی بود . در این پژوهش نمونـه ای370 نفره با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و با بهرهگیـری از جـدول تعیـین حجـم نمونـه کرسـی و مورگـان انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محقـق ...
بیشتر
چکیده این پژوهش با هدف بررسی جایگاه اشتغال دانشآموختگان مهارتی آمـوزش هـای فنـی و حرفـه ای و کـار و دانش در شهر شیراز انجام گرفت. روش تحقیق، روش توصیفی ـ پیمایشی بود . در این پژوهش نمونـه ای370 نفره با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و با بهرهگیـری از جـدول تعیـین حجـم نمونـه کرسـی و مورگـان انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محقـق سـاخته اسـتفاده شـد کـه روایـی آن از طریـق روایـی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برابر با 89 /0 برآورد شد. برای تحلیل دادهها از تکنیکهـای آمـار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، نمودار و درصد) و آزمونهـای اسـتنباطی ( و کلمـوگروف اسـمیرنوف ) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهدکه فقط11.8 درصد از دانشآموختگان بـا مـدرک دیـپلم، در مشـاغل فردی، به صورت قراردادی و تمام وقت مشغول شدهاند. اکثر دانشآموختگان رضایت شغلی کمی دارند، بـین شغل و رشتۀ تحصیلی اکثر دانشآموختگان تناسبی وجود ندارد، درآمد اکثر دانشآموختگـان 201 هزارتومـان به بالاست، آموزشهای فنیو حرفهای و کار و دانش در حد کم به نیازهای شغلی افـراد پاسـخگو هسـتند و مهارتهای آموختهشده در هنرستانها کاربردی در شغل دانشآموختگان ندارد و برای انجـام وظـایف شـغلی اصلاً کافی نیستند. نتیجه اینکه، در شرایط فعلی ارتباطی بین آمـوزش هـای رسـمی فنـی و حرفـه ای و کـار و دانش با اشتغال وجود ندارد