آموزش از دور، آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی
ولی محمد درینی؛ روشنک اردلانی فرسا
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت استراتژیک آموزش مجازی مبتنی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است.روش: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. همچنین از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شده است. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل خبرگان نظری (اساتید مدیریت ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت استراتژیک آموزش مجازی مبتنی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است.روش: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. همچنین از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شده است. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل خبرگان نظری (اساتید مدیریت آموزشی) و تجربی (مدیران دانشگاه تهران) بودند. نمونهگیری بخش کیفی با روش هدفمند صورت گرفت و با 17 مصاحبه اشباع نظری دست پیدا شد. در بخش کمی نیز از دیدگاه 393 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته، پرسشنامه ISM و محققساخته است. برای شناسایی سازههای زیربنایی مدیریت استراتژیک آموزش مجازی مبتنی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان از روش تحلیل کیفی مضمون و نرمافزار 20Maxqda استفاده شد. برای شناسایی روابط میان سازهها از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و نرمافزار MicMac استفاده گردید. در پایان الگوی پژوهش با روش حداقل مربعات جزئی در نرمافزار Smart PLS اعتبارسنجی شد.یافته ها: نتایج نشان داد بسترهای سختافزاری، نرمافزاری و قوانین آموزش مجازی بر فرهنگسازی و توسعه مدیریت استراتژیک آموزش مجازی تأثیر میگذارد. فرهنگسازی و توسعه مدیریت استراتژیک آموزش مجازی بر محیط یاددهنده-یادگیرنده اثر گذاشته و به اثربخشی مدیریت استراتژیک آموزش مجازی، مشارکت دانشجویان و توانمندسازی اساتید منجر میشود.نتیجه گیری: اثربخشی مدیریت استراتژیک آموزش مجازی، مشارکت دانشجویان و توانمندسازی اساتید به انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان میشود.